Hoe zorg je dat je online programma een succes wordt?
Een online cursus is de perfecte manier om jouw kennis online te verkopen en meer klanten te kunnen helpen. Helaas lopen lanceringen vaak uit op een teleurstelling, omdat er niet goed nagedacht is over het fundament. En dat is eeuwig zonde. Daardoor krijg je veel te weinig klanten voor jouw programma, dat je met zoveel bloed, zweet en tranen hebt gemaakt. Hoe voorkom je dat jouw lancering als een nachtkaars uitgaat? We zetten de belangrijkste voorwaarden op een rij, waardoor je lancering een klinkend succes wordt!
1. Sterke motivatie
Waarom wil je een online cursus maken? Wil je jouw kennis op een andere manier aanbieden? Wil je meer impact? Meer omzet? Meer klanten helpen? Is het om snel veel geld te verdienen (spoiler: gaat ‘m niet worden)?
Je moet je motivatie kennen, om het tot een succes te maken. Anders loop je het risico dat je hem niet afmaakt, je het er een beetje naast blijft doen of het een slepend proces wordt. Dat wil je natuurlijk niet.
Een sterke motivatie is de brandstof voor jouw lancering en je krijg er een beter cursus door. Bedenk waarom jij je aanbod online wilt brengen.
2. Goed verkoopbaar cursus-idee
Jouw cursus moet resultaat opleveren voor je deelnemers. Altijd. Maar wat is een goed en solide idee? Wat is het beste onderwerp voor je cursus? Eigenlijk is het heel simpel: alles wat voortkomt uit je eigen ervaring en waar je ZELF resultaat mee gehaald hebt, is een sterk onderwerp.
Je kan ook goed kiezen voor iets waar je je klanten al eerder mee geholpen hebt (bijv. tijdens een 1-op-1 traject) en dat omzetten naar een volwaardige stap-voor-stap cursus. Waar het om gaat is dat je voldoende thuis bent in het onderwerp en er een bewezen ‘track-record’ mee hebt.
3. Aantoonbare vraag
Wat je wil voorkomen, is dat je geld en tijd steekt in het maken en lanceren van een cursus (inclusief nieuwe website) waar niemand in geïnteresseerd is. Het is zaak dit van te voren te testen. Dat kan je eenvoudig doen door je klanten te polsen of bijvoorbeeld een vraag te plaatsen op je tijdlijn.
4. E-maillijst met geïnteresseerden
Je hebt een goede e-maillijst nodig om te kunnen lanceren. Goed betekent: er staan mensen op die jou kennen, waarderen en vertrouwen (“Know, like and trust”) én geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Ik adviseer een minimum grootte van 1000 adressen voor een succesvolle cursus-lancering.
5. Een onweerstaanbaar aanbod
Creëer een onweerstaanbaar aanbod. Maak de naam, prijs en positionering aantrekkelijk. Let erop dat je jezelf niet te kort doet en een veel te lage prijs vraagt.
Bonussen zijn een goede manier om je aanbod waardevoller te maken, maar zorg ervoor dat ze relevant en passend zijn. En… maximaal 3!
6. Je cursus up-and-running
Maak opnames voor je cursus en plaats al je materialen in een afgesloten leeromgeving. Zorg dat je automatische betalingen kan ontvangen (webshop) en test alles goed door voor je live gaat.
7. Alles op alles voor je eerste lancering
Laat niets aan het toeval over: zorg dat je Kick-off Lancering soepel verloopt. Zet je cursus met een donderslag in de wereld en haal je eerste deelnemers binnen.
BONUS TIP: de Ná-De-Lancering strategie
Zorg dat je een lange termijn strategie klaar hebt liggen NA je lancering. De meeste mensen vergeten dit of zijn zich er niet van bewust dat de lancering pas het BEGIN is. Zorg dat je hem nu verbetert en perfectioneert, bezorg je nieuwe deelnemers een geweldige leerervaring en maak van je cursus een 24/7 verkoopmachine.
Dat is opschalen ten top!