De grootste marketing valkuil

Tegenvallend resultaat op de Singelloop en klassieke marketing valkuil

Afgelopen zondag liep ik de Singelloop in Utrecht. Een mooie run door het hartje van de stad, langs routes die ik als student vaak heb gefietst. Samen met 5987 andere lopers liep ik de 10 km. Ik was goed getraind en mikte op een eindtijd van 1 uur en 2 minuten (misschien zelfs wel minder!). Maar… het werd 2,5 minuut langer (1.04:30)! Ik balen. Met mijn conditie had ik echt meer verwacht (mijn geavanceerde loophorloge ook ;-)).

Mijn eerste reactie was: ik ga het rigoureus anders aanpakken!

Harder trainen. Met een véél hoger tempo.

En vaker ook. Ha, dan zal het de volgende keer vast wel beter gaan!

Tot mijn oog viel op de toelichting bij de wekelijkse interval training. Wat bleek? Ik had hem maandenlang totaal verkeerd uitgevoerd. Ay!

Ik nam de proef op de som, knoopte mijn schoenen onder en deed hem volgens het boekje.

Verdomd. Dat voelde goed! Lekker intensief maar niet over de top.

Voor kenners: het was een fartlek. Zweeds voor ‘snelheidsspel’, ofwel ‘vaartspel’. Je speelt met je snelheid door steeds korte stukken te versnellen (tot die boom, tot dat verkeersbord) naar een maximum. En daarna weer rustig aan te doen tot je hersteld bent. Voer je het goed uit, dan gaat je conditie en uithoudingsvermogen met sprongen vooruit.

Gelukkig had ik mijn fout snel ontdekt. Het bespaarde me veel tijd, frustratie en overbodig hard trainen (met risico op blessures).

Ik moest niet hárder trainen. Maar slímmer!

Ik zie dat ook bij ondernemers.

Als hun aanbod niet goed verkoopt, zetten ze alles op losse schroeven.

Ze passen ze van alles aan of gooien zelfs hun aanbod overboord.

Zonde! Want het werkelijke probleem is vaak heel iets anders.

Neem hun marketing, bijvoorbeeld.

Op websites vertellen ze breeduit over de eigenschappen van hun product. Zeggen ze dingen als: “Dit is mijn product, dit is wat het doet en dit is wat er zo goed aan is”.

Zenden, zenden, zenden…

Het is een klassieke valkuil, waar bijna iedereen intrapt.

Erger: jouw klant wil dat helemaal niet weten. Die wil maar 1 ding. Een beter, mooier, relaxter, intenser of vrijer leven.

Dus moet je dát ook vertellen!

Vorige week deden we in mijn programma Groeiversneller een supergave oefening.

Die helpt om woorden te geven aan wat ik noem: “Het resultaat van het resultaat”.

Een must als je klanten wilt raken. 🙂

Deelnemers schreven alle secundaire resultaten op die kunnen voortkomen uit het primaire resultaat van hun dienst.

Dat leverde geweldig mooie vondsten op.

Lees maar even:

  • Je kat wordt gezonder van beter kattenvoer: maar ook actiever, speelser en dus leuker
  • Als je kind met de BSO vaker de natuur in gaat, leert hij daarvan maar kan hij ook zijn energie kwijt. Gevolg? Een blijer kind!
  • Callcenter medewerkers die empathische gesprekken kunnen voeren met klanten, kunnen thuis ook beter met hun emoties omgaan
  • Een gezonde money mindset geeft je niet alleen meer zelfvertrouwen, maar ook de moed om te veranderen
  • Muzikanten die vrijer improviseren, horen na afloop van hun publiek: ‘Je hebt me echt geraakt’. Wow!

Het mooie is, het resultaat van het resultaat is exact wat jouw klant wil horen!

Onthoud dus: als je aanbod niet goed verkoopt, stop met paniekvoetbal en praat gewoon eens wat vaker over het resultaat van het resultaat.

Wedden dat het werkt?

OK, nu jij. Was dit waardevol? Laat het me hieronder weten als reactie. Ik lees ze allemaal. Echt!

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties