De 5 grootste mythes over mailfunnels (waardoor je omzet laat liggen)
Mailfunnels zijn een supersterke manier om automatisch meer klanten te krijgen. Toch is niet iedereen enthousiast over deze vorm van marketing. Er zijn nogal wat mythes die je ervan kunnen weerhouden om een mailfunnel in te zetten voor je bedrijf. Dat is jammer, want zo laat zo veel kansen liggen. Vandaag neem ik de 5 grootste mythes onder de loupe en geef ik je 4 redenen waarom een mailfunnel zo interessant is voor jou, je bedrijf én je klant!
Maar eerst: wat is een mailfunnel?
Het is niets meer of minder dan een reeks mails die automatisch verstuurd worden, nadat een lezer je weggever gedownload heeft. Daarmee ‘warm’ je je lezer op, inspireert hem met waardevolle tips en verleidt hem om een (eerste) aankoop te doen uit jouw dienstenpakket. Je creëert daarmee automatisch klanten, die je later weer een vervolgaanbod kan doen.
Goed, laten we nu het mes zetten in de 5 allergrootste mythes, als het gaat om mailfunnels.
Mythe 1: “Ze zijn robot-achtig en onnatuurlijk: mijn lezers haken geheid af”
Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent voor het ‘robot-effect’. Toch is dat niet nodig. Weet je, die funnel bestaat uit mails. En die schrijf je zelf. De toon hangt dus helemaal af van hoe persoonlijk jij die mails maakt. Ook al worden ze automatisch verstuurd, de intentie die jij erin legt, dat is wat telt!
Het gebeurt vrij vaak dat iemand persoonlijk reageert op een mail uit mijn funnel. Zoals deze lezeres, die me dit bericht stuurde: “Hoi Thijs, wat fijn dat je me herinnert om jouw proefles te gaan bekijken. Dank je wel daarvoor. Ik was zo druk deze week, dat ik er nog niet aan toegekomen ben. Ik heb het gelijk gepland voor volgende week!”.
Deze lezers reageerde alsof ik iedereen persoonlijk volg en advies geef. Zie je hoe krachtig dit kan werken? Zo lang je je mails maar heel persoonlijk houdt met je klant voor ogen, komt het nooit robot-achtig of gekunsteld over.
Mythe 2: “Zo’n mailfunnel is ingewikkeld om te maken (en ik ben totaal niet technisch)!”
Als je woorden leest als ‘automation’, ‘workflow’ en ‘funnel’, is het logisch dat je al snel denkt dat je een whizzkid moet zijn om hem te kunnen maken. Niets is minder waar. Het grootste deel van het werk bestaat uit het schrijven van de mails. Net zoals je nieuwsbrieven maakt of een blog publiceert. Niet meer en niet minder. 🙂
Het enige dat je extra moet doen, is het instellen van tussenpauzes (intervallen) tussen de verschillende mails en laat dat nou net heel makkelijk zijn! Met elk fatsoenlijk mailprogramma kan je dat in een paar minuten instellen en ben je klaar!
Mythe 3: “Het kost super veel tijd om zoiets te maken, daarvoor ben ik te druk”
Het is waar dat je er wel even voor moet gaan zitten. Net als bij een blog of nieuwsbrief wil je dat je boodschap goed overkomt. Dat hij helder is en ook een beetje lekker weg leest. Dat kost tijd. Zeker. Maar de allergrootste fout die je als ondernemer kan maken is iets niet doen, omdat het tijd kost…
Denk eens aan wat het je oplevert! Jouw funnel gaat impact hebben op honderden, misschien wel duizenden lezers! Eén voor één zullen ze jou op het netvlies krijgen, gaan ze ervaren dat jij een expert bent. Het is dus absoluut de moeite waard om daar juist tijd in te investeren.
Mythe 4: “Het is zo plat commercieel, zo Amerikaans…”
Als je sommige marketeers moet geloven, gaan mailfunnels over snel en makkelijk rijk worden. Je ziet dan van die jonge knullen met een laptop op een exotisch strand zitten of met een brede grijns op de motorkap van een dikke BMW zitten. Daarmee lijken ze te suggereren dat het niet uitmaakt hoe je je geld verdient, als je het maar met bakken binnenhaalt en het liefst in een werkweek van 4 uur…
Maar verwar niet het gereedschap met degene die het gebruikt. De tool is alleen maar een tool: niet goed en niet fout. Het is maar net hoe je het gebruikt. Als jij het op je eigen manier doet, vanuit jouw eigen mooie intentie, kan het niet anders dan gewaardeerd worden door jouw lezers. Mooi, toch?
Mythe 5: “Ik ben bang dat mijn lezers die mails opdringerig vinden: net als spam!”
Uiteraard wil jij niet gezien worden als een spammer. Maar denk even na: wanneer ervaar jij iets als spam…? Waarschijnlijk als je je gedwongen voelt iets te kopen dat je niet nodig hebt. Of als je steeds berichten krijgt die totaal niet aansluiten bij jouw interesse.
Gelukkig heeft je lezer zelf jouw weggever aangevraagd. Dus wat die interesse betreft, zit dat wel goed! En als je in je opvolgende mails extra tips geeft, de lezer aanmoedigt en een stap verder helpt, zal hij het echt niet ervaren als spam! Integendeel: meer en meer zal hij jouw hulp waarderen, jou steeds meer gaan ‘knowen’, ‘liken’ en uiteindelijk ‘trusten’.
Ok, dit waren de misvattingen. Het heeft je vast al een beetje aan het denken gezet. Laten we eens kijken naar de positieve mogelijkheden en kansen van de mailfunnel. Ik neem de belangrijkste met je door!
Voordeel 1: Je bouwt er waardevolle klantrelaties mee op (know like, trust)
Zoals ik al eerder aangaf: mensen leren jou door een mailfunnel kennen op een persoonlijke manier. Ze ervaren wat je voor hen kan betekenen: je helpt hen op weg, geeft allerlei praktische adviezen en tips en je laat hen zien hoe ze een volgende stap kunnen maken!
Je potentiële klant zal jou daardoor zien als die expert bij wie je moet zijn als je hulp nodig hebt. En dat op een volledig automatische manier, zonder er ook maar iets voor te moeten doen. Hoe cool is dat?
Voordeel 2: Het bespaart je veel tijd, waardoor je je meer kan richten op waar je hart ligt
Je kan op deze manier honderden of misschien wel duizenden lezers op weg helpen, inspireren en laten kennismaken met jou. Volledig automatisch. Ze doorlopen allemaal een proces, dat jij eenmalig hebt gemaakt en live hebt gezet. Daarna levert het continu en automatisch een stroom van waardevolle contacten op.
Het mooiste is: jij kan je weer volledig richten op waar jij warm van wordt, terwijl je de rust en zekerheid hebt dat de instroom van nieuwe potentiële klanten helemaal automatisch geregeld is! En dat is wel wat waard toch?
Voordeel 3: Je creëert first time buyers (waardoor het makkelijker wordt vaker iets te verkopen)
In een mailfunnel kan je perfect toewerken naar een (eerste) aankoop. Door de reeks van persoonlijke mails, waarin je je klant op weg helpt, tips geeft en aanmoedigt, kan je je lezer in de juiste stemming brengen iets bij je te kopen. Hoe gaaf is het als je daardoor automatisch nieuwe klanten creëert?
Je hebt vast wel eens gehoord; iemand die al een keer iets van je gekocht heeft, zal makkelijker nog een keer iets bij je kopen. Ook al is de eerste (automatische) koop vaak niet een heel hoog bedrag, het helpt zeker om het verkoopproces aan te zwengelen en klanten te creëren.
Voordeel 4: Je inkomsten worden schaalbaar en steeds beter controleerbaar
Doordat het mailfunnel verkoopproces geen actieve bemoeienis van jou vraagt, is het schaalbaar. Ga maar na: als je gaat adverteren, krijg je meer mensen je mailfunnel in en vergroot je je omzet. Of stel, je plaatst je weggever wat vaker op je tijdlijn, ook dan worden er meer potentiële klanten je funnel ingetrokken.
Een bijkomend effect is dat je na verloop van tijd steeds beter ziet wat effectief is en wat niet. Dit kan je bijvoorbeeld teruglezen uit de statistieken van je mailprogramma.
Conclusie:
Ik geloof dat elk bedrijf gebaat is bij een mailfunnel. Het bespaart je tijd, zorgt voor een constante stroom van potentiële klanten en daadwerkelijke verkoop en je hebt er eigenlijk geen omkijken naar.
Heeft dit artikel je geïnspireerd? Laat me hieronder weten hoe jij denkt over mailfunnels!
Wil je weten hoe je een effectieve mailfunnel opzet? Lees dan mijn blog De Onweerstaanbare Verkoop Mailfunnel of download de Stap-voor-stap handleiding (pdf).