3 tips voor een moeiteloze start van je onlinecursus

“Alle begin is moeilijk”, zei mijn moeder altijd. Gelijk had ze. Zeker als je net van vakantie terug bent of aan het begin staat van een nieuw jaar waarin je wilt gaan knallen. Hoe kom je in de flow? Hoe pak je de draad weer op? Zeker als het gaat om iets nieuws, zoals het maken van je onlinecursus. Daarom vandaag 3 praktische (maar ijzersterke) tips die je over de drempel helpen en snel in actie brengen!

Laten we eerlijk zijn…

E-Learning is hét nieuwe verdienmodel voor vakinhoudelijke experts + online leren is here to stay. 100%.

Kortom, er is geen beter moment om ermee te beginnen dan VANDAAG!

Alleen… hoe voorkom je dat je blijft hangen in ‘nadenken over’? Of het eindeloos uitstelt?

Mijn 3 tips dus. Komen ze:

TIP 1: Laat het idee los dat je onderwerp ‘vernieuwend’ moet zijn.

Geen enkel onderwerp is vernieuwend. Alles is al een keer gedaan. En dat is ook helemaal prima.

Jouw klant kijkt namelijk niet naar hoe ‘origineel’ jouw cursusidee is, die wil gewoon een oplossing voor zijn probleem (en snel een beetje 😉).

Laat je dus niet tegenhouden of afremmen op zoek naar de Heilige Graal en kies gewoon waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar jij ervaring in hebt en anderen al jaren mee helpt en zet DAT om naar een onlinecursus.

As simple as that en moeilijker hoeven we het niet te maken.

TIP 2: Denk niet: “Anderen hebben dit al gedaan, er is geen markt voor”

Ten eerste: omdat iets al aangeboden wordt, is het NOOIT de reden om het dan maar niet te doen, OK?

Denk even na: van elk onderwerp, echt élk onderwerp dat je kan bedenken, is ergens wel een cursus te vinden. Offline en online.

Het betekent JUIST dat er markt voor is!

Ok, ik hoor je denken: “Maar Thijs, er zijn ook veel cursussen die niet echt goed lopen. Waar hooguit maar een paar deelnemers zich voor inschrijven”.

Klopt. Maar dat is niet omdat er ‘geen markt’ voor is. Dat is omdat de aanbieder niet handig is in het verkopen ervan. Of niet weet hoe hij zijn volgers geïnteresseerd krijgt in zijn aanbod.

Verwar “niet goed zijn in marketing” ajb niet met “er is geen markt voor deze cursus”, OK?

TIP 3: Vermijd die valkuil: “Ik moet eerst weten hoe het technisch werkt”

Stop! Zet “de techniek” nooit op een voetstuk en laat het ajb NIET leidend zijn bij je keus om wel of geen onlinecursus te maken, OK?

Ten eerste: het is juist beter om je idee uit te werken ZONDER rekening te houden met de techniek.

Simpelweg omdat je dan 100% vrij bent om de inhoud, oefeningen en werkvormen te verzinnen op de manier zoals JIJ het voor ogen hebt en die passen bij jouw KLANT. Dus zonder je aan te passen aan allerlei restricties of voorwaarden.

Ten tweede: er zijn tig oplossingen om praktische beperkingen te voorkomen, te omzeilen of gewoon door iemand anders op te laten lossen.

Plus: de tools zijn tegenwoordig makkelijk in gebruik en snel te leren.

Oftwel: don’t worry, be happy, gaan met die banaan!

Ok, dit zijn ze.

Mijn 3 belangrijkste tips. Ik hoop dat je ze waardevol vindt en je helpen om actie te nemen, zodat je je klanten snel kan helpen met je online training.

Succes!

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties