Waarom ActiveCampaign veel beter is dan MailChimp

Je e-maillijst is dé motor achter jouw online succes en dé manier om een duurzame relatie op te bouwen met je klant. Niet voor niets hebben alle succesvolle ondernemers een goede en ‘warme’ lijst. Hoe groter die is, hoe meer omzet. Zo simpel is het. Een goed mailsysteem is belangrijk. Tot voor kort was dat voor mij: MailChimp. Tot ik merkte dat ik er niet mee kon doen wat ik écht nodig had. Mijn zoektocht bracht me de oplossing waar ik wél tevreden over ben.

1. Hoe ik vastliep met MailChimp…

Als e-mail marketing specialist was ik gecharmeerd van de kracht en eenvoud van MailChimp. Ik heb het lang met plezier gebruikt, omdat het precies deed wat ik nodig had.

Toch ben ik me gaan storen aan het heen-en-weer gegoochel met die losse lijsten. Mijn contacten komen via meerdere lijsten binnen, dus nergens heb ik overzicht van hun open- en klik- en downloadgedrag. Het werken met groepen is niet te beheren. En de mogelijkheden van automatische mails zijn leuk, maar niet flexibel.

Kortom: de beperkingen van MailChimp begonnen me te irriteren. Ik wilde meer!

2. … en ActiveCampaign ontdekte

Om me heen zag ik ondernemers overschakelen op ActiveCampaign. Ik las hun argumenten en dacht: wow, als ze gelijk hebben, dan is dat precies wat ik zoek!

De voordelen van ActiveCampaign:

  • Alle contact informatie overzichtelijk op 1 plek
  • Geen gedoe met kopiëren tussen lijsten
  • Nooit dubbel betalen voor contacten
  • Makkelijker mailen aan specifieke groepen (obv interesse, klikgedrag, etc.)
  • Overzichtelijke en flexibele geautomatiseerde campagnes
  • Te gebruiken als CRM (klanten database)

En wat bleek? De Basic versie van ActiveCampaign is (tot 500 adressen) zelfs goedkoper dan MailChimp!

Na mijn proefperiode had ik nog niet eens alles geprobeerd, toch waagde ik de sprong. Ik voelde: dit is de nextlevelmarketing!

3. De overstap eventjes tegenviel…

Mijn eerste enthousiasme zakte in, toen ik al mijn MailChimp lijsten ging overzetten. Ik raakte verstrikt in vragen als: “Moet ik nou een aparte lijst maken of juist labels gebruiken?”.  “Waar maak ik een afmeldformulier?”. “Die Automations zijn cool, maar wat kan ik er eigenlijk mee?”.

Gelukkig is hun helpdesk behulpzaam. Ze gaven me privé uitleg, stuurden zelfgemaakte demofilmpjes en gaven me een berg super praktische tips. Dankzij die ondersteuning vond ik uiteindelijk prima mijn weg en nu vind ik het zelfs makkelijker dan MailChimp!

4. … maar het nu uitstekend bevalt!

Ja, echt, in 1 woord vind ik het super!

Ik geef je mijn 7 belangrijkste redenen waarom ik helemaal fan ben.

1. Lekker overzichtelijk

Het startscherm is heel overzichtelijk, je ziet in een klap:

  • Totaal aantal contacten
  • Geplande campagnes
  • Net binnengekomen inschrijvers
  • Etc.

Het geeft mij veel meer inzicht over al mijn lijsten en contacten. Waardoor ik me kan focussen op de inhoud en minder op de techniek.

2. Handig indelen van lijsten

Het indelen van contacten op lijsten is handig, waardoor je makkelijk mails kan sturen aan afzonderlijke groepen. Bijvoorbeeld: “VIP klanten” of “Deelnemers online cursus XYZ“. Maar hét grote voordeel is dat een contact altijd maar 1 keer in je systeem zit! een lijst is dus een soort groepsindeling, waarbij 1 contact in meerdere ‘groepen’ kan zitten, zonder dat je daar dubbel voor betaalt.

3. ‘Labels’ geven aan Contacten

Een sterke troef is dat je eenvoudig Labels kan geven aan groepen of individuele contacten. Voorbeelden van labels: “heeft eBook gedownload”, of “heeft product X gekocht”. Dit geeft inzicht in je contacten en maakt dat je hen heel gericht kan mailen. Hoe gaaf is het als je de geïnteresseerden in het eBook X een aparte mail kan sturen met een extra download? Of gebruikers van product X een fantastisch vervolgproduct kan aanbieden? Dat is Marketing!

4. Alle informatie op 1 plek

Alle gegevens van een contact, zoals opens, kliks, ontvangen mails, labels, lijsten, doorlopen automatiseringen en zelfs de door hem bezochte pagina’s van jouw website (!) staan op 1 plek. Bijna als een soort Customer Relation Management systeem (CRM). Per contact kan je eenvoudig de informatie wijzigen, labels toevoegen etc.

5. Je lezers volgen tot op jouw website

Een hele coole feature is Site Tracking. Door het eenmalig plaatsen van een code op je website, kan ActiveCampaign het surfgedrag van jouw contacten op je website bijhouden. Hoe tof is dat?! Daardoor kan je dus heel makkelijk een mail sturen aan iedereen die een specifieke (aanbieding) pagina op jouw website bezocht heeft. Aan iedereen dus die geïnteresseerd is in jouw dienst! Wow, nou wordt het echt interessant!!!

6. Automatische mails: een feest!

automatisering-active-campaignDe Automatisch verstuurde campagnes (Automations) zijn een feest. In de eerste plaats omdat elke stap in het proces gevisualiseerd wordt (zie afbeelding hiernaast).

Je sleept elk gewenst onderdeel in de ‘flow’ en klaar!

Een paar voorbeelden van Automatiseringen:

  • Opvolgende mails, nadat iemand zich heeft ingeschreven (bijv. 3 dagen na de download een mail met ‘hoe gaat het?’, na 5 dagen ‘heb je nog vragen?’ etc.)
  • Instructie video’s, zoals voor een challenge of training (instelbaar op startdatum, klikgedrag, etc).
  • Inschrijvers automatisch ‘kopiëren’ naar een andere lijst of voorzien van een Label

7. Zo veel aanmeldformulieren als je nodig hebt

Je kan een oneindig aantal aanmeldformulieren maken voor op je website en meerdere formulieren koppelen aan dezelfde lijst. Ook zijn er Apps (zoals voor Facebook) waarmee je in een handomdraai een alternatieve ingang maakt voor je lijst.

5. Wanneer is ActiveCampaign NIET geschikt voor jou?

  • Als je genoegen neemt met het versturen van dezelfde mail aan iedereen op je lijst
  • Als je geen interesse hebt in de koopsignalen van je klant
  • Als je geen Automation wilt gebruiken

6. Wanneer is ActiveCampaign WEL geschikt voor jou?

Als je:

  • het gedoe met lijsten zat bent
  • slimmere en intelligentere Automation campagnes wilt maken
  • specifieker wilt mailen op interesse en gedrag van je contacten
  • écht inzicht wilt hebben in de interesses en het klikgedrag van je contacten
  • ‘verkoop trechters’ wilt maken

Kortom: als je voelt dat je MailChimp ontgroeid bent, je bedrijf een boost wilt geven en toe bent aan het NeXt Level.

7. Mijn conclusie

ActiveCampaign is een topper! Het brengt e-mail marketing op een veel hoger niveau en levert je zeker weten veel meer resultaat op.

Het is gebruiksvriendelijk en integreert probleemloos met interessante services als WishList Member en het Nederlandse WebinarGeek.

Nog een tip:
In het begin is het wennen aan de totaal andere manier van denken van dit systeem. Je verliest je al snel in de mogelijkheden. Ik had veel tijd kunnen besparen als iemand mij had uitgelegd wat ik nu weet. Jij kan dat voorkomen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
12 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemieke
28 april 2016 21:12

Ha Thijs, ik ga ook meedoen met je challenge. Ik heb voor een klant al eens een nieuwsbrief in Mailchimp gemaakt en wilde dat net voor mezelf ook gaan doen. Maar hoe zit het prijstechnisch? Voor MC betaal je voorlopig niet en ik zie dat je voor AC wel snel gaat betalen. Is het dan niet handiger gewoon met MC te beginnen???

18 april 2016 20:00

Beste Thijs, ik moet nog beginnen. Misschien handig om dan gelijk hiermee te starten. Tot nu toe nog geen lijst gemaakt in mailchimp. Lag op de plank. Ik ben nog een onbeschreven blad wat dit betreft.

17 april 2016 12:29

Hoi Thijs,
Super dat je deze challenge gaat doen! Voor mij komt het als geroepen omdat ik niet de moed heb om alles zelf weer uit te zoeken, net nu ik me wat handiger en vaardiger voel met mailchimp (mede dank zij jouw vele goede tips daarover). Dus je maakt mij helemaal blij!
Hartelijke groet,
Joy

14 april 2016 22:55

Hoi Thijs, goed stuk over Active Campaign en ik doe graag mee aan de challenge. Ik ben groot fan van Active Campaign, maar de vele mogelijkheden vind ik overweldigend en ik heb erg behoefte aan iemand die mij daar doorheen helpt.

Ik ben benieuwd!!

12 april 2016 10:36

Ik heb een paar vraagjes, over dingen die jij vast ook hebt onderzocht. 😉

Hoe verhoudt Active Campaign zich tot Autorespond?
Die laatste vind ik (nog steeds) stevig geprijsd. Met wel weer als voordeel dat je er de Shoppingcart aan kunt koppelen: ben je in één keer klaar.
Bij een blik ‘achter de schermen’ schrok ik van het gebrek aan overzicht op alle lopende (automation)mails, vandaar dat ik nog nooit eerder serieus een overstap heb overwogen.

• Een ander dingetje: je beschrijft verschillende inschrijfformulieren. Hartstikke handig om je lijst van meet af aan te segmenteren! Maar als ik naar het prijsoverzicht kijk, zie ik bij de betaalbare versie ‘Basic Subscription Form’ staan.
De Plus-versie kost evenveel als Autorespond + Shoppingcart (bij max. 500 abonnees).

Als ik toch een overstap overweeg, doe ik dat liever gelijk goed. Zodat ik het niet al te snel nog een keertje moet doen. 😉

12 april 2016 09:39

Hallo Thijs,

Wat fijn dat je dit gaat doen, ik heb nog steeds moeite met mailchimp en stel daardoor ieder keer mijn nieuwsbrieven uit, hopelijk gaat mij dit beter af, Groet Pia