404 pagina conversie

Hoe je 404 (Page Not Found) pagina klanten kan opleveren

De meest klantonvriendelijke pagina is 404: ‘Pagina Niet Gevonden’. Iedereen heeft hem. Jij ook. Hij is bedoeld als service, maar bereikt vaak het tegendeel en verjaagt klanten. Het kan ook anders. Leuker. Waardevoller. En als je het slim doet, levert het juist klanten op! Hoe? Dat vertel ik je vandaag. 

Waardoor ontstaat een 404 pagina?

Meestal doordat een pagina of bericht verwijderd is, of een link gewijzigd is. Dus als de oorspronkelijke link niet meer bestaat. Klikt iemand op zo’n verbroken link (op Twitter, Facebook, andere websites), dan toont WordPress een standaard ‘Page Not Found’ (404). Gebeurt dat vaak? Vaker dan je denkt. Als je Google’s Webmaster Tools gebruikt, zul je verbaasd zijn. Feit is in ieder geval: hoe goed je je website ook bijhoudt en voorziet van bijvoorbeeld plug-ins die verbroken links signaleren; je voorkomt nooit helemaal dat het gebeurt.

Een ‘Page Not Found’ stelt je bezoeker teleur

Je bezoeker is heel even verbaasd en daarna vooral teleurgesteld. Omdat hij niet vindt wat hij zoekt. Omdat hij het verlangen had om geïnspireerd te worden, iets te leren, iets moois te ontdekken. Kortom: hij wilde heel graag iets en nou gaat dat feestje niet door… Au, dat is een klap op de neus! Een domper. Het is echt heel belangrijk om dat te beseffen. Jouw lezer zit met een niet-bevredigd verlangen. En als je dat negeert, of hem met een kluitje het riet in stuurt, haakt hij af.

Hoe je teleurstelling omzet in dankbaarheid (3 stappen)

In 3 eenvoudige stappen kan je de teleurstelling van je lezer wegnemen en zal hij juist blij zijn dat hij op de 404 pagina terecht is gekomen. Door de ‘Page Not Found’ om te toveren tot een waardevolle en interessante pagina, zal hij zich zo dankbaar voelen, dat hij zelfs graag klant bij jou wil worden. Hoe je dat doet is echt heel eenvoudig. Lees snel verder!

1. Toon begrip voor deze vervelende situatie

Geef kort aan dat de pagina er niet (meer) is. Toon begrip en vertel hoe vervelend jij dit vindt. Dat mag best op luchtige toon of zelfs met humor, al is dat sterk afhankelijk van de diensten die je biedt. Doe je iets met rouwverwerking, dan is het al snel niet respectvol. Coach je managers, dan kan je een potje breken. Wees wel altijd kort en onomwonden.

2. Vul het gevoel van leegte

Geef je lezer nu iets waardoor het verblijf in de ‘wachtkamer’ aangenaam wordt. Dat kan een inspirerende quote zijn, een mooie wijsheid of een foto. Eigenlijk alles wat bij jouw dienst past en wat je lezer blij en aangenaam verrast. Zoals: ‘Verdwaald zijn is het begin van inspiratie’. Of zoals op de wijsheden website Tiny Buddha: ‘You are here for a reason…’.  Voel je hem? Geeft gelijk al een ander gevoel, hè?

Je kan ook inspelen op de behoefte van je lezer aan genoegdoening. Geef bijvoorbeeld een kortingsbon weg. Zoek een product waarop je prima 10% korting kan geven en zet hem op de 404 pagina. Of geef een gratis Skype sessie weg. Wedden dat je lezer jouw gebaar waardeert? Zelfs als hij er geen gebruik van maakt, onthoudt hij dit. En vertelt het misschien wel door aan zijn vrienden…!

3. Bied nu waardevolle en relevante informatie

Dit is de meest belangrijke stap. Zorg dat je je lezer verder helpt! Hij was onderweg, weet je nog? Naar iets waardevols. Nu is het zaak dat hij iets van waarde krijgt. Bedenk 3 dingen die op die 404 pagina interessant kunnen zijn voor hem. Kies één uit elk van onderstaande onderdelen A, B en C. Het effect is dan het grootst!

A. Link naar je beste blog artikel

Neem een link op naar het best onderscheidende en voor jouw dienst meest kenmerkende artikel op je blog. Bijvoorbeeld: ‘7 Creatieve Manieren Om Meer Vanuit Je Intuïtie Te Leven’, als intuïtieve ontwikkeling jouw specialisme is. Of ‘Stress weg in 5 minuten’ als jij mensen helpt om makkelijker te kunnen ontspannen. Zorg er dus voor dat het onderwerp middenin jouw vakgebied ligt.

B. Toon de belangrijkste onderdelen van je website

Als je lezer iets anders zoekt dan je blogartikel, zorg dan dat hij eenvoudig kan bepalen hoe hij dat kan vinden. Maak het hem makkelijk en zet de belangrijkste onderdelen van je website bij elkaar. Denk aan hoofdrubrieken, je blog, je webshop e.d.. Vermeld daarnaast alle manieren waarop jij te bereiken bent, zoals telefoonnummer, e-mailadres, je Skypenaam, chatbox, etc. Het geeft een duidelijk signaal dat je letterlijk en figuurlijk bereikbaar bent.

C. Geef een cadeau (in ruil voor een e-mailadres)

Deze is echt heel effectief en levert jou veel op! Bied een eBook download, een inspirerend filmpje of een proefles in ruil voor … een e-mailadres! Zorg wel dat het relevant is voor je lezer en hem kwalificeert als toekomstige klant. Geef dus alleen een meditatieles weg als je ook meditatieproducten of -diensten verkoopt. Je lijst met potentiële klanten groeit eigenlijk helemaal vanzelf, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. En de lezer is er blij mee, want die heeft onverwachts iets waardevols gekregen waar hij wat aan heeft. Win-win!

Bekijk mijn 404 pagina ter inspiratie

Als je benieuwd bent naar hoe een ”Page Not Found’ eruit ziet, die voldoet aan bovenstaande punten, bekijk dan mijn 404 pagina.

Conclusie:

Het is meer dan de moeite waard te investeren in je 404 pagina. Weg met standaard tekst en onhandige zoekbox. Het levert je veel goodwill en sympathie op, en als je het slim aanpakt zelfs nieuwe klanten!

Welke voorbeelden ken jij?

En jij? Welke inspirerende (Nederlandse) 404 pagina’s ken jij? Wat ga jij zelf op je 404 pagina zetten? Laat het ons weten. Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder en deel je kennis en ideeën met de andere lezers. Ik lees alle reacties!

Maak zelf je eenvoudig je eigen 404 pagina in WordPress

En koppel hem makkelijk aan je website, zonder technische gedoe.Lees het hier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *