Kom hoog in Google door goede URL’s
Slechte URL’s: je ziet ze nog te vaak
Vandaag leg ik je uit wat slechte URL’s zijn en waarom ze laag scoren in Google. Ook vertel ik hoe je ze eenvoudig zelf opspoort en aanpast. Zodat je pagina de hoogst mogelijke positie krijgt in Google. Het is echt super eenvoudig en snel zelf te doen!
1. Wat is een goede URL?
Een goede URL moet de belangrijkste zoekwoorden bevatten van die pagina. Zo simpel is het.
Een voorbeeld van een goede URL is:
www.domeinnaam.nl/retro-iphone-hoesjes.
Als (potentiële) bezoeker van de website, zie je direct waar de pagina over gaat. Maar er is nog een groot voordeel. Ook Google is in staat om te zien wat de inhoud van deze pagina is.
Vergelijk hem maar eens met een slechte URL, dan zie je wat ik bedoel:
www.domeinnaam.nl/?prodID=254
Hier kan Google met geen mogelijkheid vaststellen wat het onderwerp is. En daardoor scoort hij lager.
Dit is een voorbeeld van een zwakke URL:
www.domeinnaam.nl/over-mijWant ja, wie zoekt er nou op ‘over mij’? Lorem Ipsum tekst heet dat!! 😉
2. Wat zet je in de URL?
Je moet dus belangrijkste zoekwoorden in de URL plaatsen. Alleen, hoe bepaal je snel de belangrijkste woorden? Een handige manier is met Google’s Suggest.
Als je in Google begint te typen, verschijnt er een lijstje met veel gezochte woorden. Door die suggesties van Google, krijg je een goede indruk van wat men intypt, als men zoekt naar jouw producten/diensten. Probeer het maar eens!
Kies de suggestie die het best bij je product past, en zorg dat je die zo goed mogelijk verwerkt in de URL van je pagina. Helemaal letterlijk overnemen hoeft niet, je kan hem natuurlijk aanpassen aan de specifieke inhoud van jouw pagina.
Tip: zet in de URL van je Over Mij pagina je naam en functie erbij:
www.domeinnaam.nl/over-thijs-van-halewijn-online-marketing-business-coachWant daar zoekt jouw potentiële klant op, snap je?
3. Hoeveel woorden moeten er in de URL?
De stelregel is 4-6 woorden, maar een beetje afwijken mag best. Google is daarin geen Pietje Precies. Pas wel op voor te veel woorden. Dat vind Google niet goed, omdat dat te veel lijkt op spamgedrag.
Goed voorbeeld (4 woorden):
www.domeinnaam.nl/iphone-hoesjes-kopen-online
Slecht voorbeeld (24 woorden):
www.domeinnaam.nl/leuke-en-bijzondere-hoesjes-in-diverse-kleuren-en-materialen-en-stijlen-online-kopen-voor-je-nieuwe-of-huidige-gsm-smartphone-iphone-apple-handheld-device
4. Plaats het belangrijkste woord vooraan (hoewel…)
Men zegt dat je het belangrijkste woord altijd vooraan moet zetten. Daar is wel iets voor te zeggen, ik merk dat ik zelf ook zo zoek in Google. Zeker als ik iets niet snel kan vinden. Toch heb ik gemerkt dat Google vaak dezelfde resultaten geeft, ook al draai je woorden om. Ik geloof dus dat het belang van de volgorde een tikkeltje overdreven is. Mijn advies is: houd het belangrijkste woord vooraan, maar doe er ook weer niet te moeilijk over :-).
5. De URL aanpassen in WordPress
Heb je een Content Management Systeem (CMS) zoals WordPress? Dan is het aanpassen van de URL een fluitje van een cent. Volg onderstaande 3 stappen om dat eenvoudig zelf te doen:
1. Ga naar Bericht of Pagina Bewerken en klik op ‘Permalink Bewerken’:
2. Vul de gewenste URL in (WordPress vervangt zelf de spaties met een “-” teken)
3. Klik op OK (en bewaar het Bericht of de Pagina).
6. Hoe controleer je of de URL nu goed is?
WordPress gebruikers kunnen snel en makkelijk zien of de nieuwe URL goed is. Als je de SEO plugin van Yoast gebruikt tenminste. Wat ik overigens van harte aanbeveel. Al mijn klanten (en ikzelf) gebruiken hem en het is een must als je Zoekmachine Optimalisatie (SEO) serieus neemt. Als je hem nog niet hebt, dan raad ik je aan die vandaag nog te installeren!
Zodra je de pagina bewaard hebt, geeft de SEO plugin aan hoe goed de URL is. Je moet misschien iets naar beneden scrollen, maar dan zie je het direct.
De plugin vergelijkt jouw URL met de Focus zoekterm die je ingevuld hebt. In dit voorbeeld: ‘retro iphone hoesjes’. Daaronder geeft hij aan of de Pagina URL correct is ingevuld (Pagina URL: Yes (1)).
Niet moeilijk toch?
Hi thijs, goede tips, dankje! Ik heb eens gehoord dat je ook niet teveel scheidingstekens (-) in je url moet gebruiken. Hoe denk jij hier over? En bestaat er ook een dergelijke plugin als Yoast voor Magento webshops?
Hoi Anna, dank voor je compliment. En leuke vraag!
Er is geen harde limiet aan het aantal scheidingstekens in url’s. Het doel van een url is duidelijk maken waar de pagina over gaat, zowel voor de gebruiker als voor Google. Met 30 woorden en scheidingstekens is hij niet goed leesbaar en komt hij spammerig over. Als vuistregel houd ik me aan 3-7 woorden, maar als je er iets meer nodig hebt is dat geen enkel probleem.
Wat betreft Magento kan ik je helaas geen tips geven, mijn specialisme is WordPress.
Groeten, Thijs
Wat een fijne tips, Thijs. Helder en makkelijk toepasbaar. Daar heb ik echt wat!
Hi Lisette, goed om te horen dat ze waardevol zijn voor je. En er volgen er nog veel meer! 🙂