7 praktische manieren om regelmaat en continuïteit te krijgen in je nieuwsbrieven

Regelmatig een nieuwsbrief sturen: een must voor elke ondernemer!

Als je regelmatig waardevolle informatie stuurt aan je lijst, blijf je op het netvlies. Blijf je ‘hangen’. Word je een ‘bekende’. En word je steeds meer de persoon naar wie ze willen luisteren en van wie ze leren. Als je goede dingen zegt, tenminste, da’s wel belangrijk, natuurlijk 😉

Als je het consequent doet, bouw je een duurzame relatie op met je abonnees. Want je helpt, inspireert en geeft handige tips. En daarvoor zijn ze je dankbaar. Dus naar wie gaan ze als ze (betaalde) hulp nodig hebben? Precies! Naar jou! Omdat ze jou kennen, waarderen, en vertrouwen.  Gaaf, hè?

“Maar ho! Ik kan toch ook berichten posten op Facebook?”

Nou ja, dat helpt om contacten te leggen en te onderhouden. Zeker. Alle social media hebben die mogelijkheid. Maar als je je diensten wilt gaan verkopen, heb je absoluut een lijst nodig. Die warm is. Ook dat nog. 🙂

En dat bereik je alleen maar door via je ‘nieuwsbrief’ regelmatig contact te onderhouden.

“Ik ben harstikke druk, joh, kan het niet wat minder?”

Nope. Helaas. Als je er met de pet naar gooit, of maar heel soms via je nieuwsbrief van je laat horen, dan werkt het niet. Je zakt weg in de vergetelheid. Je abonnees gaan andere mensen volgen, die wel regelmatig mailen en je loopt het risico dat als je weer eens iets stuurt, ze op de afmeldknop klikken.

Verschuil je niet achter prachtige redenen om je nieuwsbrief te laten versloffen. Je kan het je niet permitteren! Echt niet! (klik en Tweet)

Lees hieronder de 7 meest gehoorde bezwaren en de eenvoudige oplossingen daarvoor.

Daar gaan we:

1. “Ik heb geen ideeën voor onderwerpen. Waar zitten mijn lezers op te wachten?”

Er zijn duizenden manieren om daar achter te komen. Lees bijvoorbeeld de discussies in DTV (Durf Te Vragen) groepen op Facebook of LinkedIn. Daar worden zo veel vragen gesteld. Pak er 5 over jouw favoriete onderwerp en hoppa, klaar ben je.

Houd een paar weken lang bij welke vragen je krijgt van klanten. Zet ze op een rij en schrijf er een leuk blog artikel over. Die stuur je vervolgens aan je abonnees.

Stuur een bericht aan je lezers en zeg dat je vaker wilt bloggen. Maar dat je graag van hen hoort wat zij van jou willen horen. Beloon de inzender met de leukste ideeën met een gratis Skype sessie en ik weet zeker dat je in no time een mooie lijst onderwerpen hebt.

Got the point?

2. “Als ik probeer te schrijven, krijg ik de tekst er maar steeds niet uit. De juiste toon vinden, is een drama!”

Als je niet gewend bent om je gedachten op papier te zetten, kan dat lastig zijn. Je schiet al snel in een ‘formele’ toon. Een beetje plechtstatig (mooi woord ;-)). Maar als je dat doet, wordt het gekunsteld. Dat voel je. Dan blokkeer je.

Het kan anders. Met een beetje oefening. En met deze tips:

  • Begin er mee, om te schijven zoals je spreekt.  Lekker informeel. Korte zinnen. Stopwoordjes. Als je dat doet, gaat het vloeien. Kom je in een ritme. Gaat het steeds meer vanzelf.
  • Als je je voorstelt dat je ‘praat’ tegen jouw klant, heb je automatisch de juiste toon. Alsof je met elkaar een kop koffie drinkt aan de keukentafel.
  • Als het dan nog niet gaat, doe dan eens een ‘freestyle’. Dat is een manier om zonder rem, achter elkaar door te schrijven. Zonder te letten op zinsbouw. Of taalfouten. Gewoon lekker typen tot het hele verhaal eruit is. Tot je klaar bent. Probeer maar eens!  Ik heb er al vaak mijn schrijfblokkades mee laten verdwijnen.

3. “Ik krijg een wekelijkse nieuwsbrief echt niet voor elkaar. Ik heb ook nog klanten hoor!”

Ho even, wie zegt dat je elke week van je moet laten horen? Dat hoeft helemaal niet! Je kan best beginnen met 1x per maand. Geen enkel probleem. En pas als dat een vaste routine is geworden en het smaakt naar meer, ga je het wat vaker doen. Simple comme bonjour.

4. “Mijn lijst is veel te klein. Daar ga ik geen tijd in steken”

Stop. Laat dat nooit de reden zijn. Ik ken genoeg ondernemers, incl. mezelf, die met een paar adressen begonnen zijn. Als je een lijst hebt, klein of groot, stuur dan toch regelmatig een bericht! De ontvangers weten niet aan hoeveel mensen je hem stuurt, maar willen wel graag van je horen. Je ontwikkelt ook regelmaat en het belangrijkste: je komt op het netvlies; en daar gaat het om!

Wil je een grotere lijst? Bekijk dan deze tips om je lijst te laten groeien!

5. “Ik ben slecht in plannen”

Als je je bedrijf serieus neemt, moet je planningen maken. Zo moeilijk is dat niet. Pak Excel erbij en maak een kolom met datums en een kolom met onderwerpen. Print hem en hang hem op je prikbord. Klaar.

Door een planning krijgen je ideeën meer samenhang en voeg je makkelijk tussentijds onderwerpen toe. Een schema geeft houvast en maakt het veel makkelijker om er ook echt mee aan de slag te gaan.

6. “Ik besteed mijn tijd veel liever aan social media. Da’s makkelijker en gezelliger.”

Tja, gezelliger zeker, maar het levert uiteindelijk minder op. Door je uitsluitend te focussen op de vluchtige social media, bouw je te weinig aan de relatie. Bovendien mist een groot deel van jouw volgers je berichten, daar zorgt Facebook wel voor. Terwijl een e-mail in elke inbox terecht komt. 100%!

7. “Het klinkt misschien raar, maar ik ben bang, dat als ik een bericht stuur, mensen zich afmelden”

Ik herken de buikpijn die je voelt als (veel) mensen zich afmelden. Toen het mij de eerste keer overkwam, had ik er 3 dagen last van. Gelukkig kan ik zeggen: het went. En: ergens moet je juist blij zijn met uitschrijvers. Een natuurlijk verloop is prima. Het filtert mensen weg die niet geïnteresseerd zijn  in jou of jouw dienst. Zie het als een gezond iets. Kaf en koren, zeg maar. En degene die overblijven? Dat zijn jouw toekomstige klanten! Beter een kleinere goed gekwalificeerde lijst dan een grote lijst met veel ruis. Mee eens?

Dat was het! Was dit waardevol? Heb je jezelf herkend in een van de bezwaren? Dan heb je nu vast ideeën om mee aan de slag te gaan!

Ik hoop echt dat je inspiratie hebt om met een paar van de tips aan de slag te gaan. Stel je eens voor: de voldoening die je krijgt als je weer regelmatig van je laat horen!

Heel veel succes ermee!

Heb je nog tips gemist? Ik hoor ze graag. Wat doe jij bijvoorbeeld om de regelmaat erin te houden? Laat het me weten in het reactieveld hieronder. Ik lees alles!

 

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
6 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Schrijversgezocht
28 juli 2017 10:26

Goede tips! Het helpt vaak ook om andere teksten te lezen over hetzelfde onderwerp ter inspiratie, niet om deze te herschrijven.

Dannis Sahetapy
3 oktober 2016 10:55

Ik zie veel mensen worstelen met schrijven. Die stapelen het in hun hoofd op.
Ik moet schrijven voor een nieuwsbrief, social media, mijn website, een e-book, voor video’s, voor klanten etc.. etc..
Dan maak je een berg waar je tegenop kijkt.
Wat alle bovenstaande zaken gemeen hebben is dat het allemaal content is.

Heb je moeite om te schrijven zoals je spreekt? ga dan spreken zoals je wil schrijven!

Dus met andere woorden neem het op.

Je kunt je bijvoorbeeld helemaal gaan focussen op jezelf opnemen op video.
Praat daar over jezelf, je business, je diensten, de inzichten die je wilt delen en alles wat je maar wilt zeggen.

Met die video-opnamen kun je video’s maken om te publiceren.
Als je 40 min aan bruikbare opnames hebt kun je dus al 20 video’s maken van 2 minuten.

Met het geluid van de video’s kun je podcast’s maken of audio-lessen.

De audio kun je weer uit (laten) typen en (laten) redigeren.
Zo krijg je goede teksten die je kunt opdelen en gebruiken voor je e-book, je website, je social media en je nieuwsbrieven.

Verdeel al die content in snippets en je hebt bijvoorbeeld al 30 facebook post’s gemaakt in een halve dag!

18 maart 2016 15:47

Nog een aanvullende tip, die ik laatst hoorde en toegepast hebt. Screen je vakbladen van de laatste paar maanden door en schrijf de onderwerpen op waar de grote artikelen over gaan. Zo weet je wat ‘hot’ is!

18 maart 2016 12:58

Mooie tips geef je weer Thijs! Het is alweer half maart, ik moet weer aan de bak voor m’n maandelijkse nieuwsbrief, dus je tips komen precies op tijd. Ik merk dat ik inderdaad makkelijker vluchtig bezig ben op social media ipv voor een goed blog ga zitten. Terwijl blogs de inhoud van m’n nieuwsbrief vormen. Ik ga aan de slag!