3 positieve mindsets voor een vlotte start van je onlinecursus

“Alle begin is moeilijk”, zei mijn moeder vroeger altijd. En gelijk had ze. Zeker als je net van vakantie terug bent, je smartphone vol met foto’s en mooie herinneringen staat en je barst van de nieuwe ideeën voor je bedrijf. Sja, dan denk je vast: Hoe kom ik weer in de “flow”? Hoe pak ik de draad weer op? Daarom heb ik vandaag 3 super waardevolle tips voor je waarvan ik zeker weet dat ze je op weg helpen om (eindelijk) aan de slag te gaan met… je onlinecursus!

Want laten we eerlijk zijn…

Het is hét nieuwe verdienmodel voor vakinhoudelijke experts, en online leren is here to stay. 100%. Kortom, geen beter moment om ermee te beginnen dan VANDAAG!

Ok, hoe zorg je dat je niet blijft hangen in ‘nadenken over’ en juist lekker in beweging komt?

Mijn 3 tips dus. Komen ze:

TIP 1: Laat het idee los dat je onderwerp ‘vernieuwend’ moet zijn.

Geen enkel onderwerp is vernieuwend. Alles is al een keer gedaan. En dat is ook helemaal prima.

Jouw klant kijkt namelijk niet naar hoe ‘origineel’ jouw cursusidee is, die wil gewoon een oplossing voor zijn probleem (en snel een beetje 😉).

Laat je dus niet tegenhouden of afremmen op zoek naar de Heilige Graal en kies gewoon waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar jij ervaring in hebt en anderen al jaren mee helpt en zet DAT om naar een onlinecursus. As simple as that en moeilijker hoeven we het niet te maken.

TIP 2: Denk niet: anderen hebben dit al gedaan, er is geen markt voor

Ten eerste: laat het feit dat iets al ergens aangeboden wordt nooit, maar dan ook NOOIT reden zijn om het dan maar niet te doen, OK?

Denk even logisch na: van elk onderwerp, echt élk onderwerp dat je kan bedenken, is ergens wel een cursus te vinden. Offline en online. Dat betekent JUIST dat er markt voor is!

Ok, ik hoor je denken: “Maar Thijs, er zijn ook veel cursussen die niet echt goed lopen. Waar hooguit maar een paar deelnemers zich voor inschrijven”.

Klopt. Maar dat is niet omdat er ‘geen markt’ voor is. Dat is omdat de aanbieder niet handig is in het verkopen ervan. Of niet weet hoe hij zijn volgers geïnteresseerd krijgt in zijn aanbod.

Verwar “niet goed zijn in marketing” ajb niet met “er is nou eenmaal geen markt voor deze cursus”, OK?

TIP 3: Ik moet eerst weten hoe ik dat technisch allemaal moet doen

Stop, stop, stop! Zet “de techniek” nooit op een voetstuk en laat het ajb NIET leidend zijn bij je keus om wel of geen onlinecursus te maken.

Ten eerste is het juist veel beter om je idee uit te werken ZONDER rekening te houden met de techniek.

Simpelweg omdat je dan 100% vrij bent om de inhoud, oefeningen en werkvormen te verzinnen op de manier zoals JIJ het voor ogen hebt en die passen bij jouw KLANT. Dus zonder je aan te passen aan allerlei restricties of voorwaarden.

Ten tweede zijn er tig oplossingen om eventuele restricties te voorkomen, te omzeilen of door een ander op te laten losen (uit te besteden).

Daar komt bij dat de tools tegenwoordig super flexibel zijn en aangepast aan de wensen van honderdduizenden cursus aanbieders.

Oftwel: don’t worry, be happy + gaan met die banaan!

Ok, dit zijn ze.

Mijn 3 belangrijkste tips. Ik hoop dat je ze waardevol vindt en je helpen om datgene waar je je klanten nu al mee helpt, om te zetten naar een online training.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *