Meer kliks (conversie) met je nieuwsbrief

Hoe geef je dat laatste ‘duwtje’ (meer kliks)?

Als je mijn ABC klikstrategie toegepast hebt (vorige artikel), mag je verwachten dat je lezers actie ondernemen en doorklikken naar jouw blog of aanbieding. Maar als dat niet of te weinig gebeurt? Dan heeft je lezer last van Twijfel. Hoe het komt dat je lezer twijfelt en hoe je zijn bezwaren wegneemt, daarover gaat dit artikel.

Waarom je lezer twijfelt

Zelfs bij een sterke nieuwsbrief, waarin je goed Aansluit bij de belevingswereld van je doelklant, een waardevolle Belofte doet en een sterke Call To Action hebt, kan het resultaat tegenvallen. De lezer stopt net voor het moment dat hij op de knop klikt. Dat wil je natuurlijk niet. Er zijn allerlei oorzaken te verzinnen (het weer, vakantieperiode, concurrerende mails), maar de meest voorkomende is dat je lezer ‘ergens tegenaan hikt’. Iets houdt hem tegen. Iets zorgt ervoor dat hij of zij net niet dat stapje zet om te kiezen voor jouw aanbieding of jouw blog te gaan lezen bijvoorbeeld. Waarom is dat?

Logisch, hij heeft bezwaren

Op zijn schouder zit een aapje, en dat roept: doe het niet!

Allerlei redenen om het niet te doen vliegen door het hoofd:

  • “Het is best een bedrag
  • “Mijn probleem is niet zo erg dat ik er iets mee moet”
  • “Ik ben nu druk, ik kijk er morgen wel naar”
  • “Het kost me waarschijnlijk veel tijd
  • “Het klinkt vast beter dan het is”

Een mooi rijtje van bezwaren en smoezen, waar je je maar op één manier tegen kan wapenen:

Benoem de weerstand en ontkracht hem

Schrijf elke weerstand op die je kan bedenken en zet de meest zwaarwegende bovenaan. Geef goede redenen waarom dat bezwaar geen stand houdt.

Bijvoorbeeld: “Misschien denk je wel: ‘Het is best een bedrag’. Denk dan aan hoeveel tijd je bespaart en de stress die je voorkomt door je verhuizing uit te besteden”.

Of: “Als je denkt: ‘Mijn probleem is niet zo erg dat ik er iets mee moet’, besef dan dat 73% van de mensen te lang met dit probleem doorloopt, waardoor het alleen maar verergert.”

Of: “Stel je beslissing niet uit tot morgen, het aanbod is alleen vandaag nog geldig”.

Door de weerstand te benoemen, erken je dat hij er is en heb je de gelegenheid om hem te ontkrachten. Daardoor ‘ontneem’ je de lezer de mogelijkheid om vast te blijven houden aan zijn bezwaren. Zie het niet als pushen. Het is gewoon een kwestie van goed uitleggen waarom hij enorm geholpen is met jouw dienst.

Jouw tevreden klanten geven het laatste zetje

Gebruik testimonials van tevreden klanten, voor het laatste duwtje in de rug. Het wordt nou eenmaal makkelijker om iets te kopen wanneer anderen het vóór jou al aangeschaft hebben en als ze daar tevreden over zijn. “Als zij het zeggen, zal het wel zo zijn”. Een soort Zwaan-Kleef-Aan effect dus. Waarbij je het woord van je klanten (en niet jouw eigen argumenten!) inzet om je lezer te overtuigen.

Samenvatting:

Heb je na het toepassen van de ABC Strategie (vorige artikel) moeite met het tot actie zetten van je lezers?

Wat geeft de Doorslag bij een call to action?Dit geeft de Doorslag:

  • Benoem de (belangrijkste) bezwaren en ontkracht ze
  • Zet testimonials in voor het laatste zetje

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *