De meest effectieve vorm van online marketing is door je ideale klant te helpen

Waar het om draait bij online marketing en hoe ik dat leerde door een bijna fatale bergtocht op Corsica

Monte Cinto, Corsica, zomer van ’89. Ik ben alleen, en hopeloos verdwaald in een van de ruigste berggebieden van Europa. Na een gedwongen overnachting op 2200 meter hoogte sta ik met een lege maag en tot op het bot verzwakt door de loodzware tocht die me hier heeft gebracht. Geen clue hoe ik verder moet. Waar is de bewoonde wereld? Mijn kaart is niet toereikend, geen enkele aanwijzing om me heen die me helpt te kiezen tussen de twee opties.

Twee afdalingen, die het verschil betekenen tussen leven en dood. De een leidt nog verder de lege bergen in, wat me zal uitputten tot ik erbij neerval. De ander brengt me terug naar de bewoonde wereld. Maar ja, wat is wat?

Dan, als een wonder: een wandelaar! Een Fransman. Hij stevent vrolijk langs me heen. Hij was al even ‘boven’ geweest vanmorgen en loopt nu terug naar de camping waar zijn gezin op hem wacht. “Mag ik een stuk met u meelopen?”, vraag ik. “Ik ben de weg kwijt en ben gesloopt.”

“Geen probleem”, zegt-ie, “Wat zal ik voor je dragen?”.

Ik geef hem alles wat me te zwaar is, zelfs mijn kostbare spiegelreflex

Het boeit me voor geen meter. “Al pikt-ie het in”, dacht ik, “als ik maar terugkom in de bewoonde wereld. Daar waar het leven is!”

Hij leidt me de weg en pept me op telkens als ik klaag dat ik zo moe ben en elke stap me zoveel pijn doet.

Onder in het dal aangekomen, zien we het restaurant. Auto’s, mensen, eten, drinken!

Wees niet degene met de meeste certificaten en diploma’s, wees de persoon die de juiste hulp geeft op het beste moment

Ik ben zo blij dat we weer in de bewoonde wereld zijn en ben mijn begeleider intens dankbaar

Ik bied hem aan met me te lunchen. Helaas, zijn vrouw verwacht hem, hij moet door. “Is er iets anders wat ik voor u kan doen? U heeft me zo goed geholpen!”.

“Nee joh, niet nodig. Het is goed zo, echt. Ga lekker op het terras zitten en geniet van je rust. Dag!”. En weg was hij.

Met een brok in mijn keel zie ik hem in de verte verdwijnen. Die anonieme engel die op het juiste moment voorbijkwam in mijn leven… Zijn hulp was onbetaalbaar en ontroert me nog steeds. Hij gaf me het meest kostbare dat iemand je kan geven: hulp op het juiste moment.

Was het nou zo bijzonder, wat hij deed?

Eigenlijk niet! Ik zou hetzelfde doen, jij ook, weet ik zeker! Maar voor mij was hij de redder in de nood, die op geen beter moment had kunnen langskomen.

Zo is het ook met jouw marketing. Al voelt het nog zo klein, voor de ander betekent jouw hulp ongelooflijk veel.

Wees niet degene met de meeste certificaten en diploma’s, wees de persoon die de juiste hulp geeft op het beste moment

Dát is waardevol zijn en vandaag de allerbeste manier om klanten aan te trekken die jou waarderen om wat je doet (en is ook nog eens het allerleukste om te doen, vind je niet?)

“If you help someone, you’ll make a customer for life”
– Jay Baer, schrijver van “Youtility: Why Smart Marketing Is about Help, Not Hype”

Een mooie reminder 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *