Over Ons About Us

Over Ons: de belangrijkste pagina van je website (die iedereen vergeet)

Geef je bezoeker wat hij zoekt

De Over Ons moet jou een gezicht geven, laten zien wie je bent en waar je voor staat. Met een goede Over Ons kom je helemaal tot je recht, waardoor bezoekers jou gaan ‘liken’. Het kan zelfs het begin zijn van een nieuwe opdracht! Maar … hoe maak je een sterke Over Ons? Hoe voorkom je dat het een op-je-borst-kloppend-wat-ben-ik-toch-geweldig verhaal wordt. Waardoor bezoekers zich zuchtend afwenden? Vandaag geef ik je belangrijke tips, die zorgen dat jouw Over Ons staat als een huis.

1. Het belangrijkste doel van de Over Ons

Het belangrijkste doel is jou goed voor het voetlicht brengen. Bezoekers moeten je gaan ‘liken’, ze moeten het gevoel hebben dat er een levend en aaibaar persoon achter de website zit. En als ze jou een beetje leren kennen, neemt je betrouwbaarheid toe. Wat koudwatervrees wegneemt. Herken je dat? Werkt dat voor jou ook zo, als je een nieuwe website bezoekt? Het is het eerste stapje richting sympathie voor de persoon achter het bedrijf.

2. Vertel over je passie, je missie en hoe je dingen aanpakt

Maar wacht, alleen sympathie is niet het hele verhaal. Je moet mij eerst overtuigen van wat je kan. Van hoe je te werk gaat. Hoe je dingen aanpakt. Want ik wil weten of ik je graag inhuur! Ben jij de persoon die mijn probleem kan oplossen? Hoe ga je dat doen? Weet je wel wat ik nodig heb? Vertel me kort en krachtig waar jij voor staat, wat je kan en vooral ook: waarom je het zo leuk, interessant of boeiend vindt, wat je doet. Je passie. Je missie. Als je dat helder aan mij kan uitleggen, dan heb je me. Dan geloof ik je. En overtuig je me.

3. Wat je vooral niet moet doen

Vertel me ajb niet wat je allemaal gestudeerd hebt, waar je geboren bent, hoe lang je dit al doet of hoe je bedrijf georganiseerd is. Dat is voor jezelf misschien wel leuk, maar echt, mij interesseert het niet! En nog iets: wees ajb jezelf. Vertel me in jouw eigen stijl en met jouw eigen woorden over jezelf. Gewoon, zoals je dat doet als we elkaar tegenkomen op straat of bij een borrel. Jouw schrijfstijl zegt veel over wie je bent. Blijf dicht bij jezelf en ga niet ‘mooi-praten’.

4. Voor wie is de Over Ons belangrijk?

Nou, in eerste instantie niet voor mensen die jou al lang kennen. Klanten, vrienden en goede kennissen kijken niet snel op je Over Ons pagina. Maar ik weet zeker dat iedereen die voor het eerst op je website komt, vrijwel direct naar je Over Ons klikt.

Probeer het maar eens uit:

Ga naar een willekeurige site. Let eens goed op waar je het eerst zoekt. Waarschijnlijk eerst het onderwerp: waar gaat deze site over? En dan als 2e: wie zit er achter deze website? Klopt? That’s it!

5. Waarom bezoekt iemand de Over Ons?

Om 1 reden. Ze willen iets met je, maar weten nog niet of jij de juiste persoon bent. Ze willen je taxeren. Het is dus alles of niets. Of je ‘pakt’ ze, of je stoot ze af en ze komen nooit meer terug.

6. Hoe vaak wordt de Over Ons bekeken?

Na de home is het meestal de 2e of 3e pagina die bekeken wordt. Hoe vaak? Bij mijn klanten gaat 10-15% van alle sessies naar de Over Ons. Best veel dus. En vooral als betrouwbaarheid en zekerheid belangrijk zijn, scoort die pagina hoog. Bij coaches bijvoorbeeld.

Google Analytics tip!

Klik naar Gedrag / Site-Inhoud / Alle Pagina’s

Daar zie je precies welke pagina’s van jouw website het meeste bezoek krijgen!

7. Wat is de beste vorm?

Het allerbelangrijkste is dat je klinkt als jezelf. Punt. Wel een open deur maar oh zo waar. Probeer geen mooie volzinnen te maken, geen gewichtige toon opzetten, gewoon schrijven zoals je praat. Nou ja, bijna dan. Vloeken en al te frivole stopwoordjes passen nou ook weer niet op je website. Je voelt het wel, toch? Je schrijft dus ook in de ik-vorm (of wij-vorm).

8. Goede onderwerpen zijn:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Voor wie doe je het?
  • Waarom doe je het?
  • Wat is je passie?
  • Wat is je missie?
  • Welke problemen los jij op?

9. Foto

Natuurlijk zet je er een goede foto bij. Geen vakantiefoto waar je partner afgeknipt is, maar een professionele van een fotograaf. Zo duur is dat niet, en je kan hem overal gebruiken (LinkedIn, Twitter, Google+, je website, Pinterest, Instagram, etc.).

10. Wat is een goede lengte van de Over Ons?

Ik adviseer: houd het kort. Zo’n 300 woorden zijn echt wel genoeg om je verhaal te doen.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *