Krachtige schrijftips voor je website of blog (1/2)

Helder en Begrijpelijk Schrijven

Wanneer is een website de moeite waard? Denk even na… Wedden dat je iets denkt als:  “wanneer de informatie duidelijk is” of “als hij overzichtelijk is” of “geen lappen tekst bevat”.

Jij wilt natuurlijk ook dat je bezoekers “gepakt” worden door jouw boodschap. Vandaag geef ik je super eenvoudige, maar effectieve schrijftips, waarmee jij jouw teksten helder, pakkend en begrijpelijk maakt.

Denk je: “Ik ben niet zo’n schrijver”? Dan zijn deze tips perfect voor jou!

– – Vandaag deel 1/2: Begrijpelijk Schrijven – –

1. Gebruik spreektaal

Je kent misschien de vuistregel: schrijf voor een 12-jarige. Gebruik begrijpelijke taal en formuleer je boodschap net zo helder als wanneer je tegen je eigen kind praat. Waarom? Als lezers moeten nadenken over een woord of zin, dan werpt dat direct een drempel op.

Gebruik dus woorden en zinnen die je doelgroep dagelijks gebruikt en direct begrijpt. Dit voorkomt onduidelijkheid, wekt vertrouwen en heeft meer impact.

2. Gebruik korte zinnen

Splits lange zinnen in 2 of 3 kortere. Onderzoek bewijst het: de gemiddelde zinslengte voor een goede leesbaarheid is 10 woorden.

Hoe maak je lange zinnen korter?

  • Hak ze in twee en verwijs met een koppelwoord naar de voorgaande zin
  • Schrap informatie die niets toevoegt aan je verhaal.
  • Corrigeer alles wat korter en duidelijker kan. Overbodige lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoorden…

3. Eenvoudige zinsbouw (vermijd ‘constructies’)

Vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden

  • Niet: Onze rekenmodellen kunnen ondersteuning bieden bij …
  • Wel: Onze rekenmodellen bieden ondersteuning

Gebruik de actieve (werkwoords-) vorm, vermijd de passieve of lijdende vorm

  • Niet: We hebben verschillende websites gemaakt 
  • Wel: Wij maken websites …

4. Val met de deur in huis

Plaats betekenisvolle werkwoorden zo dicht mogelijk bij het onderwerp, gezegde of zelfstandig naamwoord. De essentie van je zin is dan duidelijker.

  • Niet: Nadat u het formulier heeft ingevuld.
  • Wel: Nadat u het formulier ingevuld heeft.
7 schrijftips voor een krachtige en overtuigende webtekst Klik om te Tweeten

5. Stel vragen

Daarmee voorkom je lange zinsconstructies en betrek je de lezer in je verhaal.

  • Niet: Dit waren mijn tips. Ze waren best eenvoudig.
  • Wel: Dat was het! Best eenvoudig toch?

6. Gebruik opsommingen

Dat is overzichtelijker dan een lap tekst en wordt vaak als beste gelezen.

Voorbeelden van informatie die geschikt is voor een opsomming:

  • problemen of wensen van je doelgroep
  • voordelen van je product
  • redenen om voor jouw bedrijf te kiezen

7. Visualiseer wat belangrijk is

Benadruk belangrijke informatie. Je maakt het voor de lezer extra makkelijk om de informatie in zich op te nemen.

Een goede afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Kijk wat je kan illustreren met sprekende grafieken, foto’s, cartoons. Google houdt er ook van, sterker nog, een minimum van 1 afbeelding per artikel verhoogt je SEO score.

 

Dat was het! Best eenvoudig toch?

Nog een laatste tip: Print dit uit en houd het bij de hand als je gaat schrijven. Dan kan je tussendoor controleren of je alle tips goed toepast.

Succes!

Lees ook deel 2 van dit artikel: Pagina Opbouw

6 antwoorden
  1. Thijs van Halewijn zegt:

    Beste Joan,
    Fijn dat het een bruikbaar artikel is voor je. Veel succes met het bloggen, en mocht je ooit vragen hebben, stel ze gerust!
    Ik heb je website even bekeken, en ik denk dat jij geweldig werk doet! Laat me even weten zodra je eerste artikel online staat, dan kijk ik er even naar. Wie weet heb ik nog wat meer tips voor je.
    Groeten,
    Thijs

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *