11 manieren om goed te verdienen met je e-maillijst
Je lijst is de heilige graal (heb je vast al vaker gehoord). The Money Is In The List. Maar ja, als je een lijst hebt, hoe haal je dat geld er dan uit? Dat is nog best lastig en gek genoeg lees je er niet zo veel over (alsof het allemaal vanzelf gaat). Heb jij als ondernemer een lijst opgebouwd? Dan is het cruciaal om na te denken welke strategie je kiest om het rendement eruit te halen. Vandaag duiken we daarom in 11 manieren om te verkopen met je e-maillijst. Ready? Let’s go!
Voor we beginnen: hoe het NIET moet
Met drammen en eindeloos dezelfde verkoopboodschap herhalen, gaat het niet lukken. Mensen laten zich vandaag niets meer door de strot duwen. En terecht. Ook continu praten over jezelf of jouw geweldige nieuwe website is niet hoe het werkt.
Maar Dé Nummer 1 van Gemiste Verkoopkansen is nooit iets van je laten horen. Als je een lijst hebt, moet je minimaal elke 2 weken een bericht sturen. Als je dat niet doet, laat je ongelooflijk veel omzet liggen. Ik hoop met dit blog jou te laten inzien welke kansen je hebt om je omzet aanzienlijk te vergroten.
1. Eerste stap: zie je weggever als een serieus Koopsignaal
Om te beginnen, moet je zorgen dat iedereen die aan jouw lijst toegevoegd wordt, interesse heeft in wat je doet. Dus een potentiële koper is van jouw betaalde dienst. Hoe? Door je ‘weggever’ in lijn te brengen met de diensten die je daarna wilt verkopen. Logisch, hè? Want iedereen die hem downloadt, geeft daarmee te kennen: “Ik wil hier mee geholpen worden”. “Ik wil hier over leren.” Het is het mooiste koopsignaal dat je je kan voorstellen.
Bijvoorbeeld: help je je klanten te ontstressen? Geef dan NIET een pen met jouw logo weg (het gebeurt echt!) maar 3 eenvoudige manieren om te ontspannen of een rustgevende ademhalingsoefening. Ben je interieur ontwerper, geef dan kleurtips of praktische ideeën voor het maken van een mood-board weg. Voel je hem?
Kijk kritisch naar de huidige weggever op je website. Is hij in lijn met jouw belangrijkste dienst? Heel goed. Ga vooral door met hem promoten. Is hij dat niet? Pas dan de titel aan (is soms al genoeg) of maak iets nieuws wat wél voor je gaat werken.
2. The money is NOT in the list. But in the RELATIONSHIP you build with people on that list
Mooie uitspraak en helemaal waar! Zie jouw lijst als een manier om een warme relatie op te bouwen met je lezers. Door hen te voeden, te inspireren of dingen te leren, lever je het bewijs dat jij de GOTO expert bent die hen verder kan helpen. Ook voelen ze zich dankbaar dat je hen zoveel gegeven hebt, dat ze jou je verkoop dubbel en dwars gunnen.
Hoe je dit doet? Stuur regelmatig een blog, een persoonlijk verhaal, een interview (video), een handige checklist of eigenlijk alles wat voor hen interessant kan zijn (op jouw vakgebied). Vind je het lastig om te verzinnen waarover je moet schrijven? Lees dan mijn blog: “15 nieuwsbrief ideeën, waarmee je je lezers sneller boeit en sterker inspireert”.
TIP: zet de content die je deelt ALTIJD op je website. Link vanuit een kort en wervend bericht vanuit je ‘nieuwsbrief’ daarnaartoe. Waarom? Als je berichten, blogs, interviews en podcasts op je website staan (en je de nieuwsbrief gebruikt om lezers daarheen te leiden), sla je twee vliegen in 1 klap. Je lezers klikken makkelijker door naar andere blogs of diensten. En Google zorgt voor meer verkeer naar jouw website, omdat er interessante informatie te vinden is. Nog steeds komen veel klanten via die weg op je website (bij mij 35% van alle website bezoekers).
3. Speel geen verstoppertje: laat zien wat je te bieden hebt
Lezers, nou ja, mensen zijn lui ? Als niet direct duidelijk is wat je voor hen kan betekenen, tja, dan ondernemen ze geen actie en zullen ze niet snel iets bij je kopen. Vertel hen regelmatig welke diensten je precies hebt.
Dat kan in één uitgebreide mail (niet te vaak) of beter nog: als een sandwich. Dat houdt in dat je mail uit twee helften bestaat. In het eerste geef je WAARDE (een kort bericht met een linkje naar je blog), in het tweede verwijs je naar iets dat TE KOOP is (workshop, event, jaarprogramma).
Het voordeel van deze manier is dat je laat zien dat jij achter je producten staat, maar ook altijd iets van waarde biedt, waardoor ze elke keer weer naar je nieuwsbrief uitkijken.
Vertel bij je aanbod duidelijk wat het inhoudt, waarom je het aanbiedt, wat het oplevert, etc. Mensen willen goed geïnformeerd worden, zodat ze hun keus kunnen maken.
4. De NOODZAAK van herhaling…
Stel je doet een aanbieding. Denk je dat iedereen het ook gelezen heeft? Nope! Het is al mooi als jouw bericht door 20-30% bekeken wordt. Leert de ervaring. Is een feit.
Waarom? Ach, niet iedereen is vandaag bezig met waar jij over mailt. Het blijft dus even liggen voor later, er komt iets belangrijkers tussendoor, de afspraak staat voor de deur of er ligt een berg werk te wachten. Jouw bericht raakt dus onderop de stapel.
Het is een illusie te denken dat jouw mail Vandaag Voor Iedereen Het Belangrijkste Is Dat Er Vandaag gelezen moet worden… Zo werkt het niet.
Zorg dat je jouw aanbod dus vaker dan 1 keer verstuurt. Een herinnering wordt gezien als service en wordt heus wel gewaardeerd. Bovendien kan je andere aspecten laten zien van jouw product. Wat anderen erover zeggen bijvoorbeeld. Wat de voordelen zijn. Hoe bijzonder het is.
5. Nodig je lezers uit voor een webinar
Geef een webinar over een onderwerp waar je veel van af weet. Gooi je enthousiasme in de strijd en maak er een leuk en inspirerend uur van. Aan het eind doe je een uniek aanbod aan de deelnemers dat korte tijd geldig is. De combinatie van inspiratie geven en een aanbieding doen wordt helemaal niet gek gevonden. Sterker nog: ik merk dat deelnemers vaak op het puntje van hun stoel zitten te luisteren.
Zorg dat je verhaal minimaal 75% is en de aanbieding 25%. Zo voorkom je vroege afhakers die hoopten op meer inhoud en zich bekocht voelen als je alleen maar commercieel bezig bent (op zich is daar niets op tegen, maar benut deze gelegenheid om je deelnemers voldoende te inspireren en mee te geven).
TIP: in de meeste webinar tools zit de mogelijkheid een poll te tonen. Ik maak daar graag gebruik van omdat het leuk en leerzaam is. Zo vraag ik bijvoorbeeld wat de reden is dat ze deelnemen aan mijn webinar en of ze mij vandaag voor het eerst zien of al een tijdje volgen. Door er multiple choice vragen van te maken, zie je snel wat voor publiek je hebt.
6. Het gulle gebaar: de gratis intake (met verkoopkansen)
Geef je lezers de gelegenheid om 1-op-1 met je te bespreken waar ze tegenaan lopen en bied een gratis sessie aan. Zo vermeld ik af en toe een gratis Business Check in mijn nieuwsbrief. Het werkt! De eerste keer dat ik dat deed, had ik binnen 24 uur drie coaching trajecten van 4 maanden verkocht.
Het bijzondere is dat het vaak hele leuke en open gesprekken zijn. Door veel vragen te stellen, vertelt je potentiële klant precies wat het probleem is en kan jij kijken hoe jij daarbij kan helpen. Je kan ook kijken of er een match is tussen je werkwijze en de behoefte die hij/zij heeft.
Het is tijdrovend en arbeidsintensief, want je moet goed voorbereid zijn. Ik bekijk vooraf altijd de website en sociale profielen en het gesprek vindt plaats na invullen van een vragenformulier. Daardoor krijg je focus en laat je zien dat jij je potentiële klant serieus neemt.
Het percentage dat vroeg of laat klant wordt is relatief hoog (niet alleen bij mij, ik hoor dat van anderen) dus dit is absoluut de moeite waard.
7. Let’s have fun together: de challenge (en creëer verkoopkansen)
Nodig jouw lezers als eerste uit voor een challenge. Je laat daarmee zien dat zij een streepje voor hebben omdat zij als allereerste geïnformeerd worden. Het fijne is dat als je ‘naar buiten’ gaat met je communicatie, de eerste deelnemers al binnen zijn. Een lekker gevoel hoor ?.
Voor jou als ondernemer is een challenge de uitgelezen kans om jezelf te laten zien (video’s) en aan te tonen hoe goed jij anderen kan helpen. Je beantwoordt vragen in de Facebook groep en deelt extra inspiratie door live te gaan of aanvullende tips te geven.
Met mijn challenges heb ik altijd in de kortste tijd het grootste aantal potentiële klanten gecreëerd. In directe zin, omdat ik altijd afsluit met een prachtig en waardevol webinar (met aanbieding). Maar ook indirect: deelnemers benaderen me achteraf via de mail of chat en vragen een gesprek aan. Het conversie percentage is dan uiteraard superhoog!
Na afloop van het webinar kan je ervoor kiezen de opname te sturen en iedereen de gelegenheid te geven van jouw aanbieding gebruik te maken. Schroom niet om een paar reminders te sturen. ?
8. Let’s meet each other live!
Organiseer een workshop of event, waar je jouw lezers als eerste voor uitnodigt. Ze kunnen jou dan live ontmoeten, in actie zien en ervaren dat je hen een stap verder kan helpen.
Maak het niet te groot of te duur, het is beter om een leuk gevulde zaal te krijgen dan om daar direct veel mee te verdienen. Natuurlijk is het fijn als je kosten ermee gedekt zijn.
Aan het eind doe je een aanbod van je online programma, een 3 maanden traject of retreat in Toscane. ?
TIP: zorg dat je leuke foto’s laat maken en zet je deelnemers ertoe aan hun ervaringen te delen op hun tijdlijn. Zo versterkt het event weer je online bereik.
9. Delegeer de verkoop aan je persoonlijke butler (mailfunnel)
Verkopen met je lijst kan je ook automatiseren. Wel zo handig, je hoeft het maar één keer te (laten) maken en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Verkopen terwijl jij ondertussen kan doen wat je het liefste doet, hoe cool is dat?
Hoe het werkt? Plaats achter je weggever een reeks automatisch verstuurde mails. Met de meeste mailtools is dat eenvoudig in te stellen. De mails zorgen dat je nieuwe lezer wordt verwelkomd, geïnspireerd wordt en opgewarmd om iets bij je te kopen.
In mijn blog: “De onweerstaanbare verkoop mailfunnel” leer je hoe je de mails stap-voor-stap moet opbouwen om hem onweerstaanbaar te maken.
10. Verkoop binnen 1 minuut na een download (tripwire)
Ja echt, en het is niet eens moeilijk. Het beste werkt dit met iets digitaals dat weinig kost (bijvoorbeeld een paar euro).
Wat moet je doen? Plaats een koopknop op de bedankpagina van je weggever (waar je zegt: “Dank je wel voor het downloaden van… ”). Bied een online cursus of training aan tegen een super aantrekkelijk bedrag, bijvoorbeeld: 7,95 EUR en de kans is groot dat je het verkoopt.
Waarom werkt dit zo goed? Je potentiële klant zit in de ‘krijg’-modus. Hij heeft net een waardevolle download gratis gekregen en dat smaakt naar meer; zeker als het aanbod super aantrekkelijk is (en zo weinig kost).
Je zal hier niet op binnenlopen, maar dat is ook niet het doel. Het doel is dat je er nu een klant bij hebt. Die gaat ervaren hoe goed jij bent, hoe fantastisch inspirerend jouw hulp is. Je hebt een klant gecreëerd die zeker weten ooit terugkomt als deelnemer aan je VIP traject of jaarprogramma…
(en je hebt gelijk de advertentiekosten van je weggever terugverdiend ?)
11. Niets of veel te weinig verkocht? Hier is wat je kan doen ?
Ok, stel. Je hebt er alles aan gedaan en al deze tips en adviezen opgevolgd. Je hebt keihard je best gedaan om dit allemaal in gang te zetten en over langere tijd vol te houden. En toch heb je niets (of veel te weinig) verkocht?
Dan is het tijd om je potentiële klant aan het woord te laten. Hoe? Stuur een mail aan je hele lijst (behalve degenen die jouw dienst afgenomen hebben). Wees open en zeg dat je onlangs een mooie aanbieding hebt gedaan, maar dat jouw lezer daar niet op in gegaan is.
Geef aan dat je begrip hebt dat ieder zo zijn redenen heeft, maar dat je graag wilt leren en openstaat om te horen wat die zijn. Ook wil je jouw diensten beter afstemmen op wat je lezers nodig hebben. Vraag of hij/zij een paar korte vragen wil beantwoorden en link naar een Google formulier.
Dit is ongelooflijk leerzaam, het wordt door de meesten enorm gewaardeerd dat je oprecht LUISTERT en bereid bent jouw diensten te verbeteren.
>>>