7 haalbare en realistische manieren om jouw diensten te schalen, waardoor je meer kan verdienen in minder tijd
Laatst vertelde een klant trots hoe blij ze was dat ze een goedlopend coaching bedrijf had weten op te bouwen. Maar ook dat het haar zwaar viel hoeveel uur ze daarvoor moest werken. “Het werk bevalt me prima hoor, maar ik werk 50 uur per week en ik zou er graag beter mee willen verdienen. Het enige dat ik kan bedenken is nóg meer uren werken, maar dan weet ik zeker dat ik een keer onderuit ga”.
Ik veerde op en begreep zo goed wat ze zei. We hebben allemaal zo’n 40-50 uur per week om ons brood mee te verdienen. En dan houdt het echt wel op. Een paar extra uurtjes maken als dat nodig is, is natuurlijk nooit een probleem, maar als dat structureel is en ons inkomen tegen een grens aan blijft hangen, is het tijd om de zaken anders aan te pakken. Tijd om te schalen!
Ok, wat versta ik onder schalen?
Simpel gezegd: meer verdienen in minder tijd. Dus per uur dat je werkt, ontvang je een hoger bedrag dan je tot nu toe kreeg. Cool!
Alleen hoe doe je dat?
1. Vraag hogere prijzen
De meest eenvoudige manier is om je uurtarief te verhogen. Het voordeel is dat je inkomsten direct stijgen terwijl je er niet persé harder of meer voor moet werken? Ga eens even na. Hoe lang hanteer jij al hetzelfde tarief? Zou het echt zo gek zijn je prijzen een keer aan te passen? Nee, toch? Na al die jaren ervaring en veel dankbare klanten, mag je best eens serieus kijken naar wat je waard bent en je prijzen daarmee in overeenstemming brengen.
Het kan zijn dat sommige klanten door je hogere prijzen de samenwerking opzeggen. Vaak zijn dat klanten met wie het toch al niet helemaal meer matchte en de aanleiding aangrijpen om met jou te stoppen. Maar weet je, er komen vast veel betere klanten voor terug!
2. Maak van je individuele programma een versie speciaal voor groepen
Als je individuele programma’s hebt, die je dus doorloopt met 1 klant tegelijk, kijk dan eens of je het ook in een groepsvorm kan aanbieden. Wees creatief, denk out-of-the-box. Meestal denken we gelijk “Dat kan bij dit programma niet”, maar je zult versteld staan wat welke mogelijkheden je ontdekt als je erover nadenkt. Het leuke is: deelnemers doen mee voor een flink lager bedrag dan ze individueel zouden betalen en jij verdient al snel het dubbele.
3. Verkoop pakketten ipv losse uren
Een klant van me, een tekstschrijver voor webteksten, verkocht in het begin alleen maar losse uren. Ze berekende nauwgezet hoeveel tijd ze kwijt was met het schrijven van een tekst, het verwerken van correcties, het plaatsen van de tekst op de website van de klant en het vindbaar maken in Google. Niet alleen was ze veel tijd kwijt met het schrijven van offertes, ze moest vaak veel vragen beantwoorden en van alles toelichten voor ze de klus kreeg.
Dat veranderde toen ze haar diensten omzette naar pakketten: Bronze, Silver en Gold. De standaard oplossingen waren zo logisch en helder, ze hoefde zelden nog iets uit te leggen. Haar klanten bleken trouwens ook sneller en makkelijker hun keus te kunnen maken. En: ze verkocht de pakketten niet alleen vaker, per saldo verdiende ze meer per klus (en dat was ze dubbel en dwars waard).
4. Maak een online programma
Door je kennis op video of audio te zetten en die in een afgeschermde online academie te zetten, kan je enorm goed schalen. In feite hoef je alleen maar te zorgen dat je klanten een wachtwoord kunnen kopen, waarna ze toegang krijgen tot al jouw waardevolle materiaal. Op eigen tempo en wanneer het hen goed uitkomt, leren ze zonder dat jij er fysiek bij nodig bent. Hoe cool is dat? Hooguit moet je af en toe opdraven om vragen te beantwoorden of een Q&A sessie te doen, maar het verlicht jouw taken aanzienlijk. Voor de tijd die er aan moet besteden maakt het niet echt uit of je programma door 2, 5 of 50 klanten gevolgd wordt, terwijl je inkomsten wel verveelvoudigen.
TIP: bij het maken van een online programma komt vrij veel kijken. Het is slim het pas te maken als je al feeling hebt met je programma. Probeer het eerst 1-op-1 of met een groep uit, zodat je zicht krijgt op wat wel werkt en wat niet. Dan kan je de opzet verbeteren voordat je het vastlegt op video.
5. Bespaar tijd door taken te automatiseren
Zorg dat je repetitieve taken zo veel als je kan automatiseert. Tegenwoordig zijn er tonnen handige tools die jou het leven makkelijker maken en voorkomen dat je aandacht gaat naar de verkeerde zaken. Voor het plannen van mijn afspraken gebruik ik bijvoorbeeld Calendly. Mijn klanten klikken een beschikbaar tijdslot aan en klaar, het zit in onze agenda. Scheelt veel tijd.
Ook je verkoopproces kan je automatiseren. Door een reeks mails in te stellen die worden verstuurd na het downloaden van je weggever. Daarin doe je een aanbod en voor je het weet heb je er een nieuwe klant bij! Overigens heet dat een verkoop mailfunnel. Wil je weten hoe je dat precies opzet? Lees dan mijn uitgebreide blog over de verkoop mailfunnel.
Wat mij heel veel rust heeft gegeven, is vooruitbetaling van mijn diensten. Vroeger gaf ik een online consult, stuurde de rekening en kon vervolgens een paar weken wachten tot die voldaan werd. Nu heb ik er geen omkijken meer naar en is mijn administratie ook nog eens altijd op orde.
Stel jezelf de vraag: welke terugkerende handelingen kosten je tijd en aandacht en zou je heel goed kunnen (laten) automatiseren? Zodat je meer tijd krijgt voor wat je het liefste doet: werken met klanten (waardoor je inkomen vergroot).
6. Besteed uit (delegeer)
Waarom zelf iets doen als een ander het veel beter en goedkoper voor jou kan doen? Het scheelt je tijd, aandacht en geld én jij houdt overzicht en controle over je bedrijf, als een stuurman aan het roer. Daardoor kan je je meer focussen op het werven van nieuwe, beter betalende klanten.
Voorbeelden van wat je prima kan uitbesteden:
- plaatsen van teksten op je website
- opzetten en plannen van je berichten op social media
- opzetten, testen en plannen van je nieuwsbrief
- je administratie
- ontwerpen en maken van een verkooppagina
- het geven van een training onder jouw bedrijfsnaam (door iemand anders)
- beantwoorden van klantvragen (klantenservice)
- zoek van handige tijdbesparende tools
- mede organiseren van events
- inrichten van een mailfunnel
Etc.
Er zijn veel klussen die je goed kan uitbesteden. Pak eens een A4-tje en maak een lijst van alles wat je zelf doet. Markeer de top 3 dingen die je veel beter kan laten doen door een ander. Zorg dat je het nog deze week in gang zet.
7. Affiliate inkomsten
Dit is niet voor iedereen een voor de hand liggende optie en voelt voor sommigen onwennig. Je verdient met iets wat een ander gemaakt heeft. Je kan het zien als ‘onecht’ of vinden dat je alleen maar mag verdienen door er zelf ook iets voor te doen. Ik vond dat eerst ook. Tot ik me realiseerde dat er producten zijn waar ik oprecht enthousiast over ben. En eigenlijk heel graag wil dat anderen dat ook gaan gebruiken, simpelweg omdat ze zo goed zijn! Als ik voor die moeite een kleine vergoeding krijg, tja, waarom niet? Zo kan ik een paar keer per jaar met mijn gezin uit eten, doordat ondernemers via mijn affiliate link een abonnement kopen bij het e-mailmarketing programma ActiveCampaign (en ben ik daar transparant over, zoals het hoort).
Kijk eens in jouw branche wat daar de mogelijkheden zijn om affiliate te worden. Als je bijvoorbeeld boeken bespreekt en onder de aandacht brengt van je klanten, maak dan een affiliate account aan bij Bol.com.
Conclusie:
Je ziet, er zijn genoeg interessante manieren om te schalen. Dus vertel, welke spreekt jou het meest aan? Met welke ga jij zeker aan de slag? Heb je inspiratie gekregen om te schalen op een manier die hier niet bij staat? Laat het ons weten als reactie onder deze post.