Beter verkoopgesprekken, hoe dan

Waardoor ik nu geniet van verkoopgesprekken (en ze ook nog eens meer opleveren)

Ik zie wel eens discussies over sales-gesprekken. De reacties zijn vaak niet mals. Al snel associëren we het met die gasten die tijdens het avondeten iets willen verkopen waar je totaal niet in geïnteresseerd bent. We hebben er dus een negatieve associatie bij. Ik ook. Tot ik ontdekte waar zo’n gesprek in essentie om draait (en ik het ineens stukken leuker en inspirerender ging vinden).

Waarin zit onze allergie als we denken aan sales?

Onze (en mijn!) allergie zit erin dat iemand iets probeert te verkopen waar je geen behoefte aan hebt. Zit te pushen. Het door mijn strot wil duwen, zonder te polsen of ik er wel voor open sta. Brrrrr.

Voor mijn werk doe ik ook verkoopgesprekken. In het begin voelden die onwennig. Boven mijn hoofd hing steeds dat cliché salesplaatje en ik wilde no-way daarmee geassocieerd worden (maar ja, ik wilde wél verkopen 😉). Tot ik ontdekte dat het ook helemaal zo niet hoeft te gaan! Verkoopgesprekken gaan om zoveel meer dan ik altijd dacht.

Daardoor werden ze leuker, inspirerender en … leveren ze vaker wat op. 😊

Wat is de twitch?

Ik ontdekte dat een verkoopgesprek van binnen naar buiten gaat (ipv andersom). Dus vanuit oprechte aandacht voor de persoon die voor me zit (en die een behoefte of probleem heeft) naar het vinden van de best passende oplossing.

Het stellen van vragen is niet omdat JIJ iets te verkopen hebt. Het is zodat die persoon helder krijgt wat hij het allerliefste wil bereiken (zijn verlangen, wat betekent het voor hem?), wat hem precies tegenhoudt, en welke oplossing daarvoor nodig is.

Dat levert niet alleen de mooiste gesprekken op, ik verkoop aanzienlijk makkelijker.

Het is een eer dat ik mag meekijken in iemands keuken en hij zich veilig voelt om zijn ziel en zaligheid met me te delen. Wow! Door de focus te verleggen van ‘ik moet iets verkopen’ naar ‘benieuwd wat hij zit te willen’ ontdek ik de mooiste drives, potentie en dromen die de moeite waard zijn om gerealiseerd te worden.

Als ik zijn kink in de kabel kan oplossen of mijn hulp ervoor gaat zorgen dat zijn hobbels verdwijnen, doe ik een voorstel. Zo niet, even goede vrienden. Maar eerlijk gezegd verkoop ik gemiddeld meer dan voorheen.

Door het van binnen uit te benaderen, geniet ik volop van elk gesprek dat ik heb, voelt het nooit meer als ‘sales’ én is mijn omzet gestegen. Win-win-win 🙂

Wat denk je? Herken je je hierin? Zie jij het ook zo? Of benader je het totaal anders?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *