Krachtige schrijftips voor je website of blog (2/2)
De Opbouw van je Verhaal
Wanneer is een website de moeite waard? Denk even na… Wedden dat je iets denkt als: “als hij overzichtelijk is” of “geen lappen tekst bevat”.
Jij wilt natuurlijk dat je bezoekers “gepakt” worden door jouw boodschap. Vandaag geef ik je super eenvoudige, maar effectieve schrijftips, waarmee jij jouw verhaal logisch opbouwt en goed scanbaar maakt.
Denk je: “Ik ben niet zo’n schrijver”? Dan zijn deze tips perfect voor jou!
– – Vandaag Schrijftips deel 2/2: de Pagina Opbouw – –
1. Begin sterk: met een pakkende intro
De introductie (ook wel: teaser) geeft je lezer antwoord op de vraag: “waarom moet ik dit lezen”? Dit is hét moment om hem te ‘pakken’ (of kwijt te raken…). Doe dus je stinkende best om dit stukje zo kort, helder en onweerstaanbaar mogelijk te maken. Schrijf, schrap, schrijf opnieuw en stop pas als je denkt: “nu moeten ze mijn verhaal wel lezen!”.
Tip: schrijf de intro pas als je artikel klaar is. Wel zo handig. Dan weet je namelijk wat er komt ;-).
2. De Eerste Alinea = de Kern!
Ga maar na. Bij jezelf. Jij wilt ook niet lappen tekst doorploeteren. Om pas op het eind te weten: dit verhaal is toch niet wat ik zoek. Jouw lezers zijn hetzelfde. Geef ze binnen 100 woorden de kern van je boodschap. Dan weten ze snel of de rest lezenswaardig is. Of antwoord geeft op hun vraag. En dan blijven ze wel lezen. Echt waar. Let daar dus op bij de opbouw van je tekst.
Voor SEO is het trouwens ook goed. Google vindt de informatie bovenaan de pagina staat belangrijk. Gevalletje van dubbel scoren dus 😉
3. Gebruik tussenkopjes
Geef de lezer “ankertjes“. Structureer je verhaal op een logische manier: verdeeld in secties. Geef elke alinea een kop of subkop. Het vergroot de toegankelijkheid en leesbaarheid. Je lezers zijn je dankbaar. Het is comfortabel. En makkelijk. Het geeft houvast. Kopjes zijn de piketpaaltjes van je verhaal.
Tip: beperk je tot 1 onderwerp per alinea! Dat leest nog makkelijker. En maakt het nog toegankelijker!
4. Samenvatting aan het eind?
Goed idee. Zeker als je verhaal wat langer is. Een conclusie aan het eind maakt je verhaal af. En het geeft je lezer vertrouwen. Dat je aan het eind alles nog even voor hem samenvat. In een paar regels. Da’s pas service! En voor jou … is het de perfecte plek voor je Call To Action (= lezer oproepen tot actie)!
Bijvoorbeeld:
Conclusie: “Je weet nu wat de belangrijkste valkuilen zijn bij het handmatig berekenen van product dimensies. Maak die fout nooit meer en ga aan de slag met de speciale software, die ik hierboven noem. Experimenteer en kijk welke je het best bevalt. Wil je hier niet zelf tijd en energie in steken? Neem dan contact met me op. Ik kijk graag hoe ik je hiermee kan helpen.” |
Dat was het! Best eenvoudig toch?
Nog een laatste tip: Print dit uit en houd het bij de hand als je gaat schrijven. Kan je tussendoor nagaan of je alle tips goed toegepast hebt.
Succes
TIP: Lees ook deel 1 van dit artikel: Helder En Begrijpelijk Schrijven