15 nieuwsbrief ideeën, waarmee je je lezers direct boeit en inspireert
Je nieuwsbrief is hét verkoop instrument voor je bedrijf. Het grootste deel van je omzet komt uit je lijst. Dat was al zo en gaat voorlopig zo blijven. Alleen, hoe bedenk je nou elke weer weer waar je over moet schrijven? Hoe zorg je dat je je lezers elke keer weer verrast en inspireert? Vandaag geef ik je 15 creatieve ideeën voor ‘nieuwsbrief’ onderwerpen, waardoor je lezers geen enkel bericht meer willen missen.
1. Deel een persoonlijk verhaal, herinnering of les die je geleerd hebt
Inspireer je lezers met een persoonlijk verhaal, een voorval, een herinnering waar je een les uit getrokken hebt. Mensen houden van verhalen en niets is zo persoonlijk en inspirerend als je vertellen over de weg die jij hebt afgelegd. De strubbelingen die je overwonnen hebt. Het is dé manier om je lezers te boeien en mee te nemen op een leerzame reis.
Ooit schreef ik hoe mijn vader mij nog elke dag inspireert in mijn ondernemerschap. Een super persoonlijk verhaal, dat veel reacties en replies opleverde. Sommigen waren zelfs tot tranen geroerd.
TIP: Vertel duidelijk wat de les is die je hebt geleerd, zodat de lezer er ook iets van opsteekt.
2. Reken af met mythes (ze zullen je dankbaar zijn)
Pak de grootste mythe op jouw vakgebied en vertel waarom jij die zo’n onzin vindt. Geef je ongezouten mening. Dit kan je lezers behoorlijk opluchten en zorgen zorgen voor leuke warme reacties.
Zo vond ik ooit dat er veel en veel te snel wordt geroepen dat je de ‘allernieuwste tools’ nodig hebt om succesvol te kunnen zijn: chatbots bijvoorbeeld. Ik wilde mijn lezers beschermen tegen het idee ‘dat je er altijd als eerste bij moet zijn’ en hen duidelijk maken dat ze vooral hun eigen pad moesten volgen. De reacties waren ongelooflijk positief en veel lezers kregen de bevestiging van wat ze ergens al voelden, maar niet goed hun vinger achter konden krijgen.
3. Presenteer een inspirerende casestudy (altijd interessant)
Ooit deelde ik het verhaal van Karen. Zij is powerwalk coach en vertelde me dat ze veel had verdiend met haar (super) kleine lijst. Dat vond ik inspirerend en wilde ik graag delen met mijn lezers. Haar ‘case’ illustreerde dat je helemaal geen grote lijst met 10.000-den adressen nodig hebt, om toch goed te kunnen verkopen. Ik vroeg haar hoe ze dat gedaan had en legde ons gesprek vast op video.
Ondanks dat het een eenvoudige opname via Skype was, inspireerde haar verhaal mijn lezers enorm en de video werd vaak bekeken.
4. Mobiliseer deelnemers naar je gratis webinar of challenge
Hoe leuk is het om jouw lezers als eerste uit te nodigen voor jouw gratis challenge of webinar. Het laat ook zien dat zij een streepje voor hebben en voor jou is het fijn om direct al lekker veel aanmelders te hebben.
Wees enthousiast, leg goed uit wat het idee is, hoe ze zich kunnen aanmelden en wat het oplevert. Zorg dat het gaat ‘leven‘, betrek hen erin.
5. Geef iets weg wat handig is voor je lezers
Cadeautjes zijn leuk om te krijgen. Wie vindt dat nou niet? Zeker als ze praktisch en handig zijn. Je maakt je lezers blij als je ze iets geeft wat ze direct kunnen gebruiken. Een digitale download bijvoorbeeld is supergeschikt. Zoals een checklist of een handige rekentool. Een afvinklijst of een overzichtelijk schema voor aan de muur.
Het hoeft helemaal geen rocket science te zijn: vaak zijn het juist dingen die jij heel vanzelfsprekend vindt, maar je lezers heel blij maken.
6. Bied aan gratis gesprek aan (een gul gebaar)
Bied een gratis gesprek aan. Wees duidelijk over wat het doel. Je zult zien dat er dankbaar gebruik van gemaakt wordt. Zorg ervoor dat het gesprek iets oplevert: bijvoorbeeld een inzicht of eerste stap die ze kunnen zetten (en vertel dat ook). Het is een hele mooie manier om met je lezers in contact te komen en hen beter te leren kennen (en zij jou).
Tijdens het gesprek kan je natuurlijk kijken hoe je hen verder zou kunnen helpen en wees daar ook open over. Mensen snappen dat best.
Belangrijke tip: jij bepaalt de spelregels en bent in charge. Bepaal van te voren hoe lang het gesprek duurt en hoe je het gaat doen. Het is belangrijk om je aanmelders van te voren een paar vragen te laten beantwoorden, zodat jij goed voorbereid bent. Jouw tijd is kostbaar en je wilt dat het gesprek voor allebei waardevol is.
7. Een kijkje ‘Behind The Scenes’ (suspense…!)
Je lezers vinden het geweldig om met je mee te leven. Door te laten zien wat er achter de schermen van je bedrijf gebeurt, betrek je hen in jouw proces. Ook is het leerzaam als je vertelt hoe je dingen aanpakt.
Stel, je organiseert een event. Dan kan je de locatie alvast laten zien in een video, de goodiebags die je gaat weggeven of de opstelling van de stoelen in de ruimte, etc. Maar ook keuzes die je maakt: waarom ga je voor een kleine groep? Of juist een zaal vol? Voor wie is het bedoeld?
Door je lezers op sleeptouw te nemen, raken ze betrokken en helpen ze je zelfs vaak om je event te promoten.
8. Blik terug op jouw event (of memorabele sessie)
Heb je je event gedaan (of inspirerende sessie met een groep), dan is het leuk om daarop terug te blikken. Vertel over de mooiste en meest bijzondere momenten, de inzichten die je die dag gekregen hebt, de mooie reacties achteraf… Het is niet alleen leuk voor wie erbij was, ook degenen die het gemist hebben kunnen door jouw verhaal geïnspireerd worden (en gaan ze vast hun best doen er de volgende keer wél bij te zijn!).
9. Vraag je klanten wat hen bezighoudt (wordt altijd gewaardeerd)
Misschien is deze even omdenken. Maar, je kan in je mailbericht ook vragen stellen aan je lezers. Wat vinden zij van…? Wat stoort hen het meest aan…? Waar zouden ze graag meer over willen weten…? Het zal je verbazen hoe waardevol de reacties zijn. De antwoorden kan je gebruiken om blogideeën te krijgen, maar ook ideeën voor challenges, podcasts, events en complete nieuwe diensten. Het is misschien wel de meest krachtige manier om je lezers in beweging te krijgen én erachter te komen wat hen werkelijk bezighoudt.
Tip: je kan het heel laagdrempelig doen, door te vragen of ze een reply willen geven op jouw vragen. Je kan ook een eenvoudig invulformulier maken met Google Forms en daar naartoe linken. Het voordeel is dan dat je alle antwoorden in één overzicht hebt.
10. Vertel waar jij je inspiratie vandaan haalt
Wat doe je als je inspiratie zoekt? Ga je wandelen? Luister je naar je favoriete muziek? Of doe je je ogen dicht en mediteer je in stilte? Pak je een boek of lees je bepaalde blogs of tijdschriften? Vertel hoe jij dat aanpakt, zo breng je anderen op ideeën en kunnen ze uitproberen of het voor hen ook werkt.
11. Handige tools die je gebruikt
Welke praktische tools gebruik je? Wat zijn de dingen die jouw leven makkelijker maken? Bijv: een online caloriewijzer (als je anderen leert hoe ze kunnen afvallen), een makkelijk afleesbare klok die spotgoedkoop is bij de HEMA (om de tijd in de gaten te houden als je trainingen of workshops geeft). Een tool voor je urenregistratie (als je als VA andere ondernemers helpt), waar je die handige kleurwaaiers vandaan hebt (als je styling advies geeft) of wat je kan gebruiken als ligmatje (voor wie wil beginnen met yoga).
12. Vertel hoe je onderuit ging (en krijg respect)
Mijn buddy stuurde onlangs een prachtige persoonlijke mail. Hij vertelde dat hij flauwviel op zijn eigen event, net op het moment dat hij moest beginnen en alle ogen op hem gericht waren. Hij beschreef hoe hij dicht bij zichzelf gebleven was, zijn eigen innerlijke criticus de baas bleef en zichzelf kon herpakken. Zo liet hij zijn publiek zien hoe het is om authentiek en kwetsbaar te durven zijn.
Een prachtig verhaal, waar hij veel warme en persoonlijke reacties op kreeg.
13. Geef antwoord op vragen (ook goed om bezwaren te tackelen)
Veel vragen die je klanten en lezers hebben, kan je beantwoorden in een mail. Die kunnen educatief zijn, tot aan bezwaren die ze hebben of dingen waarin ze vastlopen. Bijv. is het lastig om van stress af te komen? Ik ben niet zo gedisciplineerd, kan ik dan toch afvallen? Ik ben niet zo van die zweverige dingen, is yoga dan wel iets voor mij?
Antwoorden op vragen is een goede manier om vaak gestelde vragen te beantwoorden. Voordeel: je hoeft ze maar 1x uit te leggen en al je lezers weten het. 😉
14. Vertel welk boek jou beïnvloed heeft (inspirerend!)
Welke boeken heb jij gelezen? Hoe hebben ze jou gebracht waar je nu bent? Misschien ben je erdoor veranderd. Door dit te delen, inspireer je je lezers. Vertel kort waar het boek over gaat, waarom het je zo raakte en wat het uiteindelijk met je gedaan heeft.
Tip: let op, dit is geen recensie. Het gaat om jouw verhaal dat je vertelt zodat een ander zich erin kan herkennen (en het waarschijnlijk gaat lezen).
15. Bied je diensten aan (niet vergeten, hoor ;-))
Je zou het bijna vergeten, maar je lezers volgen jou ook omdat ze verder geholpen willen worden. Een stap willen maken. Jou inspirerend vinden en je vertrouwen. Je lijst is dus zeker ook belangrijk om te informeren over de diensten die je hebt, wanneer het begint, hoe je ervoor kan intekenen, etc.
Zorg dat je het niet te bont maakt. Houd een verdeling aan van zo’n 80-90% content tegen 10-20% aanbiedingen. Dat vinden lezers helemaal prima.
Conclusie
Je ziet, er zijn heel veel onderwerpen die leuk zijn om over te schrijven en inspirerend zijn voor je lezers. Je hebt nu volop ideeën voor een frisse en boeiende nieuwsbrief. Je lezers zullen zeker weten uitkijken naar jouw berichten!
Even praktisch? Kies nu de 3 leukste ideeën uit en ga daar mee experimenteren. #havefun
Heeft dit je geïnspireerd?
Wat vond je ervan? Heeft dit je geïnspireerd? Wat heeft het bij je in beweging gezet? Laat het me weten in een reactie onder dit blog.