Succesvol ondernemen - de kracht van implementatie

De onzin van marketing formules (maar wat dan wel?)

Als we het hebben over het vinden van nieuwe klanten, zijn we het er vast over eens dat we NIET moeten geloven in kip-met-gouden-ei-oplossingen en toverformules zoals “Met deze ene truc verdiende ik € 52.997,31 in 1 uur”.

Bij die one-size-fits-all oplossingen (want dat zijn het) hoor je nooit wat er allemaal nodig is om die omzet überhaupt te kunnen halen. Zoals een collega business coach het laatst heel mooi zei: “Het zijn blueprints van andermans succes die niet zomaar werken voor jou en mij”. Als het allemaal zo makkelijk was, lagen we allang in onze hangmat op Hawaï

Maar… als dit NIET de oplossing is om je omzet flink te laten groeien, wat dan wel?

Meer kennis?

Meer certificaten of diploma’s? Nog maar eens investeren in een nieuwe training, opleiding of online programma?

Wees eerlijk, heb jij dat echt nodig meer succesvol te zijn? Als je deepdown kijkt, is het eigenlijk een slimme manier om uit te stellen wat je nu zou moeten doen.

Voorbeelden van anderen?

Moeten je dan vaker kijken naar ‘hoe anderen het doen’? Zodat je het wiel niet hoeft uit te vinden? Een voorbeeld kopiëren van iemand die het allemaal veel beter voor elkaar heeft? Klinkt goed maar….

Ten eerste is de vraag: is die persoon echt zo succesvol als die zegt dat hij is?

Ten tweede: het klakkeloos kopiëren wat een ander doet is nevernooit een goed idee.

Waarom? Omdat jij die ander niet bent en die ander niet jij. Wie zegt dat zijn business model hetzelfde is als dat van jou? Of zijn ideale klant dezelfde is als de jouwe? Grote kans van niet, waardoor je nog verder van huis komt. Oei!

Wat werkt dan wél?

Dat is één ding: namelijk implementatie. (Hè bah, meen je dat nou, Thijs?).

Jawel, de uitvoering.

Je kan nog zoveel ingrediënten op het aanrecht klaarleggen, die maaltijd komt er echt niet vanzelf.

Succes creëer je door elke dag weer te doen wat je moet doen, elke dag die stenen opstapelen zodat er een gebouw ontstaat. En niet zo af en toe, of maar een beetje, maar consistent, elke dag weer. Of je nou zin hebt of niet. 😉

Alle succesvolle ondernemers danken hun succes aan het dagelijks dichterbij brengen van hun doel. Stap voor stap.

Ok, maar hoe doe ik dat dan?

Ik heb een vaste routine waarbij ik elke ochtend START met de allerbelangrijkste, meest belangwekkende (heel soms vervelendste) taak voor m’n bedrijf.

Vaak is dat precies wat je ‘nog even’ laat liggen, omdat je er morgen vast ‘meer tijd’ voor hebt of ‘meer ruimte in mijn hoofd’ of ‘betere inspiratie’. Haha! Echt, hè?

Het principe van het belangrijkste eerst doen, heet: “Eat That Frog”. Het zorgt ervoor dat je nooit laat liggen wat je VANDAAG kan doen! En ja, hij klinkt streng, maar het is by far de meest effectieve manier om je bedrijf te laten groeien.

En nu even concreet?

Bepaal eerst wat het belangrijkste is voor je bedrijf. Dat is hoogstwaarschijnlijk 1 van onderstaande mogelijkheden:

1. Moet je beduidend beter zichtbaar worden?

Zorg dan dat je ELKE dag iets doet dat jouw zichtbaarheid vergroot. Maak een lijst van onderwerpen waar je over gaat bloggen, vloggen en posten, plan 1 dag per week om ze te maken en plan ze in voor de komende weken (met een tool als Buffer). Besteed een half uur om aan je connecties te vragen of je een gastoptreden, lezing of inspiratie sessie kan doen (zodat je gezien wordt en weer over kan vertellen op je tijdlijn).

Ga naar de bibliotheek en zoek in kranten, lokale bladen en magazines naar rubrieken waarin jij geïnterviewd kan worden. Benader de journalist met jouw verhaal. Zeker in vakantie periodes zitten ze erom te springen. Doe een post over boeken die je leest (gerelateerd aan jouw vak) en vertel over wat je erin aanspreekt. Maak podcasts met je mijmeringen, ideeën en visie op jouw vakgebied. Zet ze op je tijdlijn en website (goed voor de vindbaarheid Google). Get the point?

2. Moet je vooral meer potentiële klanten (leads) aantrekken?

Verzin een goede weggever en plaats hem prominent op je website. Maak posts waarin je hem aanprijst en zet die op je tijdlijnen. Neem hem op in je profielen. Zet de url van de download op je visitekaartje en geef hem aan iedereen die je spreekt. Zo werk je dagelijks aan het vergroten van je lijst en dus het aantrekken van leads.

3. Heb je direct meer verkoop (omzet) nodig?

Bepaal dan de acties die het meest direct zorgen voor die omzet, zoals het versturen van jouw nieuwe workshop aan je nieuwsbrief lezers. Zet hem ook op je website, zorg dat je al posts daarover gaan, benader iedereen waarvan je weet dat ze interesse hebben, plaats een advertentie. Heb je voorstellen gedaan aan potentiële klanten en hebben ze nog geen JA gezegd? Maak een lijst en volg ze ALLEMAAL op.

>>>

Door dagelijks de belangrijkste dingen ook te DOEN, zorgt dat je in-the-end-of-the-day trots kan zijn dat je het gedaan hebt en in zekere zin (en dat klinkt wat hoogdravend, maar is wel waar) je respect hebt gehad voor wat je deepdown wist dat je moest doen. En aanzienlijk sneller groeit (wie wil dat nou niet)?

Zo simpel is het echt. Dit is de beste investering in jouw succes en het is nog gratis ook 😉

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties