Bezwaren en voordelen van e-mailen

5 bezwaren tegen e-maillijsten en waarom ze niet waar zijn

Beginnen met een e-maillijst zien zelfstandigen vaak niet zitten. Bang dat het te weinig oplevert of te veel tijd kost. Vandaag noem ik de 5 vaakst voorkomende bezwaren en leg uit waarom die niet waar zijn. En waarom jij vandaag nog een e-maillijst moet beginnen (als je meer omzet wilt).

1. “Het levert niets op”

Klopt, tenminste, als je je ‘nieuwsbrief’ misbruikt om alleen maar over jezelf te praten of over je eigen bedrijf. Of erger: over je nieuwe website waar je zo ontzettend trots op bent. Nee, dan haken je lezers inderdaad af en levert het geen voordeel op.

Maar als je informatie geeft die waardevol is voor je klanten, dan zijn ze wel geïnteresseerd. Ze waarderen die gratis tips en adviezen echt wel, die je stuurt. Of die extra informatie over hoe je je producten nog handiger kan gebruiken. Of jouw visie op wat er verandert in de wereld.

Het is de perfecte manier om gemakkelijk op het netvlies te komen bij je klanten. Wanneer je maar wilt. En op de plek die jij wilt, namelijk de inbox.

Uit onderzoek blijkt:

  • De meeste 35 plussers bekijken ’s ochtends eerst hun e-mail, voordat ze andere media bekijken
  • Online aankopen worden het vaakst gedaan naar aanleiding van een e-mail (70%)
  • Ontvangen van serviceberichten via e-mail wordt het best gewaardeerd (88%)

Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2014

Het levert dus echt wat op en het is spotgoedkoop.

De voordelen zijn enorm. Ik noem er kort nog een paar:

  • Het is de meest effectieve manier om je omzet te vergroten
  • Het is de ideale klantenbinder
  • Je neemt er eventuele twijfels, weerstand en bezwaren weg tegen een aankoop
  • Je creëert vertrouwen (het verhoogt je reputatie)
  • Het zorgt voor een steeds positievere houding van je lezers

Uit onderzoek blijkt dat men minstens 7 keer van je product of dienst gehoord moet hebben, voor ze het kopen. Met e-mailen voorzie je daar heel makkelijk in.

2. “Ik heb er geen tijd voor”

Dat wordt heel vaak gedacht. Maar denk eens na. Hoeveel tijd kost het wel niet, om al je klanten één voor één na te bellen over veranderingen van je product? Over nieuwe service contracten? Over gewijzigde regelgeving die voor hen van belang is? Of om nieuwe inzichten en kennis met hen te delen? Met mailen bereik je al je klanten in één keer! Zie het dus als een investering die uiteindelijk meer oplevert dan hij je kost.

Nog een voordeel: met nieuwsbrieven werk je makkelijk vooruit. In een rustige periode schrijf je er alvast een paar en die plan je in. Ze worden verstuurd terwijl jij lekker in je hangmat ligt.

Tip: begin met het versturen van korte berichten

Dan valt het werk wel mee. Start met een frequentie van 1x per maand. Als je eenmaal wat routine hebt opgebouwd kan het wat vaker, mocht je dat willen.

Houd je nieuwsbrief kort en krachtig en nodig uit om je artikel op je eigen website (blog) te lezen. Het voordeel is dat je daar een kennisbank opbouwt, waarnaar je ook in de toekomst kan blijven verwijzen. Ik coach mijn klanten bij het schrijven voor hun website en stuur ze voor de basistips naar mijn blog. Eén keer maken, daarna hergebruiken.

3. “Mijn klanten lezen geen nieuwsbrieven en haten spam”

Ik haat spam ook. Maar denk eens na. Welke nieuwsbrieven lees je zelf? Die waar je iets waardevols van leert, toch? Of tips waar je direct mee aan de slag kan. Of die tijd besparen. Er zijn ongelooflijk veel onderwerpen waar jouw klant in geïnteresseerd is. En waar hij belang bij heeft. Ik weet het zeker, als je even nadenkt bedenk jij ook zo 10 onderwerpen.

Ideeën voor goede onderwerpen:

  • Jouw visie op je vakgebied of waardevolle tips die direct wat opleveren
  • 5 tips bij het uitzoeken van een leverancier (die uiteraard op jou van toepassing zijn ;-))
  • Nieuwe ontwikkelingen of een verslag van het congres dat je onlangs bezocht
  • Handige weetjes over je product
  • Je nieuwe producten en diensten

Slechte onderwerpen:

  • Uitsluitend nieuws ‘zenden’ over jezelf of je bedrijf
  • Je nieuwe website

Weet jij nog goede onderwerpen? Inspireer mij en andere lezers door hieronder je reactie te plaatsen. Ik lees elke reactie!

4. “Het is me te ingewikkeld (pfff, moet ik weer iets nieuws leren!)”

Nee joh, echt niet! De moderne e-mailservices, zoals ActiveCampaign, werken net zo makkelijk als een tekstverwerker. Tekst plakken, afbeeldinkje erbij en klaar! Er zijn genoeg experts die je op weg kunnen helpen en gelijk even een aanmeldproces en mailsjabloon voor je kunnen maken. Je kan direct van start en stuurt binnen no-time je eerste nieuwsbrief!

5. “Het is duur”

Daarover kan ik kort zijn. Het is verreweg de goedkoopste manier om onder de aandacht te komen van je doelgroep.

Reken even uit: als je er 1 opdracht extra door krijgt, is het dan de moeite waard?

 

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
19 februari 2015 19:03

Voorlopig lijkt me toch 1 x per maand al een aardige opgave om het goed te doen en geen bestaande klanten af te stoten. Misschien is het handig om de reacties af te wachten? Het lijkt me trouwens ook belangrijk dat er reacties komen. In ieder geval bedankt voor de ommezwaai in het denken die je bij mij teweeg brengt.