Ontdek jouw beste groeikansen: stel jezelf deze cruciale vraag
Misschien ben je niet helemaal tevreden over je omzet of heb je het idee dat er veel meer in zou kunnen zitten als je dingen slimmer zou aanpakken. Wat het ook is, die sluimerende ontevredenheid kan ervoor zorgen dat je ‘het roer maar eens flink gaat omgooien’ of vindt dat je ‘compleet nieuwe plannen’ moet gaan bedenken. Je verdiept je in allerlei nieuwe tools of kijkt ‘hoe anderen het doen’ (omdat ‘die wel succes hebben’) en gaat misschien zelfs wel hun werkwijze kopiëren, in de hoop dat dat wél wat oplevert. Maar dat gaat niet werken.
Dat gaat zeker niet werken…
Waarom? Omdat je daarmee loslaat waar jij voor staat. Je wijkt af van je strategie en business model. Je zwalkt en dat is niet handig. Bovendien zitten je klanten daar ook niet op te wachten. Die willen helemaal niet geholpen worden op de manier zoals jouw ‘grote voorbeeld’ het doet. Nee, ze willen JOU met jouw EIGEN stijl!
Door steeds een andere aanpak te kiezen loop je ook kans dat je minder herkenbaar wordt. Je volgers zullen daardoor minder vaak bij je aankloppen. Dus nee, dat is zeker niet de oplossing.
Wat dan wel? Stel jezelf deze eenvoudige vraag…
Als je snel meer wilt groeien met je bedrijf, is er één vraag die je jezelf moet stellen. Hij kost je weinig tijd en levert je in korte tijd enorm veel ijzersterke en concrete groei-ideeën op voor je bedrijf.
Ready? Komtie!
Pak een vel papier en een pen en kijk terug op de afgelopen periode. Vraag jezelf:
“Welke dienst heeft de beste/grootste/meest wezenlijke bijdrage geleverd aan mijn bedrijf?”.
Bedenk dan wat je allemaal kan doen om die dienst beter/vaker/effectiever te verkopen en ga ermee aan de slag! Simpel hè?
Aan de slag: doorloop nu zelf deze stappen
- Kijk terug op de afgelopen periode (halfjaar, jaar, 2 jaar).
- Noteer de dienst die het best verkocht of het meest opbracht
- Schrijf op: Wat kan je allemaal doen om die dienst vaker te verkopen?
Dit levert je gegarandeerd heel veel groei-ideeën op en voorkomt dat je kostbare tijd investeert in overbodige bijzaken of het uitvinden van het bekende wiel!
Door je eigen basis te verbeteren, vergroot je je rendement aanzienlijk. En blijf je consistent (herkenbaar) richting je klanten.
Even een voorbeeld?
Stel, er springt één dienst uit die je best goed verkocht hebt (misschien wel tegen je verwachting in). Kijk hoe je die specifieke dienst beter onder de aandacht kan brengen van je publiek, door het bijv. vaker aan te bieden of op andere of meer verschillende manieren dan je nu doet. Versterk wat je al hebt!
Verbeteringen waar je aan kan denken:
- besluit om jouw dienst vaker te noemen en aan te bieden in je nieuwsbrief
- zet hem onderin een PS, zodat je lezers hem elke keer zien
- praat er vaker over op je tijdlijn of bij een netwerk bijeenkomst.
- controleer hoe hij op je website staat (kan dat prominenter?)
- is hij vermeld op je sociale profielen (kan je de beschrijving aanscherpen?)
- zijn er testimonials die je kan opvragen en toevoegen op je website?
- via welke andere manieren kan je het aanbieden (via een event, workshop, challenge?)
- heb je een verkoopwebinar? Kijk hoe je die kan verbeteren, laat je buddy een keer kritisch meekijken of laat je instrueren.
- etc.
Get the point?
Zet nu al je ideeën op je actielijst en voer ze uit!
Ik zeg altijd, “Een inzicht is niets waard zonder actie”. Zet je acties dus op je todolijst, zet je VA aan het werk of plan ze in je agenda.
Door gericht te focussen op één dienst, is het makkelijker om je communicatie daarover te verbeteren en het effect is huge! Ik weet zeker dat dit een super positief effect gaat hebben op jouw groei.
Bonus tip:
Ga een paar keer per jaar aan de slag met deze vraag. Ik adviseer 2-3x per jaar.
Dankjewel voor de tip, Thijs! Ik neem ‘m zeker mee in m’n evaluatie van 2017 en m’n planning voor 2018. 🙂
Groeten, Renée
Yes, succes, Renée!