nieuwsbrief ideeën je lezers veel boeien en inspireren

15 nieuwsbrief ideeën, waarmee je je lezers veel sneller boeit en sterker inspireert

Je nieuwsbrief is hét nummer 1 instrument voor je bedrijf. Het allergrootste deel van je omzet komt uit je lijst. Dat is nog steeds zo en zal voorlopig nog zo blijven. Toch kan het lastig zijn om elke keer weer te bedenken waar je over moet schrijven. Hoe voorkom je dat je jezelf steeds herhaalt? Hoe zorg je dat je lezers elke keer weer verrast en inspireert? Vandaag geef ik je 15 creatieve ideeën voor ‘nieuwsbrief’ onderwerpen, waardoor je lezers geen enkel bericht meer willen missen.

1. Deel een persoonlijk verhaal, herinnering of les die je geleerd hebt

Inspireer je lezers met een persoonlijk verhaal, een voorval, een herinnering waar je een les uit getrokken hebt. Mensen houden van verhalen en niets is zo persoonlijk en inspirerend als je vertellen over de weg die jij hebt afgelegd. De strubbelingen die je overwonnen hebt. Het is dé manier om je lezers te boeien en mee te nemen op een leerzame reis. Ik schreef ooit over hoe mijn vader mij geïnspireerd heeft in mijn ondernemerschap. Een super persoonlijk verhaal, dat heel veel reacties en replies opleverde, soms zelfs tranen van ontroering.

Vertel wel duidelijk wat de les is die je geleerd hebt, zodat de lezer er ook iets van opsteekt.

2. Mobiliseer deelnemers naar je gratis webinar of challenge

Hoe leuk is het om jouw lezers als eerste uit te nodigen voor jouw gratis challenge of webinar. Het laat ook zien dat zij een streepje voor hebben en voor jou is het fijn om direct al lekker veel aanmelders te hebben. Wees enthousiast, leg goed uit wat het idee is, hoe ze zich kunnen aanmelden en wat het oplevert. Zorg dat het gaat ‘leven‘, betrek hen erin.

3. Reken af met mythes (ze zullen je dankbaar zijn)

Pak de grootste mythe op jouw vakgebied en vertel waarom jij die zo’n onzin vindt. Geef je ongezouten mening. Dit kan je lezers behoorlijk opluchten en zorgen zorgen voor leuke warme reacties. Zo vond ik ooit dat er veel en veel te snel wordt geroepen dat je de ‘allernieuwste tools’ nodig hebt om succesvol te kunnen zijn: chatbots bijvoorbeeld. Ik wilde mijn lezers beschermen tegen het idee ‘dat je er altijd als eerste bij moet zijn’ en hen duidelijk maken dat ze vooral hun eigen pad moesten volgen. De reacties waren ongelooflijk positief en veel lezers kregen bevestigd wat ze ergens al voelden, maar niet goed hun vinger achter konden krijgen.

4. Presenteer een inspirerende casestudy (altijd interessant)

Ooit deelde ik het verhaal van Karen. Zij is powerwalk coach en vertelde me dat ze veel had verdiend met haar (super) kleine lijst. Dat vond ik inspirerend en wilde ik graag delen met mijn lezers. Haar ‘case’ illustreerde dat je helemaal geen grote lijst met 10.000-den adressen nodig hebt, om toch goed te kunnen verkopen. Ik vroeg haar hoe ze dat gedaan had en legde ons gesprek vast op video. Ondanks dat het een eenvoudige opname via Skype was, werd haar verhaal kraakhelder en de video gigantische vaak bekeken.

5. Geef iets weg wat handig is (worden ze blij van)

Cadeautjes zijn leuk om te krijgen. wie vindt dat nou niet? Zeker als ze praktisch en handig zijn. Je maakt je lezers blij als je ze iets geeft, wat ze direct kunnen gebruiken. Iets wat digitaal te downloaden is, bijvoorbeeld, is supergeschikt. Een checklist of handig invulschema. Een afvinklijst (zodat je niets kan vergeten) of een overzichtelijk schema voor aan de muur. Het hoeft helemaal geen rocket science te zijn en vaak zijn het juist dingen die jij heel vanzelfsprekend vindt (maar voor je lezers dus een fijn om te krijgen).

6. Bied aan gratis gesprek aan (een lekker gul gebaar)

Bied een gratis gesprek aan, als een soort intake (maar noem het natuurlijk niet zo). Vertel waar het voor is, wat je ermee beoogt en voor wie het bedoeld is. Je zult zien dat er dankbaar gebruik van gemaakt wordt. Zorg ervoor dat het gesprek iets oplevert: bijvoorbeeld een inzicht of eerste stap die ze kunnen zetten. Het is een hele mooie manier om met je lezers in contact te komen en hen beter te leren kennen (en zij jou). Tijdens het gesprek kan je natuurlijk kijken hoe je hen verder zou kunnen helpen en wees daar ook open over. Mensen snappen dat best.

Belangrijke tip: jij bepaalt de spelregels en jij blijft in charge. Bepaal van te voren hoe lang zo’n gesprek duurt en hoe je het insteekt. Het is een goed idee om je aanmelders te vragen van te voren een paar vragen te beantwoorden, zodat jij je goed kan voorbereiden. Jouw tijd is kostbaar en je wilt dat het gesprek voor allebei waardevol is.

7. Geef een kijkje ‘Behind The Scenes’ (suspense…!)

Je lezers vinden het geweldig om met je mee te leven. Door te laten zien wat er achter de schermen van je bedrijf gebeurt, betrek je hen in jouw proces. Ook kan het leerzaam zijn, door erbij te vertellen hoe je het aanpakt. Stel, je organiseert een event. Dan kan je een leuk filmpje laten zien van de locatie, de goodiebags die je gaat weggeven, de opstelling van stoelen in de ruimte, etc. Maar ook keuzes die je maakt: waarom ga je voor een kleine groep? Of juist een zaal vol? Voor wie is het bedoeld?

Door je lezers op sleeptouw te nemen, raken ze betrokken en helpen ze je zelfs misschien wel om je event te promoten.

8. Blik terug op jouw event (of memorabele sessie)

Heb je je event gedaan (of inspirerende sessie met een groep), dan is het leuk om daarop terug te blikken. Vertel over de mooiste en meest bijzondere momenten, de inzichten die je die dag gekregen hebt, de mooie reacties achteraf… Het is niet alleen leuk voor wie erbij was, ook degenen die het gemist hebben kunnen door jouw verhaal geïnspireerd worden (en gaan ze vast hun best doen er de volgende keer wél bij te zijn!).

sterke weggever maken ideeën verzinnen

9. Vraag je klanten wat hen bezighoudt (wordt altijd gewaardeerd)

Misschien is deze even omdenken. Maar, je kan in je mailbericht ook vragen stellen aan je lezers. Wat vinden zij van…? Wat stoort hen het meest aan…? Waar zouden ze graag meer over willen weten…? Het zal je verbazen hoe waardevol de reacties zijn. De antwoorden kan je gebruiken om blogideeën te krijgen, maar ook ideeën voor challenges, podcasts, events en complete nieuwe diensten. Het is misschien wel de meest krachtige manier om je lezers in beweging te krijgen én erachter te komen wat hen werkelijk bezighoudt.

Tip: je kan het heel laagdrempelig doen, door te vragen of ze een reply willen geven op jouw vragen. Je kan ook een eenvoudig invulformulier maken met Google Forms en daar naartoe linken. Het voordeel is dat je alle antwoorden in één overzicht hebt.

10. Vertel: waar haal jij je inspiratie vandaan?

Wat doe je als je inspiratie zoekt? Ga je wandelen? Luister je naar je favoriete muziek? Of doe je je ogen dicht en mediteer je in stilte? Pak je een boek of lees je bepaalde blogs of tijdschriften? Vertel hoe jij dat aanpakt, zo breng je anderen op ideeën en kunnen ze uitproberen of het voor hen ook werkt.

11. Geef praktische tips (waar ze gelijk wat aan hebben)

Welke tools gebruik je? Wat zijn de praktische dingen die jouw leven makkelijker maken? Bijv: een handige online caloriewijzer (als je anderen leert hoe ze kunnen afvallen), een makkelijk afleesbare klok die spotgoedkoop is bij de HEMA (om de tijd in de gaten te houden als je trainingen of workshops geeft). Een online tool voor je urenregistratie (als je als VA andere ondernemers helpt), waar je die handige kleurwaaiers vandaan hebt (als je styling advies geeft) of wat je kan gebruiken als ligmatje (als je begint met yoga).

12. Vertel hoe je onderuit ging (en krijg respect)

Mijn buddy stuurde onlangs een prachtige persoonlijke mail. Hij vertelde dat hij flauwviel op zijn eigen event, net op het moment dat hij moest beginnen en alle ogen op hem gericht waren. Hij beschreef hoe hij dicht bij zichzelf gebleven was, zijn eigen innerlijke criticus de baas bleef en zichzelf kon herpakken. Zo liet hij zijn publiek zien hoe het is om authentiek en kwetsbaar te durven zijn. Een prachtig verhaal, waar hij veel warme en persoonlijke reacties op kreeg.

13. Geef antwoord op vragen (ook goed om bezwaren te tackelen)

Veel vragen die je klanten en lezers hebben, kan je beantwoorden in een mail. Die kunnen educatief zijn, tot aan bezwaren die ze hebben of dingen waarin ze vastlopen. Bijv. is het lastig om van stress af te komen? Ik ben niet zo gedisciplineerd, kan ik dan toch afvallen? Ik ben niet zo van die zweverige dingen, is yoga dan wel iets voor mij? Antwoorden op vragen is een goede manier om vaak gestelde vragen te beantwoorden. Voordeel: je hoeft ze maar 1x uit te leggen en al je lezers weten het. 😉

14. Vertel welk boek jou beïnvloed heeft (inspirerend!)

Welke boeken die jij gelezen hebt, zijn jouw inspiratiebron? Hoe hebben ze jou gebracht waar je nu bent? Misschien hebben ze je wel veranderd. Door dit te delen, inspireer je je lezers. Vertel kort waar het boek over gaat, waarom het je zo raakte en wat het uiteindelijk met je gedaan heeft.

Tip: let er op. Dit is geen recensie. Het gaat om jouw verhaal en dat vertel je zodat een ander zich in kan herkennen (en het waarschijnlijk ook gaat lezen).

15. Bied je diensten aan (niet vergeten, hoor ;-))

Je zou het bijna vergeten, maar je lezers volgen jou ook omdat ze verder geholpen willen worden. Een stap willen maken. Jou inspirerend vinden en je vertrouwen. Je lijst is dus zeker ook belangrijk om te informeren over de diensten die je hebt, wanneer het begint, hoe je ervoor kan intekenen, etc.

Zorg dat je het niet te bont maakt. Houd een verdeling aan van zo’n 80-90% content tegen 10-20% aanbiedingen. Dat vinden lezers helemaal prima.

Conclusie

Ook al zit je even vast en denk je er niet aan, er zijn heel veel onderwerpen die inspirerend zijn voor je lezers. Door deze lijst erbij te houden, heb je ideeën genoeg en bied je voldoende afwisseling. Je lezers zullen niet verveeld raken en zelfs uitkijken naar weer een nieuw bericht van jou. Ik zeg: kies er 3 en ga aan de slag.

En nu jij. Ben je hierdoor geïnspireerd?

Wat vond je ervan? Heeft dit je geïnspireerd? Wat heeft het bij je in beweging gezet? Laat het me weten in een reactie onder dit blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *