Lange en intensieve dagen: ben jij als zelfstandige wel zo vrij?

Lange en intensieve dagen: ben jij als zelfstandige wel zo vrij?

We hebben altijd geleerd: de klant is koning is. (Zeker als je, net als ik, jaren in de zakelijke dienstverlening gewerkt hebt). Dan ben je helemaal gedrild om te luisteren naar wat je klant nodig heeft en ga je tot het uiterste om maatwerk te leveren. En terecht: je levert alleen maar echte kwaliteit en als een-pitter ben je je eigen visitekaartje, dus je moet wel (denk je). Hartstikke mooi en waardevol, alleen is er een nadeel: je maakt waarschijnlijk te lange en intensieve dagen voor wat je ermee verdient.

Zoals een klant van me het laatst heel mooi zei (hij geeft in-company trainingen):

“Wat ik doe, is maatwerk. Elk traject is compleet anders en dat maakt dat ik altijd erg druk ben: met intake gesprekken, een voorstel schrijven, de training voorbereiden en vaak ook nog een follow-up. Daardoor maak ik vaak lange dagen en het is behoorlijk arbeidsintensief, en als je dan kijkt naar mijn omzet, nou, die zou best wat hoger mogen. Maar ik zie niet hoe het anders zou kunnen”.

Het probleem is, je werk kost zoveel tijd omdat je je dienst aanpast aan je klant in plaats van andersom.

Daardoor blijft je omzet tegen een plafond aan hangen en kom je niet verder (tenzij je ook de weekenden gaat werken, maar dat is uiteraard geen optie).

Wat is de oorzaak?

  • Elk programma, training, workshop kost veel voorbereidingstijd omdat het elke keer totaal nieuw is. Daardoor is het zwaar en kost het je veel tijd. Ik ken aardig wat ondernemers die een paar keer per jaar op hun tandvlees lopen (zich zelfs opgebrand voelen) en minimaal 3 maanden per jaar vrij zouden moeten nemen, omdat ze het anders niet volhouden
  • Doordat je in feite steeds iets anders doet, ben je niet herkenbaar voor je klant. Je profilering is niet sterk en dat is niet handig, want mensen willen altijd werken met de beste en meest gespecialiseerde en ze moeten weten wie dat is!
  • Doordat je geen marketing systeem hebt, ben je voor nieuwe klanten voornamelijk aangewezen op via via of doorverwijzing (waardoor het altijd weer spannend is of je je omzet gaat halen)

“What brought you here, won’t get you there”.

Jij bent de creator, de kapitein op jouw schip en dus je eigen product ontwikkelaar en da’s gelijk de kans van je leven!

Stel je nu eens voor…

Hoe zou het zijn als je 100% aan het roer zou staan. Dat niet je klant, maar JIJ bepaalt wat je aanbiedt? In de vorm van een halfjaarprogramma bijvoorbeeld. Hoe zou dat zijn?

Voordelen van het creëren van jouw compleet eigen aanbod:

  • Je aanbod is gestandaardiseerd, je doet elke keer min of meer hetzelfde, je hoeft daardoor niet steeds het wiel uit te vinden (het scheelt voorbereidingstijd), het geeft je aanzienlijk meer regie over wat JIJ aanbiedt
  • Je wordt er steeds beter in, je routine wordt groter, je voelt je vrijer en je kan er meer mee ‘spelen’. Je timing verbetert, je varieert makkelijker in bijvoorbeeld werkvormen en je groeit uit tot een meester, zodat je veel meer impact maakt
  • Je ontwikkelt fingerspitzengefühl, je wordt scherper, je voelt je klanten/trainees nog beter aan, je zelfvertrouwen groeit en de resultaten van je klanten/trainees zijn elke keer nog beter (met mooiere testimonials als gevolg)
  • Je kan sneller reageren op een offerte aanvragen (het aanbod ligt immers op de plank) zodat je er niet tot ’s avonds laat ermee bezig hoeft te zijn en kostbare tijd bespaart
  • Je kan meer van jezelf stoppen in wat je doet, waardoor het je meer voldoening geeft en je meer je missie kan leven (you are in charge)
  • Je marketing kan specifieker afgestemd worden op je aanbod, zodat je herkenbaarder wordt en duidelijker kan maken waarom men bij JOU moet zijn

Voorbeelden?

Een klant van me had een intake met een opdrachtgever. Die beweerde bij hoog en bij laag dat wat zij deed wel in 1 dag kon. Ik heb haar geleerd dat ZIJ de expert is en dus bepaalt dat ze die training alleen maar aanbiedt in 3 dagen. Ze leerde haar verkoopgesprekken die kant op te sturen en uit te dragen in haar marketing. Ze wacht nu niet meer af, neemt de regie en overtuigt klanten veel makkelijker van wat ZIJ biedt. En dat werkt!

Een andere klant van me ontwikkelt samen met mij een jaarprogramma voor projectmanagers, in een branche waar hij zelf veel ervaring in heeft. Hij wilde minder ‘achter de klant aanlopen’ en proactief iets creëren waarvan hij weet dat er behoefte aan is. Hij is super enthousiast, het wordt een heel mooi programma en … hij is zo slim om er nu al met klanten over te spreken, te vertellen dat hij aan een waanzinnig programma werkt, zodat hij alvast een zaadje zaait en de reacties kan peilen voordat hij ermee live gaat.

Hoe zou het zijn als je nog meer van JOUZELF kon geven en 100% de REGIE zou kunnen pakken?

Stel je eens voor hoeveel voldoening het je zou geven. Denk even na. Nu. 🙂

Ok, maar hoe doe je dat?

Dat is eigenlijk best eenvoudig. Het kost niets, behalve een klein beetje van je tijd. 🙂

  • Zet je laptop uit, ga naar buiten en wandel op een rustige plek zonder telefoon.
  • Laat je niet afleiden en denk rustig na over het perfecte aanbod dat JIJ zou willen creëren.

Stel jezelf de vraag: wat zou ik het ALLERLIEFSTE doen? Wat is de ultieme training, workshop of programma waar mijn hart sneller van gaat kloppen?

>>>

Geef jezelf de ruimte om rustig na te denken. Neem de tijd en focus op die ene vraag. Ik weet zeker dat het je ongelooflijk mooie ideeën oplevert en een grote glimlach op je gezicht zal toeveren.

Niet onbelangrijk: prik alvast een datum waarop je nieuwe dienst live gaat. Daardoor maak je het ‘echt’ en gaat het ook gebeuren. Really 🙂

Succes, en als dit je mooie inzichten heeft opgeleverd, laat je het me dan hieronder weten?

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties