Versterk je online marketing: begin bij het eind

7 redenen waarom jouw online marketing moet beginnen bij het eind (+ hoe jij dat vandaag nog doet)

Als je met online marketing bezig bent, krijg je het gevoel dat je in een jungle zit. Al snel zie je door de bomen, lianen en het dichte struikgewas niet waar je heen moet en raak je verstrikt in de keuzes die je moet maken. Wat geef je gratis weg? Is een challenge zinvol om te doen? Moet je aan de slag met webinars of eerst een online programma maken? Een community is helemaal hot, maar past dat wel bij je?

Pfoe! Het wordt bijna onmogelijk om te kiezen, waardoor het een ratjetoe wordt. Los zand. Spaghetti. Van alles wat. En dat werkt natuurlijk niet. De oplossing is eenvoudig. Begin bij het eind. Zo creëer je weer helderheid, focus en rust in je bedrijf. Cool?

Wat bedoel ik daarmee: beginnen bij het eind?

Daarmee bedoel ik dat je stopt met bottom-up denken. Met denken vanuit ‘wat er allemaal mogelijk is’. Van kiezen van de menukaart met alle opties die het internet vandaag biedt of wat jouw conculega allemaal voor moois doet. Draai het om. Vraag jezelf: “Wat is de mooiste, duurste, meest belangwekkende dienst die ik aanbied?”. Misschien is dat jouw jaarprogramma. Een individueel VIP pakket of een retraite in het buitenland.

Teken van je programma de contouren en bepaal daarna pas de stappen die je moet doorlopen om het te verkopen. Je kiest de voorliggende stappen dus pas nadát je je eindpunt helder hebt.

OK, klinkt logisch, maar waarom is dat zo belangrijk?

Ik geef je hieronder 7 redenen:

1. Het geeft je rust, helderheid en overzicht

Weten waar je naartoe gaat, geeft gewoonweg heel veel rust. Zoals het kiezen van je vakantiebestemming of wat je a.s. zaterdag gaat doen. Het kennen van je einddoel zorgt dat je gelijk in actie kan komen. Het geeft energie. Je krijgt zin om te gaan DOEN.

Elke keer dat ik mijn klanten help met het uittekenen van hun marketing strategie, beginnen we met het eind. Telkens ben ik weer verrast over de impact die die ene stap al heeft! Er valt direct een last van hen af, ze kijken opgelucht en niet zelden verschijnt er en brede grijns op het gezicht.

En dat is niet gek: de allerbelangrijkste keus is gemaakt.

2. Het versterkt je online marketing boodschap

Met het eindpunt voor ogen, weet je waar je zelf heengaat én waar je je klant naartoe brengt. Dat maakt het niet alleen makkelijker om over te praten, je boodschap wordt helderder, sterker en overtuigt veel beter. De impact van wat je wilt overdragen wordt dus veel groter dan dat je eindeloos was blijven hangen in de keus wel of geen webinar (om maar even wat te noemen).

En dat is allemaal te danken aan één cruciale stap: beginnen met het eind. ?

3. Het geeft focus op wat belangrijk is (en voorkomt dat je zwabbert)

Omdat je richting vastligt, stop je met zwabberen. Je herkent namelijk veel sneller of een kans jouw doel dichterbij brengt of niet.

Stel: je krijgt een aanvraag voor een lezing en je toetst die kans aan jouw einddoel. Is er een match? Dan zeg je JA. Is de match er niet? Dan zeg je NEE. Zo simpel is het. Het geeft je meer zelfvertrouwen bij het maken van keuzes en je bespaart er ook nog eens kostbare tijd mee.

Voorbeeld: ik kreeg ooit het aanbod een boek te schrijven. Omdat ik mijn einddoel helder voor ogen had en het pad kende dat ik moest volgen, wist ik gelijk dat dit mij niet zou helpen bij de verkoop van mijn einddiensten (ondanks dat het best een aantrekkelijke aanbod was). Ik stuurde een eenvoudig “nee dank je wel” als reply en ging weer verder met waar ik mee bezig was.

4. Het versnelt het uitstippelen van je marketing strategie

Het is net als bij het op vakantie gaan: heb je je bestemming gekozen, dan weet je ook wat je nodig hebt voor je reis. Als je gaat vliegen naar het verre Oosten ziet de reis (en wat je daarvoor nodig hebt) er heel anders uit dan als je naar Zuid Europa rijdt met je eigen auto.

Als je je eind aanbod helder definieert, is het veel makkelijker om de logische stappen ervoor te bedenken en is een implementatieplan sneller gemaakt. De keus van wel/geen challenge, mini-event, boek schrijven, online programma maken hangen immers af van wat je uiteindelijk wilt verkopen.

5. Je kan je dienst makkelijker promoten

Zodra de contouren helder zijn, weet je genoeg van je dienst om hem op je website en profielen te zetten en te gaan promoten. Of hij nou al ‘af’ is of niet. Je potentiële klanten zien namelijk wat het punt is waar je hen heen kan brengen en dat straalt positief op je af. Ze weten wat er bij je te koop is en zelfs als ze er zelf geen gebruik van maken, wijzen ze anderen ongetwijfeld de weg naar jou toe.

6. Het bepalen van prijzen voor je diensten gaat beter

Bij het uittekenen van je eindprogramma, bepaal je natuurlijk ook de prijs. Het fijne is dat dat een positief effect heeft op de prijzen van je andere diensten, omdat je sneller ziet of die prijzen nog wel in lijn zijn met de waarde die je biedt. Als je een low end dienst hebt van 197,- dan is een mid end van 5000,- een te grote sprong. Dan kan je óf de prijs aanpassen of de inhoud, zodat ze beter op elkaar aansluiten.

7. De grens tussen gratis en betaald is duidelijker

De inhoud van je blogs, weggevers, challenges en eigenlijk alles wat je gratis weggeeft en voorafgaat aan je eindprogramma, is veel makkelijker te bepalen als je weet waar jouw klant uiteindelijk voor moet betalen. Andersom gezegd: als je weet waarvoor je klanten gaan betalen, is het makkelijker te zien welke informatie je gratis weggeeft.

Goed, de argumenten zijn helder.

Hoe bepaal je jouw punt op de horizon?

Noteer voor jezelf:

  • De naam van je eindprogramma
  • Het doel en de resultaten die je klanten hiermee behalen
  • De vorm waarin je het aanbiedt: online, offline, blended?
  • De doorlooptijd
  • Wat het kost
  • De gebruikte werkvormen

Conclusie

Wil je jezelf veel tijd en hoofdpijn besparen en sneller weten hoe je je online marketing inricht? Dan weet je nu hoe je dat doet en heb je alle redenen om te beginnen met het eind. Laat het Bottom Up denken los: het schiet alle kanten op en mist de precisie die jouw bedrijf nodig heeft. Top Down geeft je de helderheid, rust en zelfvertrouwen in je online marketing, waardoor het veel krachtiger en overtuigender wordt en je je klanten veel beter bereikt. Succes! ?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *