hoe maak je een testimonial

Vertel nooit hoe goed jij bent!

Op je website laten zien hoe goed jij bent, is natuurlijk belangrijk. Potentiële klanten geven hun geld alleen uit aan iemand die ze vertrouwen. Maar hoe overtuig je hen ervan dat jij de meest geschikte persoon bent? Zonder jezelf op de borst te kloppen? Of jezelf op afgrijselijk doorzichtige manier de hemel in te prijzen? Het antwoord is simpel: neem  testimonials op in je website. Vandaag geef ik je 7 dingen doe je moet weten over testimonials.

1. Een testimonial bewijst jouw geschiktheid

Een testimonial is belangrijk omdat hij bewijst dat jij goed bent in wat jij doet. Dat je verstand hebt van je vak, weet hoe je klanten het best kunt helpen en een prettig persoon bent om mee samen te werken. Het mooie is: dit is het oordeel van een klant. Die kan het weten. Hij heeft jou betaald om hem te helpen. Kennelijk heb je dat goed gedaan, omdat hij tevreden is over je. En dat is precies wat hij hier vertelt. In zijn eigen woorden, met zijn naam en foto erbij.

2. Een testimonial neemt twijfel weg

Hoe goed je verhaal ook is op je website, bezoekers laten zich nooit zomaar overtuigen door jouw mooie woorden. Er is meer voor nodig om jou te gaan vertrouwen. Helemaal als ze jou willen benaderen voor een betaalde dienst. Ze twijfelen nog en zoeken het harde bewijs dat jij deugt. Dat jij ook echt in de praktijk waarmaakt wat jij online allemaal belooft. Een testimonial geeft hen precies dat laatste duwtje.

3. Hij vertelt hoe je bent als persoon

Het allerbeste wat een klant over jou kan zeggen, is dat hij tevreden is met het behaalde resultaat. Mooier dan dat kan eigenlijk niet. Je was ingehuurd voor resultaat. Je hebt dat geleverd. Perfect! Maar ook is het goed als hij iets zegt over hoe jij bent als persoon. Hoe is het om met jou te werken? Ben je inspirerend, confronterend (op een prettige manier), neem je de regie of schep je juist veel ruimte? Denk je goed vanuit de behoefte van de klant? Afhankelijk van jouw dienst is het zinvol dat jouw specifieke persoonlijke eigenschappen benoemd worden.

4. De beste vorm is video (maar tekst kan ook)

Video

Het meest persoonlijkeovertuigende en vertrouwenwekkende is een video. De impact is enorm. Je ziet de persoon in beeld, je hoort haar praten en je kan aan haar stem horen of zij meent wat ze zegt of alleen maar een ingestudeerd verhaaltje opdreunt. Ik geloof zelfs dat het helemaal niet zo belangrijk is dat een technisch perfecte film is. Als de spreekster oprecht en spontaan klinkt en uitstraalt dat dit haar eerlijke mening is, geloof ik haar wel. Het is een enorm vertrouwenwekkende vorm. Openlijker kan iemand niet uitkomen voor haar mening.

Tekst

Als je opziet tegen het werk dat video met zich meebrengt of het lastig vindt klanten te vragen om voor je camera te gaan staan, kan je ook prima kiezen voor een testimonial in tekst. Zorg wel dat hun naam erbij staat en vraag toestemming voor het gebruik van eenportretfoto.

5. Een testimonial vragen doe je zo:

Misschien vind je het lastig om testimonials te vragen, of weet je niet goed hoe je dat aanpakt. Dan heb ik hier een paar praktische tips voor je

> Neem persoonlijk contact op met je klant

Pak de telefoon, of beter nog, vraag het hem persoonlijk. Leg uit dat je positieve ervaringen verzamelt om als testimonial te gebruiken. Vertel hem hoe blij je bent met hem als klant. Vraag dan of hij een testimonial voor je wil maken. Tip: een heel geschikt moment is na een positieve evaluatie sessie.

> Geef duidelijk aan wat je verwacht

Leg uit wat hij zou kunnen zeggen, maar vertel ook dat je de invulling volledig aan hem overlaat. Je hebt geen behoefte aan lang proza en knappe volzinnen. De reactie moet authentiek zijn.

> Vertel hoe je de testimonial gebruikt

Alleen op de website, op een flyer, op je visitekaartje? Gebruik je de volledige naam, een foto? Je klant geeft iets persoonlijks uit handen. Ga daar respectvol mee om en wees transparant over wat je met de informatie doet.

> Zeg dat je de inhoud kan wijzigen

Leg uit dat je de tekst inkort of aanpast, maar alleen om de essentie van de boodschap te versterken. Leg het gewoon uit, hij snapt dat best.

> Vraag het gewoon (schroom niet)

Het is best eng om zoiets aan je klant te vragen. De eerste keer bonkte mijn hart in mijn keel. Maar ik kan je zeggen: de reactie valt altijd enorm mee. Bedenk ook dat elk mens bereid is een ander te helpen.

6. Doe er niets voor terug

In principe. Anders wordt het ruilhandel. Dus wees daar voorzichtig mee. Jij hebt iets goeds geleverd en het enige dat je vraagt is het bewijs dat je klant tevreden is. Leg het ook zo uit. Dat is het doel en zo moet het blijven.

7.  Gebruik meer dan alleen testimonials

Je kunt ook op andere manieren laten zien hoe geschikt jij bent. Ik ga er nu niet diep op in, maar denk aan:

  • Lidmaatschappen (van branche verenigingen bijv.)
  • Certificeringen
  • Opleidingen
  • Keurmerken
  • Diploma’s

En met informatie die je gratis weggeeft:

  • geluidsfragmenten (mp3)
  • e-Zine (nieuwsbrief)
  • blog artikelen
  • eBook
  • video

Tip voor WordPress gebruikers: mist jouw thema een ingebouwde opmaak voor testimonials? Zoek er een handige plug-in voor.

Dat doe je in Admin via het menu Plugins/Nieuwe Plugin. Gebruik het zoekveld rechts bovenaan.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *