De ellende die online marketing heet (en hoe je voor eens en altijd die hobbel wegneemt)

Vanmorgen sprak ik een personal trainer die nauwelijks aan online marketing doet. Hij vertelde waarom en sloeg daarmee precies de spijker op zijn kop waarom veel ondernemers het zo vaak vermijden. “Ik ben een groentje op het gebied van online marketing. Ik werk veel 1-op-1. De energie die ik heb face-to-face, wat ik voel als iemand mooie resultaten haalt… dat krijg ik online niet verteld. Ik zeg dan maar wat en het mist de bezieling. En de resultaten noemen van wat ik doe? Super belangrijk, maar ik krijg het niet op papier”.

Het ‘probleem’ is…

Met online marketing praat je 1-op-veel.

Daar bedoel ik mee: alles wat je zegt, schrijft en post, is ineens bedoeld voor een grote groep potentiële klanten. En dat is dan gelijk in beton gegoten. Je kan er niet naast gaan staan en toelichten dat wat je daar zei nét iets anders bedoeld is dan wat je daar geschreven hebt.

Wat jij post is één boodschap en daar moeten je lezers het maar mee doen. Dat maakt het ook zo lastig, want, met welke woorden breng je je boodschap over zoals je het bedoelt? En om nou uren te moeten zwoegen en puzzelen op een klein stukje tekst, daar hebben we simpelweg de tijd niet voor!

Online marketing kan voor ondernemers behoorlijk frustrerend zijn. Je wéét hoe waardevol jouw werk is, dat het ertoe doet, alleen hóe krijg je dat overgebracht aan je volgers?

Wat kan je doen om de flow er weer in te krijgen?

Ik geef mijn klanten altijd één super belangrijk advies: schrijf alle pijnen en verlangens van je klant op. Allemaal.

Zorg er daarbij wel voor dat ze beeldend en ‘van binnenuit’ geschreven zijn. Dat is belangrijk, het gaat niet om hoe JIJ er tegenaan kijkt, vanuit jouw perspectief, maar om hoe JOUW KLANT het beleeft. Hoe hij/zij er over denkt, wat-ie voelt, etc.

Ze dus niet:
“Is niet assertief”

Maar:
“Ik zal in die vergadering vandaag wel weer compleet dichtklappen als ik mijn mening wil geven. Geen idee wat ik daaraan kan doen, ik baal daar zó van!”.

Vat je ‘m?

Hoe zorg je dat jouw klant aanhaakt op wat je zegt?

Om je klant echt te overtuigen dat JIJ degene bent die hem kan helpen, is het cruciaal om goed te weten wat precies de resultaten zijn die hij krijgt als hij met jou gaat werken.

Beperk je daarbij niet tot het uiteindelijke eindresultaat:
“Je bent assertief”

Maar werk het uit tot uitgebreidere zinnen en maak het super concreet:
“Je kan ondanks dat alle ogen op je gericht zijn, rustig en gedecideerd je mening geven, zodat je op je werk gezien wordt als een volwaardig en gewaardeerd gesprekspartner”

Voel je, die is al veel overtuigender toch?

Dát is wat je klant wilt horen. Dát is waar hij op aanhaakt.

Laatste tip

Hang deze lijstjes op je prikbord, zodat je ze altijd bij de hand hebt.

Je zit nooit meer verlegen om blog ideeën. Je weet exact wat je op je salespagina’s moet schrijven en je Over Mij wordt een stuk aanlokkelijker dan hij nu is.

Heb ik gelijk? 😉

>

Ik hoop dat je door deze tips geïnspireerd bent en met meer plezier en gemak je online marketing doet, waardoor je meer klanten bereikt en je bedrijf op een prachtige manier gaat groeien.

Het is je van harte gegund. Omdat jouw werk ertoe doet!

Succes!

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties