Likes en hartjes, wat zeggen die nou eigenlijk?
Al die reacties op je posts, leveren die omzet op? Laat ik je gelijk uit de droom halen: NEE. Het zijn geen signalen van interesse in jouw dienst. Punt. Simpelweg omdat er zoveel totaal verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand een duimpje of hartje uitdeelt. In deze blog leer je de ware aard achter die sociale reacties én wat je moet doen om wél omzet te halen uit je berichten.
Maar eerst: wat zeggen die reacties wél?
Blijk van waardering
- je komt met bezweet lijf over de finish van de marathon of hebt een mega spannende TEDx talk volbracht; applaus voor jou, goed gedaan, je bent een doorzetter
- je post een happy foto van jezelf, hebt net een mooie klus binnengehaald of een nieuw kantoor geopend. Goed joh, van harte en veel succes!
Instemming met je mening
- je opent mijn ogen voor een misstand, neemt misvattingen op de korrel of spreekt je uit voor een betere en mooiere wereld. Waardeer ik, je hebt een goed hart en ik ben het met je eens
Dankbaarheid
- je deelt een mooi inzicht, een fijne gedachte, een inspirerende quote. Ik voel, dit is waardevol, dank je wel.
Er zijn vast meer opties, maar you get the point, right?
Nergens is dus sprake van interesse in jouw dienst of product.
Het zijn blijken van waardering, uitingen van sympathie en applaus voor jou (prachtig voor je Bereik, meer mensen die jou zien).
Waar moet je dan wél op letten?
Om volgers ook klant te maken, is het belangrijk dat ze een interesse signaal afgeven.
Welke dat zijn? Ik noem een paar voorbeelden:
- een verzoek om hulp via een persoonlijke bericht (waar jij als expert antwoord op hebt)
- een inschrijving op een masterclass n.a.v. je post
- een download van je eBook
- een vraag in een Durf Te Vragen groep
- etc.
Als je een gezond bedrijf wilt, koester je dus de signalen die er wél toe doen
Zorg dat je ze oppikt, opvolgt of zelfs doelbewust creëert. Zo ‘zie’ je wie interesse heeft in jouw aanbod en wordt het een stuk makkelijker om erop in te spelen, zodat je je conversie (en omzet) vergroot.