3 redenen om te kiezen voor een e-mail service (zoals ActiveCampaign)

De voordelen, hoe het werkt en waar je nog even op moet letten

Mailen aan grotere groepen (klanten, abonnees op je nieuwsbrief) kan je op allerlei manieren doen. Met Outlook, een WordPress plug-in of met een e-mailservice. Maar wat kan je nou het beste kiezen? Ik adviseer een e-mailservice. Zoals ActiveCampaign. In dit artikel leg ik precies wat de voordelen zijn, hoe het werkt en waar je op moet letten.

Wat is een e-mailservice?

Dat is een website, gespecialiseerd in het versturen van grote aantallen mails (van tientallen tot miljoenen tegelijk). Je hoeft eigenlijk alleen een inlog aan te maken en je kan beginnen.

Wat kan je met een e-mailservice?

Je kan er nieuwsbrieven mee versturen. Maar ook welkomsmails, service berichten en bijvoorbeeld facturen. Dat gaat heel makkelijk en iedereen kan het leren. Je kiest je sjabloon, vult die met tekst en plaatjes en drukt op de knop Verstuur! Vaak is er trouwens een apart knopje om testmails te versturen. Bijvoorbeeld aan jezelf, of naar een collega, die er met frisse ogen naar kijkt. Zo haal je alle fouten eruit, voordat je hem verstuurt aan honderden abonnees.

Wat zijn de 3 grootste voordelen van mailen met een e-mailservice?

  • Eenvoudig te bedienen, iedereen kan het
  • Onbeperkte verzending van grote aantallen mails en hoog percentage gegarandeerde aflevering (vaak zo’n 96-99%, dus heel weinig verdwijnt in de spambox)
  • Statistieken: je ziet precies hoeveel mails geopend zijn, op welke links er geklikt is, etc. Ofwel: je ziet direct het resultaat!

Nog meer voordelen van een e-mail service:

  • Versturen naar ‘segmenten’, bijv. een bijzondere aanbieding aan je meest loyale klanten, personen met een bepaalde interesse of aangemeld na een specifieke datum
  • Keus uit kant-en-klare sjablonen
  • De meeste zijn geschikt voor allerlei beeldschermen (iPad, Smartphone, etc.)
  • Eenvoudig te koppelen aan jouw social media
  • Te koppelen aan Google Analytics (zodat je onderscheid ziet tussen bezoekers via de nieuwsbrief en die via een zoekopdracht in Google)
  • Goed te koppelen aan bijv. een e-mail aanmeldpagina op jouw Facebook (de e-mailadressen worden automatisch doorgezet naar jouw mailinglijst)

Met E-mailservices kan je ook automatisch opvolgmails versturen.
Elke nieuwe abonnee ontvangt dan een serie mails, met steeds enkele dagen ertussen.

Voorbeeld:
Mail 1 (op de dag dat je je inschrijft voor Yogalessen):
Welkomsmail: “Leuk dat je ingeschreven hebt voor de Yogalessen. Dit zijn onze locaties, lestijden en contact informatie. Als je vragen hebt…”

Mail 2 (na 1 week):
Aankondiging speciaal programma voor nieuwkomers: “Klik hier om je in te schrijven”

Mail 3 (na 2 weken):
Meer achtergrond over ons docententeam: “Bekijk hun verhaal”

Over dit slimme systeem schrijf ik in in dit blog

voorbeeld statistieken nieuwsbrief mailchimp

Waarom niet gewoon mailen met Outlook?

Dat zou natuurlijk het makkelijkst zijn. Alleen, hoe krijg je de mailadressen van je aanmeldformulier (op je website) naar Outlook? Waar kunnen mensen zich afmelden? Kortom, het is voor grote mailings een onhandig systeem.

De nadelen:

  • Geen verzendstatistieken (tijdstip van openen en klikken, op welke links wordt het meest geklikt, welke mail heeft geleid tot de meeste afmelders?); ofwel geen enkel zicht op je resultaat!
  • Alleen hele kleine aantallen (max enkele tientallen per keer). Omdat je provider het sturen van grotere aantallen blokkeert. Om spammen te voorkomen.
  • Geen garantie van succesvolle aflevering (ofwel: geen idee van je bereik)
  • Het oogt minder professioneel, heeft beperkte opmaakmogelijkheden en geen ‘bekijk deze mail in je browser’

Waarom niet mailen met een WordPress plug-in?

Op het eerste oog is het een elegante oplossing. Je mailt vanuit je eigen WordPress website. Het is heel makkelijk, handig en vertrouwd. Het versturen van een blog artikel is een eitje, omdat de e-mail plug-in direct bij de inhoud van je website kan.

De nadelen:

  • Je verstuurt vanaf je eigen domein/WordPress; de verzendaantallen en -snelheid zijn beperkt door je provider (meestal lager dan wat jij wilt versturen)
  • Het is niet schaalbaar; als je meer abonnees krijgt volstaat een plug-in niet meer (en moet je alles gaan omzetten)
  • Groot risico dat je mails door spamfilters worden tegengehouden (je bent geen erkende mailpartij)
  • Beperkte mailstatistieken en minder goede integratie met Google Analytics

Wat is de beste e-mail service?

Dat hangt wel af van wat je nodig hebt. Maar na 12+ jaar werken met de meest geavanceerde mailsystemen ben ik fan van ActiveCampaign.

Waarom ActiveCampaign?

Het is voor zelfstandigen de meest flexibele oplossing. Het is absoluut niet duur, de bediening is eenvoudig en overzichtelijk, je kan er alles mee doen wat je nodig hebt en ze gaan voortdurend mee met de ontwikkelingen in de markt. Oh ja, en de helpdesk is super!

Lees in mijn blog waarom ActiveCampaign veel beter is dan andere services zoals MailChimp

Mailen met een e-mail service: klinkt ingewikkeld, is het niet

Echt niet. Als je een beetje thuisgeraakt bent in hoe het werkt, maak en verstuur je mails met een paar muisklikken. Echt. Het is net zo makkelijk als rondsurfen op een website.

Maar let op!

Sommige dingen moet je niet aan het toeval overlaten. En al helemaal niet als je nog geen ervaring hiermee hebt.

Zorg dat je een goede instructie krijgt. Hoe je je mails test bijvoorbeeld, voordat je op de GO knop drukt. Je zal echt niet de eerste zijn die honderden mails verstuurt, en het schaamrood op je wangen krijgt. Omdat honderden ontvangers een mail kregen met een kapotte link of scheve afbeeldingen. Met een paar tips van een professional voorkom je een hoop ellende.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties