wat kan je doen als het resultaat tegenvalt?

Omgaan met tegenslag: hoe doe je dat?

Gister sliep ik lekker uit en keek ik voldaan terug op een super geslaagd event dat ik georganiseerd had. Na een licht ontbijtje trok ik mijn hardloopschoenen aan voor een trainingsrondje van 10 km. Ik wilde er een relaxte training van maken, maar helaas liep het totaal anders. Zwaar teleurgesteld plofte ik neer op een bankje langs het pad, tot ik me ineens realiseerde dat ik voor een geweldige keus stond! Eentje die ook in het ondernemerschap goed van pas komt.

Wat als het niet gaat zoals je had gehoopt?

Nadat ik gister lekker had uitgeslapen, en terugkeek op een super geslaagd event, trok ik mijn hardloop schoenen aan voor een trainingsrondje van 10 km. Ik wilde er een relaxte training van maken. Niet gaan voor een toptijd, maar lekker genieten van de temperatuur, het zonnetje en de mooie omgeving.

De eerste kilometers gingen super. Ik voelde me fit en dacht, dit wordt een top training.

Maar na een half uur kwam ineens de man met de hamer.

Ik voelde mijn spieren verstijven, de kracht in mijn benen verdween en mijn tempo zakte terug tot dat van een bejaarde met een rollator.

Na amper 7 kilometer kón ik niet meer en besloot ik te stoppen.

Hardop vloekend ging ik zitten op een bankje langs het pad. Balen. Hoe kan dit nou? Na die honderden kilometers van de afgelopen maanden? Vorige week ging het nog zo goed met exact dezelfde afstand!

Waarom zak ik nou ineens zo terug? Waar is mijn conditie? Hoe moet dat nou in november? De Zevenheuvelenloop? Dat is 15 km! En niet zo vlak als hier…

Na een korte pauze liep ik mopperend via de kortste weg naar huis.

Eenmaal thuis kon ik twee dingen doen. Blijven mokken of ervan leren.

Ik deed het laatste. Ik dacht rustig na. Wat kan de oorzaak zijn? Ik analyseerde mijn laatste trainingen. En ontdekte twee dingen.

Ten eerste had ik nog maar een paar keer deze afstand gelopen. Dus zo gewend was mijn lichaam er nog niet aan.

Ten tweede, de afgelopen weken had ik me niet gehouden aan mijn schema van 3 trainingen per week. Er zat zelfs een week bij met maar 1 training. Genoeg om mijn conditie te handhaven, NIET genoeg om mijn conditie te verbeteren!

Als derde oorzaak bedacht ik me nog dat ik de dag ervoor de héle dag had gestaan op mijn event, wat mijn spieren behoorlijk stijf gemaakt had.

Hoe dan ook: mijn conclusie was dat als ik verder wilde komen, ik vaker zou moeten trainen. Zeker 5x in de week. Zodat mijn lijf beter kon wennen. Het hardlopen nog gewoner zou worden. Net zo gewoon als elke dag mijn tanden poetsen.

Hoe balen het ook was dat ik moest opgeven, het heeft me wel een belangrijke les geleerd.

Door te analyseren in plaats van op te geven, vond ik de oplossing die voor me gaat werken. Die me vérder brengt. Die leidt tot succes.

Bij ondernemen werkt het net zo.

Ook dan kan je tegenslagen hebben. Dat iets niet lukt zoals je het bedacht had.

Dan kan je gaan mokken óf wat er gebeurd is evalueren en kijken wat je kan verbeteren.

Succes zit niet in alleen maar doen.

Succes zit in je vermogen om ondanks tegenslagen een open geest te houden en te zoeken naar een oplossing.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *