Hoe maak je een mailfunnel automatisch verkopen met je lijst

De onweerstaanbare verkoop mailfunnel

Een super effectieve manier om te verkopen is de mailfunnel. Dat is een serie van ‘voorgeprogrammeerde’ mails die automatisch verstuurd wordt. Hij start zodra je website bezoeker iets downloadt en eindigt als jouw dienst verkocht is. Hoe cool is dat? Deze volautomatische verkoopbutler bespaart je veel tijd en is eenvoudig te maken. Maar hoe maak je hem zo krachtig, dat hij jouw dienst ook echt verkoopt? Vandaag geef ik je de 3 essentiële ingrediënten en voorbeeldmails voor een onweerstaanbare mailfunnel.

Wat is een verkoop mailfunnel?

Het is een manier om automatisch je dienst of product te verkopen. Hij bestaat uit een reeks van losse mails die automatisch na elkaar (meestal 3-5 dagen ertussen) verstuurd worden. De reeks start zodra je bezoeker iets van je website gedownload heeft. Hij eindigt bij de verkoop van jouw dienst.

Verkoop mailfunnel handleiding blog instructie conversie

Het maken doe je met de ‘autoresponder’ (of automation) functie van je e-mailmarketing programma. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar is eenvoudiger dan je denkt. Je zet er een paar mails mee achter elkaar en stelt de gewenste tussenpauzes in. That’s it!

Ik gebruik hiervoor ActiveCampaign. Het is verreweg de meest praktische en gebruiksvriendelijke tool voor zzp’ers en MKB.

Wat is het voordeel van zo’n mailfunnel?

In eerste instantie natuurlijk dat je lijst continue groeit. Hoe fijn is dat? Want een goede lijst met geïnteresseerde kopers is nog steeds goud waard (dat wordt nog steeds onderschat)! Een mailfunnel zorgt ervoor dat nieuwe lezers jou leren kennen en vertrouwen in je krijgen (know, like, trust). Maar het meest belangrijke: hij zorgt voor een constante bron van inkomsten, zonder dat jij ernaar om hoeft te kijken!

De Automatische Verkoopbutler is het ultieme gemak voor jou! Je verkoopt zonder er iets voor te hoeven doen. Op deze manier verdien ik tot wel € 1500,- per maand!

Hoe maak je hem onweerstaanbaar?

Verkopen is een complex proces. Met allerlei schakels die precies moeten kloppen. Lastig? Nou ja, als je niet weet welke essentiële onderdelen in jouw mailfunnel moeten zitten, sla je al snel de plank mis. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten! Het goede nieuws is, dat er maar 3 echt belangrijke verkoopingrediënten nodig zijn, om hem tot een succes te maken.

De essentiële verkoop-ingrediënten zijn: Deliver, Overdeliver + Sell

>>>

1. Deliver:

Natuurlijk geef je eerst wat je beloofd hebt. Logisch. Val met de deur in huis en geef jouw eBook met 11 tips, je leerzame video’s of audio luisterbestanden (om mee te nemen voor onderweg). Daarmee help je je lezer direct op weg, en los je zijn probleem op. En dat is goed, want dat is waarvoor hij aan je deur klopte. Hoe sneller hij het resultaat ervaart van jouw tips, hoe eerder je lezer jou waardeert als expert. En dankbaar wordt dat JIJ hem een stukje op weg geholpen hebt. De eerste stap naar verkoop is gezet, hoe cool is dat?

2. Overdeliver:

Nadat je ‘geleverd’ hebt, ga je je lezer verrassen. Leg hem in de watten, door iets extra’s te geven waarmee zijn verwachtingen worden overtroffen. Bijv. toegang tot een speciale Facebook groep, een handige checklist of blog met verdiepende achtergrond informatie. Waarom? Omdat je daardoor nog meer goodwill krijgt. Het laat ook zien dat je goed met je lezer meedenkt en weet wat hij nodig heeft (of handig vindt). Eigenlijk zeg je hier dat je als expert veel meer kan betekenen voor je lezer dan het geven van een paar tips. Cool hè?!

3. Sell:

Doe je aanbod. Vertel wat het inhoudt en waarom het zo waardevol is. Verkopen gaat nooit in een keer, daarom bestaat dit uit meerdere stappen en dus meerdere mails. Hieronder heb ik een voorbeeld voor je uitgewerkt.

Mailfunnel Stappenplan Verkoop

Uit welke 5 mails bestaat jouw verkoopbutler?

Verkoop butler mail funnelOm je een idee te geven welke mails je moet sturen (en wat je erin zet) geef ik je hieronder een voorbeeld van een reeks met 5 mails, die jouw lezer stap voor stap leiden naar aankoop van jouw dienst. De precieze invulling is natuurlijk sterk verschillend per dienst, branche en jouw eigen stijl. Maar dat snap je wel, hè?!

>>>

Mail 1: Lever wat je beloofd hebt (deliver)

In de eerste mail zeg je kort iets over het onderwerp en geef je de link naar het materiaal (PDF of pagina met video of mp3). Laat de lezer zich welkom voelen en herinner hem eraan hoe makkelijk, eenvoudig, handig en waardevol het aangevraagde materiaal is.

Wens hem vooral succes en plezier!

  • Als je meerdere materialen na elkaar stuurt (zoals een reeks van 3 video’s), dan maak je uiteraard 3 mails, die min of meer dezelfde soort inhoud heeft als de eerste.
  • In de latere mails kan je lezer herinneren aan de voorgaande video’s (“Hier zijn voor de zekerheid nogmaals de voorgaande linkjes, mocht je ze nog niet bekeken hebben”).

Mail 2: Laat zien dat je nog meer in huis hebt (overdeliver)

Vertel dat je nog meer leuke en inspirerende tips hebt en geef de link naar een interessant blog of extra download. Hierdoor is hij blij verrast en hij zal het zeker waarderen dat hij dit extra cadeautje krijgt.

Een paar voorbeelden van extra’s:

  • Blog met achtergrond informatie
  • Persoonlijke verhaal
  • Voorbeeld case
  • Praktische invulsheet of checklist
  • Handig schema voor aan de muur
  • Etc.

Mail 3: Doe je aanbod (sell 1)

Geef nu aan dat je hem nog veel verder kan helpen. Dit is nog maar het begin is. Hoe gaaf zou het zijn als…?

Praat gerust over de ‘pijn’ die hij heeft en wek het verlangen op om daarmee aan de slag te gaan. Geef aan hoe jij daarbij kan helpen en wat het kost. Concreet, helder en duidelijk.

  • Niet vergeten: een knop naar je bestelpagina (want je wilt wel dat het allemaal zo makkelijk mogelijk is om te bestellen, toch?)
Een verkoop mailfunnel zorgt voor know, like en trust bij je lezers + een constante bron van inkomsten (zonder dat je ernaar om hoeft te kijken!) Klik om te Tweeten

Mail 4: Versterk je aanbod met social proof (sell 2)

Herhaal nu je aanbod en zet het kracht bij door ‘het bewijs’ van anderen te geven. Neem klantervaringen op in je mail. Wat vonden zij er van, hoe heeft het hen geholpen?

Mensen laten zich heel graag leiden door wat anderen vinden en zo voorkom je dat je drammerig wordt.

Mail 5: Neem bezwaren weg (sell 3)

Vaak blijft je lezer nu hangen in bezwaren. ‘Ik heb hier geen tijd voor’, ‘Ik bewijfel of dit wel werkt voor mij’, ‘Ik moet eerst…’, etc. Je helpt hem door die bezwaren te benoemen en weg te nemen, zodat hij geen belemmeringen meer heeft en op de knoopknop drukt.

Een mooie manier om bezwaren weg te nemen is ze als ‘vragen’ te benoemen en te beantwoorden.

Bijvoorbeeld: “Ik krijg vragen als ‘Kost jouw programma niet heel veel tijd?’. Dan zeg je: “Natuurlijk wil je er niet hele dagen mee bezig zijn. Daarom kan je mijn hele programma doorlopen in 2 uur per week”.

  • Herhaal gerust je aanbod in deze laatste mail.

Tips:

Schrijf de mails alsof je met elkaar aan de koffietafel zit. Informeel, losjes, spreektaal. Je boodschap komt dan veel directer binnen. Mensen willen geholpen worden door een mens, niet een ‘bedrijf’.

Meer schrijftips nodig? Lees 7 praktische tips om helder te schrijven met impact [blog]

Zoek je een goed e-mailmarketing programma voor je mailfunnel? Lees De grote voordelen van ActiveCampaign [blog]

Conclusie:

Het automatisch verkopen van jouw dienst is de perfecte manier om regelmatig inkomsten te krijgen. Het grote voordeel is als het eenmaal draait, je er niets meer voor hoeft te doen. Je warmt potentiële klanten automatisch op en als ze eenmaal iets bij je gekocht hebben, zullen ze sneller een vervolg aankoop bij je doen. Met deze 5 voorbeeld mails weet je precies hoe jij eenvoudig jouw eigen onweerstaanbare verkoopbutler kan maken!

Succes!

>>>

Heeft dit je geïnspireerd? Laat het me weten in de commentaarbox hieronder.

11 antwoorden
  1. Mariëtte Cobben zegt:

    Wat ben je toch heerlijk concreet Thijs! Een verademing in marketing/sales land ?
    Hier kan ik weer wat mee.
    Waar ik persoonlijk tegen aan loop is de funel in te vullen met content.
    Ik heb enorm veel brede kennis op het gebied van Voeding en Chinese Geneeskunde. In mijn praktijk houd ik me bezig met geestelijke en lichamelijke pijnbestrijding ( bijv emoties weghalen, wervelkolomcorrectie) dus 1-1.
    Hoe vind ik de juiste onderwerpen die voor een breder publiek interessant zijn om een funel te ‘vullen’?

    Beantwoorden
  2. Saskia Vandenbroeck zegt:

    Hoe zit het met zo’n mailfunnel met het oog op de striktere privacywetgeving die in mei van kracht gaat? Ik heb begrepen dat je mensen die je weggever aanvragen niet zomaar meer op je nieuwsbrieflijst mag zetten, maar mag je ze dan wel zo’n mailfunnel laten doorlopen?

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn zegt:

      Hoi Saskia, ik heb begrepen dat de nieuwe wet voornamelijk over de veiligheid van opgeslagen gegevens gaat, niet zozeer wie je op je NB mag zetten. Het is wel belangrijk daar transparant over te zijn, dat kan met een eenvoudige zin als: ‘je ontvangt ook automatisch mijn wekelijkse tips, je kan je altijd makkelijk afmelden’.

      Beantwoorden
      • Saskia Vandenbroeck zegt:

        Hoi Thijs, oh jawel, die nieuwe wet gaat zeker ook om wie je op je NB mag zetten. Lees dit duidelijke blog maar eens: https://www.burostaal.nl/nieuwe-wet-avg/ (bij punt 2 staat datje wie je gratis weggever aanvraagt niet zomaar op je nieuwsbrieflijst mag zetten). En dat zinnetje pleit je niet vrij. Ik heb het gevoel dat dit het hele landschap w.b. weggevers en challenges zal veranderen, maar dat velen de impact niet beseffen.

        Beantwoorden
        • Thijs van Halewijn zegt:

          Interessant artikel, dank je wel. Het op je NB zetten is in NL vlgs mij al langer iets waar expliciet toestemming voor gegeven moet worden, dus idd actief aanvinken en aangeven waar men zich voor aanmeldt. Of op basis van een betaalrelatie, maar ook dan is het wel zaak dat expliciet te melden, zodat de consument weet waar hij/zij ja tegen zegt. Mijn grootste eyeopener van het artikel waar je naar verwijst is het delen van gegevens met FB (derden) tbv (re)targeten. Dat doet je al snel zonder erbij na te denken; althans; ik heb dat zelf nooit gezien als dat ik ‘deel met derden’, omdat ik daarbij het beeld had van data ‘verkopen’. Maar hier is dus sprake van een ‘ongemerkt verkopen’, en daar zal niemand zich echt bewust van zijn. Verhelderend.

  3. Herma zegt:

    Ja heeft me zeker geïnspireerd! Ik heb veel leuke ideeën, maar loop vast als het gaat om uit te zoeken hoe het werkt met de automatische kant van versturen. Stuur dus nog steeds maar 1 nieuwsbrief af en toe naar iedereen.. en weet dat ik kansen laat liggen… Dus dank je wel voor het weer wakker schudden op jou eigen toffe manier! Heerlijk om jouw blogs te lezen. Ik hoor het je gewoon allemaal zeggen.. :).. Ik ga er iets mee doen!! …..en ik heb al ActiveCampaign….

    Beantwoorden
  4. Nienke Dekkinga zegt:

    Super handig deze download. Ik heb echter 1 vraagje. Is er ook ruimte voor een tripwire? Ik zat zelf te denken aan. Via FBadd mensen naar mijn blog over Intimiteit leiden, daar kunnen ze een oefening downloaden, daar als tripwire een video over intimiteit voor 7,50. Overdeliver door nog een gratis video te sturen. En indien ze niet gaan voor de video een extra blog met 7 tips over hoe de onderlinge intimiteit te verbeteren. En daarna aanbod van mijn programma. Daar zit ik nog te twijfelen welk aanbod ik doe. Mijn grote duurdere programma of eerst nog videoserie met 3 video’s voor een goedkoper bedrag.

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn zegt:

      Hoi Nienke, dank je wel voor je vraag; er is in deze basis opzet zeker ruimte voor een tripwire, en segmentatie naar wel/niet kopers. Op deze technieken kom ik een ander blog zeker op terug! Voor geautomatiseerde processen werkt de verkoop van iets lagere bedragen beter (dus low end of mid end). Daar zou ik eerst mee beginnen. Succes!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *