De meest betrouwbare marketing tool om je online cursus succesvol te verkopen (+ hoe het werkt)
Je online cursus succesvol verkopen? Dan is er er maar één tool die je daarvoor nodig hebt (ondanks de nieuwste trends en sexy tools als Clubhouse, chatbots en social media). Het is: je e-maillijst! In dit blog ontdek je waarom dat is, hoe je een goede lijst opbouwt en exact hoe je hem gebruikt bij het verkopen van je online cursus.
Wat maakt je e-maillijst zo betrouwbaar voor het verkopen van je online cursus?
Daar zijn 3 redenen voor. Ik neem ze even met je door:
1. Je bent niet afhankelijk van het algoritme van Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn.
Sociale kanalen bepalen wie jouw bericht te zien krijgt of niet. Jij kan daar nauwelijks invloed op uitoefenen. Bovendien: elke algoritme-verandering heeft opnieuw impact op hoe vaak je post gezien wordt en door wie. Je loopt eigenlijk altijd achter de feiten aan. Jouw mooie post, waar je zo je best op hebt gedaan, wordt maar door een beperkt deel van je volgers gezien.
De grillen van social media
Je bent, kortom, compleet overgeleverd aan de grillen van het kanaal. Een beperking die niet echt tof is, om het maar zacht uit te drukken.
2. Jouw lijst is jouw bezit
Je kan je lezers mailen wanneer je maar wilt en zo vaak als je wilt. Het is 100% jouw feestje. Je bepaalt zelf het platform waarmee je je berichten stuurt (ik ben fan van ActiveCampaign, maar dat wist je waarschijnlijk al 😉).
Het bereik? 99%!
En… zeker 99% van je lezers ontvangt je bericht! Kom daar maar eens om bij social media. Van die 99% leest ongeveer een kwart jouw bericht (soms iets minder, vaak meer). Je bereik is dus echt beter dan op social media. Ook zijn je lezers meer betrokken bij wat ze via mail krijgen, dan met wat je deelt via een bericht op je tijdlijn. Jouw bericht komt binnen in de inbox (het meest intieme stukje internet) en krijgt daardoor meer aandacht.
3. Je lijst speelt een cruciale rol bij je lancering
Daar ga ik straks nog wat dieper op in, maar als je momentum wilt opbouwen naar je lancering, is dat zonder lijst vrijwel onmogelijk. Bovendien is er een rechtstreeks verband tussen de grootte van je lijst en hoeveel online cursussen je gaat verkopen.
De groei van je bedrijf is recht evenredig met de groei van je lijst!
“Ja maar, hoe val ik op tussen al die andere berichten in de inbox?”
Goede vraag.
Is het zo dat er elke dag meer en meer e-mails gestuurd worden? Absoluut! Worden mensen dagelijks gebombardeerd met e-mails in hun inbox? 100%
Daarom is het belangrijk om je lezers betrokken te maken en te houden.
Engagement, noemen de Amerikanen dat zo mooi. Als je je lezers actief voedt met inspiratie, waardevolle tips en inzichten, zullen ze je mails altijd openen.
Doe je dat niet?
Dan schenken je lezers geen aandacht aan het bericht dat je stuurt. Want ja, welke van die honderden mails moeten ze lezen? Toch vooral die van bekende afzenders. Die steeds weer verrassen en inspireren met waardevolle tips. Die krijgen de prioriteit. Zorg ervoor dat jij dat bent 😊
Waarom is een betrokken (warme) e-maillijst zo belangrijk voor je lancering?
Dit is iets wat de meeste ondernemers zich niet realiseren. 70-80% van het ‘zware’ werk voor een succesvolle lancering wordt gedaan in de periode ervoor, dus voordat de verkoop van start gaat. En dat kan maanden duren.
In die tijd krijgen je lezers de kans om jou te leren kennen. Je bouwt en cultiveert een warme relatie met je achterban en wint hun vertrouwen waardoor ze straks jouw programma gaan kopen.
Je e-maillijst is dus een essentiële marketing tool voor je lancering. Maar let op: je kan het alleen maar benutten als je het op de juiste manier opbouwt en gebruikt.
Ok, dus… wat is er dan nodig voor de perfecte lijst?
Er zijn 3 factoren die bepalen of je lijst geschikt is voor je lancering.
1. De grootte
Hoe meer lezers er op je lijst staan, hoe groter je bereik is voor het verkopen van je online cursus. Het is gewoon de Wet Van De Getallen. Aan een lijst met 100 lezers zal je aanzienlijk minder programma’s verkopen dan aan eentje met 3000 lezers. Zo simpel is het. It’s a numbers game.
2. De juiste mensen op je e-maillijst
Want als je lijst geen ideale klanten bevat, dan maakt het niet uit hoe vaak je ze mailt of probeert te betrekken in wat jij te bieden hebt. Het wordt het ene oor in, het andere uit en jij hebt het nakijken.
3. Hoe consistent jij je lezers betrokken houdt
We zeiden het net al: hoe beter jij op het netvlies komt en blijft bij je lezers, hoe beter ze je onthouden, weten wie je bent en wat je voor hen kan betekenen. Ze worden een fan van je en zullen uitkijken naar hoe je hen verder kan helpen.
De beste manier om je lijst te laten groeien? Adverteren!
Je hebt adverteren nodig om op te schalen. Als je niet adverteert, zal je lijst maar heel langzaam groeien en kan het lang duren voor je er ook echt iets mee kan verkopen. Het is de #1 manier om nieuwe mensen in ‘jouw universum’ te krijgen. Op een automatiseerbare, herhaalbare manier.
Kijk, mond op mond reclame is prachtig. Affiliates en ambassadeurs zijn geweldig, maar zo lang je afhankelijk blijft van via via, is jouw omzet niet voorspelbaar. Adverteren is de beste manier om de regie te pakken en consistent jouw lijst en omzet te laten groeien.
Je lijst als verkooptool: de 3-traps-methode
Uit de data blijkt dat hoe vaker je contact hebt met je lezers en op meerdere verschillende manieren, hoe groter de kans dat ze betalende klant worden.
Daarom pas je de 3-traps-methode toe.
1. Maak een ‘passieve’ leadmagneet.
Dat is een makkelijk verteerbaar stuk content. Een PDF is daarvoor het meest geschikt. Een HowTo gids, een checklist, een stappenplan. Daarmee krijg je een belangrijk signaal van je lezer, die zegt: ‘Kijk, ik wil dit van je leren, ik ben hier genoeg in geïnteresseerd om je mijn gegevens voor te geven en ik wil hierna vast wel meer”. Een goed koopsignaal dus. 😊
Deze promoot je over een langere periode, 24/7 en volledig geautomatiseerd.
2. Bied je nieuwe lezers een online workshop aan of een webinar of challenge
Deze is 100% gratis en live met interactie. Waarom? De mensen die jouw eBook hebben gedownload, komen hierdoor op een andere manier met jou in contact. Ze leren je beter kennen en kunnen bijvoorbeeld vragen stellen waarop ze persoonlijk antwoord krijgen. Het is de perfecte manier om jou in actie te zien en te ervaren hoe jij werkt.
3. Doe je aanbod
Na afloop van je gratis ‘event’ vertel je over je aanbod en dat het nu te koop is. Je deelnemers staan dan het meest open om jouw programma te kopen, omdat ze door jou in de juiste stemming gebracht zijn.
Met deze 3-traps-methode creëer je dus verschillende ‘touchpoints’. Elke stap is een noodzakelijk onderdeel van het geheel om je klant op te warmen en te leiden naar het kopen van je programma.
De sleutel is? Consistentie!
Samenvatting
A. Je emaillijst is de niet-onderhandelbare tool voor je marketing (zelfs in deze tijd van social media platforms)
B. Het kanaal is jouw bezit en jij bepaalt voor 100% hoe vaak je je lezers opvolgt, wanneer en waarmee
C. Het verkopen van je online cursus doe je via de 3-traps-methode:
- Een ‘passieve’ leadmagneet die behapbaar is, gerelateerd aan je cursus en 24/7 gepromoot wordt
- Gevolgd door live workshops, webinars of challenges waarin je pure waarde biedt (door de interactie raken deelnemers nog meer betrokken)
- Je doet je aanbod (je online cursus) aan deze opgewarmde groep deelnemers