Kan je teveel weggeven? Hoe voorkom je dat ze je online cursus niet meer kopen?

Online lanceren: hoe voorkom ik dat ik te veel gratis weggeef (en ze mijn online cursus niet meer kopen)?

Tijdens een 1-op-1 coachcall kreeg ik een goede vraag van een klant. We hadden het over de opzet en inhoud van haar e-Book (weggever), waarmee ze leads wilde aantrekken voor haar nieuwe online training. Ze klonk duidelijk bezorgd toen ze me vroeg: “Thijs, hoe voorkom ik dat ik teveel weggeef? Ik ben bang dat ze dan geen behoefte meer hebben aan mijn cursus?” Goede vraag! Het laatste dat je wilt, is dat ze na jouw praktische download, mooie filmpjes of boeiende webinar zeggen: “Dank je wel, ik heb veel geleerd, ik kan er prima mee verder. Doei!”. Hoe trek je de grens tussen gratis en betaald en voorkom je dat je teveel weggeeft (en ze jouw online cursus niet meer nodig hebben)?

Weet je wat ik denk? Ik ben daar helemaal niet meer bang voor.

Het korte antwoord op de vraag “Kan ik te veel weggeven?” is dus: Nee.

Ik zal je uitleggen waarom.

We vergeten hoeveel kennis en ervaring we hebben. Alle boeken die we gelezen hebben. De hobbels die we in ons leven hebben moeten nemen en waar we van geleerd hebben. De inzichten die we daardoor kregen. De opleidingen en studies die we gevolgd hebben.

We hebben ongelooflijk veel bagage en die is onuitputtelijk!

Het is onmogelijk om die weg te geven in een video van zeg 5 minuten, of in een eBook van 3 pagina’s en zelfs niet in een training van 2x een halfuur! Wat je weggeeft is per definitie beperkt. Het zijn piketpaaltjes en soundbytes. De inzichten die je deelt zijn maar kleine stukjes uit een veel groter geheel.

Maar ze zijn wel heel waardevol! Het is sowieso belangrijk dat dat wat je weg geeft, ook heel waardevol is. Want je wilt dat je klant meekrijgt hoe jij werkt, hoe jij denkt, wat jouw aanpak en jouw visie is. Zodat die erachter kan komen of er een oplossing is voor zijn probleem en of jij degene bent die daar bij kan helpen.

Het is absoluut belangrijk dat je waarde biedt, alleen die zit in kleine, korte, krachtige dingen.

Vergelijk het maar eens met je online cursus. Ten eerste omvat die een langere periode van 2, 3 of misschien wel 6 maanden (misschien wel een jaar). Bovendien zit daar een hele uitgekiende opbouw in. Het is een gestructureerd geheel met een begin en een eind: een kop en een staart.

Ook behandel je het onderwerp vanuit meerdere invalshoeken, je beantwoordt vragen, laat opdrachten doen, legt waar nodig meer uit en begeleidt mensen over een veel langere tijd.

Jouw betaalde programma is een complete en veilige omgeving

Waar deelnemers steun hebben aan elkaar zodat ze makkelijker en meer leren dan in hun uppie. Als het gaat om echte en meer diepgaande veranderingen, daarvoor is altijd jouw programma nodig. Ik ben dus totaal niet bang dat je überhaupt te veel weg kan geven.

Sterker nog, ik heb weleens complete trainingen 10 dagen lang gratis opengezet.

Wat bleek na afloop van die onbetaalde periode? Alsnog wilde een groot aantal deelnemers de training kopen. Omdat ze hadden gemerkt dat hij super waardevol was en ze er nog meer uit wilden halen.

Wat is mijn conclusie?

Wees nooit bang om te veel weg te geven. Gewoon doen, en je zult zien, het levert je alleen maar meer klanten op.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties