6 werkvormen voor je online programma die een onuitwisbare indruk maken op je deelnemers
Het succes van je online programma wordt bepaald door het resultaat dat je deelnemers halen. Hoe beter de resultaten, hoe tevredener ze zijn en hoe enthousiaster ze anderen erover vertellen. Omdat cursisten jouw online programma zelfstandig doorlopen, is het belangrijk dat jij hen gidst, zodat ze niet alleen consumeren maar zelf in de actiestand komen. Welke werkvormen laten jouw deelnemers uit hun stoel komen? Hoe zorg je dat ze de diepte in gaan en inzichten krijgen waar ze jaren mee vooruit kunnen? Vandaag geef ik je 6 werkvormen die stuk voor stuk verrassende resultaten opleveren voor je deelnemers (+ ook nog eens leuk zijn om te doen).
1. Het probleem bekijken door de ogen van een kind van 6 jaar
Hoe?
Een geweldig leuke opdracht (en mijn persoonlijke favoriet) is om je deelnemer te vragen naar zijn probleem (uitdaging, vraagstuk) te kijken door de ogen van een 6-jarige. Wat zou die dan zien?
Waarom?
We zijn gewend op een bepaalde manier te kijken naar een probleem. We merken niet hoe onze overtuigingen, opvoeding en ervaring zorgen voor tunnelvisie. Een 6-jarige heeft die ballast niet. Die kijkt onbevangen en ziet meer mogelijkheden. Deze oefening zorgt voor verfrissende ideeën.
Zo liep ik een keer vast tijdens mijn lancering. Ik had al tientallen tips gedeeld en wist even niets nieuws meer te bedenken. Ik stelde de vraag aan een denkbeeldig 6-jarig kind en kreeg van hem terug: “Waarom wil jij die mensen eigenlijk helpen?”. Die kinderlijk eenvoudige opmerking herinnerde me aan mijn ‘Why’ en ineens stroomde het weer.
2. Audio Brainstorm (op je eigen smartphone)
Hoe?
Vraag je cursist om naar buiten te gaan, de audio recorder van zijn smartphone aan te zetten en een half uur lang hardop te brainstormen over één onderwerp. Dit om zoveel mogelijk ideeën te bedenken. Hij daarmee mag pas stoppen als het half uur voorbij is.
Laat hem bijvoorbeeld zoveel mogelijk redenen bedenken om af te vallen, stress te verminderen, meer te bewegen, makkelijker geld te verdienen, zich minder eenzaam te voelen, meer structuur te krijgen in zijn werkweek, nieuwe programma’s te maken voor zijn klanten, waar hij zou willen wonen, welke landen hij bezocht wilt hebben, etc.
De brainstorm gaat net zo lang door tot het half uur om is. Zo dwingt hij zichzelf om zelfs als het denkproces even stilvalt, door te gaan en creatief te blijven. Thuis werkt hij de opname uit en noteert de meest opvallende antwoorden. Die zijn goud waard!
Waarom?
Door deze manier verlegt hij zijn grens. Hij mag niet stoppen voordat het half uur voorbij is, waardoor hij gericht blijft nadenken over één onderwerp. Hiermee voorkom hij dat hij voortijdig afhaakt en ontwikkelt hij een sterke motivatie om met een verandering ook echt aan de slag te gaan.
3. Iemand interviewen (via Zoom bijvoorbeeld)
Hoe?
Een interview is een leuke en waardevolle manier om vanuit een ander perspectief naar je probleem te kijken. Laat je cursist iemand interviewen over een probleem (uitdaging, vraagstuk) dat hij deelt met de geïnterviewde. Hoe ervaart die het? Hoe gaat hij ermee om? Welk lessen heeft hij geleerd?
Waarom?
Hierdoor kijkt je cursist heel anders naar zijn eigen probleem. Hij ontdekt een groter perspectief, hoort oplossingen, gaat sommige dingen misschien relativeren. Door de aandacht te verleggen naar een ander, zal hij op een nieuwe en verfrissende manier naar zichzelf kijken en beter inzicht krijgen in zichzelf.
4. Een video maken met jezelf in beeld (smartphone)
Hoe?
Een hele leuke oefening, die ik ook in mijn programma’s gebruik, is aan deelnemers te vragen een video van zichzelf op te nemen van bijv. maximaal 5 minuten. Daarop vertellen ze iets over zichzelf, geven hun visie of wat hen persoonlijk bezighoudt. Hier gaat het niet zozeer om de inhoud of om de perfecte opname, maar om het vastleggen van een persoonlijk verhaal of ervaring.
Als extra stap kan je vragen of ze de opname aan minimaal 1 persoon laten zien, bij voorkeur een kennis (in ieder geval geen naasten of familie).
Waarom?
De kracht van deze oefening zit hem in het vastleggen van iets wat heel persoonlijk is. Voor velen is dat confronterend en heel spannend. Zodra ze het gedaan hebben, voelen ze zich opgelucht en vrijer. Het is een mooie manier om je cursisten een persoonlijke stap te laten maken.
5. Een vraag stellen aan je netwerk (via online)
Hoe?
Laat je cursist een open vraag voorleggen aan zijn netwerk. Bijvoorbeeld via e-mail, de tijdlijn of een Google formulier. Het is een hele praktische manier om veel ideeën te krijgen, maar ook om hulp te vragen.
Waarom?
Je doorbreekt hiermee de overtuiging (die veel mensen hebben) dat ze het ‘allemaal alleen moeten doen’. Je cursist zal merken dat hij er niet alleen voor staat en hij kan van anderen leren. Zo eenvoudig als deze oefening is, zo krachtig kan hij uitpakken. Echt een aanrader.
6. Blokkades doorbreken met Freewriting
Hoe?
Deze oefening is perfect als je deelnemer vastzit in zijn denken, geen inspiratie heeft of zichzelf steeds in de weg zit. Vraag hem om een uur lang vrijuit elke gedachte die in hem opkomt op te schrijven. Dus ook gedachten als “Waar gaat dit nou over?” of “kan ik nou echt niks beters verzinnen?”. Het is een mooie methode, die vrijwel altijd verassende en creatieve inzichten oplevert.
Waarom?
Als we geblokkeerd zijn, is het vaak omdat oordelende gedachten ons dwarsbomen. Freewriting helpt om die blokkade te doorbreken, door elke belemmerende of oordelende gedachte te omarmen in plaats van ertegen te vechten.