Urgentie bij je lancering: truc of waardevol?

Urgentie in je lancering: truc of waardevol?

Vandaag wil ik het met je hebben over urgentie tijdens je lancering, bijvoorbeeld door te werken met schaarste. Waarom is dat belangrijk? Hoe doe je dat? Is het een waardevolle tactiek of is het niks anders dan een doorzichtige truc, waar je juist klanten mee afstoot? Leer ook waarom bonussen zo goed werken, hoe je goede bonussen verzint en hoe je voorkomt dat je schrikt van ‘de verkoopdip’.

Maar eerst: waarom passen we urgentie toe?

Mensen zijn mensen en we hebben allemaal de neiging om beslissingen uit te stellen. Je kent het vast wel: je ziet iets interessants in een winkel of ergens online en je denkt: ”Leuk, dat lijkt me misschien wel wat. Maar goed, ik hoef nu nog niet te beslissen, ik denk er nog even over na”.

En wat gebeurt er 9 van de 10 keer? Juist, er is geen deadline dus je vergeet het weer en koopt het uiteindelijk niet. Het is een natuurlijke neiging en iedereen herkent dit wel, toch?

Maar als je zelf de aanbieder bent van, bijvoorbeeld, een fantastische online training, dan heb je niets aan die vrijblijvendheid.

Geef het juiste signaal af: je doet mee of niet

Daarom moet je met jouw lancering een signaal afgeven, waarmee je zegt: “Luister even, dit is hét moment om met mijn programma te beginnen”.

Je start de locomotief, om het maar zo te zeggen. Iedereen die mee wil, moet nu opstappen. De trein gaat rijden, wie te laat is, kan niet meer mee.

Een bijkomend voordeel is dat je daarmee laat zien dat je je eigen plan trekt. Psychologisch heeft dat best een groot effect op je volgers.

Loop je dan geen klanten mis?

Nou denk je misschien: “Maar als ik een deadline zet op de verkoop, als mijn programma maar gedurende 5 dagen (ofzo) te koop is, loop ik dan niet veel klanten mis?”

Uit eigen ervaring (en die van mijn klanten) kan ik zeggen: daar ben ik totaal niet bang voor.

Weet je waarom niet?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Ik wil alleen werken met mensen die bereid zijn om nu met mij aan de slag te gaan. Die de mouwen willen opstropen en positieve veranderingen in gang willen zetten met hun bedrijf.

Door de deadline worden ze gedwongen om een keus te maken. Doe ik mee of niet?

Wie er klaar voor is, stapt toch wel in

Weet je wat nu zo mooi is? Degenen die er klaar voor zijn, stappen altijd in. En wie er nog niet klaar voor is, haakt later misschien wel aan. Geen probleem. Komt goed.

Wees dus niet bang dat je er klanten door verliest. Sterker nog, je zorgt voor een soort natuurlijke selectie en dat is juist goed voor jou én voor je klant. Win-win.

Waarom bonussen zo goed werken

Nu kan je urgentie creëren door de periode te begrenzen dat je cursus te koop. Een andere manier om geïnteresseerden over de streep te trekken, is het aanbieden van bonussen.

Ik ben een fan van bonussen. Ze verhogen de waarde van je cursus en maakt hem extra aantrekkelijk.

Maar let op: geef nooit bonussen weg ‘om de bonussen’. Heel vroeger kon je er nog mee wegkomen, tegenwoordig zijn mensen kritischer en verwachten ze dat ze ook echt iets toevoegen aan je programma.

Een voorbeeld

Stel, je doet iets op het vlak van meditatie. Je hebt een reeks online lessen gemaakt over hoe je moet beginnen met mediteren, de posities, de tijdsduur, hoe je je lichaam laat wennen, etc.

Dan kan je als bonus fijne rustgevende muziek aanbieden, die de perfecte sfeer creëert voor de meditatie. Daarmee geef je iets handigs, wat je klanten zelf niet meer uit hoeven te zoeken.

Houd rekening met ‘de verkoopdip’

Nog een tip: verwacht niet dat zodra je webshop opengaat het gelijk storm loopt. Het is juist heel normaal als er in het begin weinig aankopen zijn en dan zelfs even een tijdje niets (een dip). Daar moet je niet van schrikken, dat gebeurt bij iedereen die ik ken. Pas tegen de deadline komt de echte verkoop op gang. Dat is een natuurlijk verloop en hoef je je geen zorgen over te maken. OK?

In een ander blog ga ik je uitleggen wat je kan doen om mensen aan te sporen je programma te kopen. Daar kan je namelijk nog veel mee winnen, daarover dus een andere keer.

Even samenvatten

  • je creëert urgentie omdat mensen de neiging hebben om uit te stellen en ook om het signaal af te geven: ik neem mijn programma serieus, dit gaat je echt helpen. Doe je mee of niet? Make up your mind!
  • een tweede manier om het instappen extra aantrekkelijk te maken, is om er bonussen bij te doen (die nu gelden en een andere keer niet meer, vandaar de urgentie)
  • je hebt het gemerkt: dit is geen truc maar anticiperen op natuurlijk gedrag van mensen. Het mooie is: je doet niet flauw, maar zegt eigenlijk: ik wil graag werken met de mensen die er klaar voor zijn (en die kunnen deze dagen gewoon het besluit nemen). Doe je niet mee, ook prima (nou ja, dat zeg je niet hardop, maar is wel het signaal 😉).

Ik hoop dat je ziet hoe waardevol urgentie is, hoe het werkt en dat het heel bruikbaar is voor je lancering. Veel plezier en succes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *