Waarom afwachten nooit een goede verkoopstrategie is

Waarom afwachten zo’n slechte verkoopstrategie is (terwijl veel ondernemers dat nog steeds doen)

“Ik zie gaandeweg wel hoe ik mijn omzet haal, dat kan ik van te voren toch niet inschatten”. Hoorde ik laatst iemand zeggen. Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk, ik snap wel dat niet EXACT te voorspellen is hoe jouw jaar gaat lopen, maar ik vind het te makkelijk om aan te nemen, dat het niet nodig is om daarover na te denken (omdat het ‘allemaal vanzelf wel goed komt’). Als het zo makkelijk was, lagen we nu met z’n allen in de spreekwoordelijke hangmat op Hawaï, om maar wat te zeggen.

“Dreams don’t work, unless you Do” (vind ik een mooie quote)

Die zag ik ook bevestigd op een van mijn livedagen (eind oktober). De deelnemers geloofden niet dat ze nog veel invloed hadden op hun omzet over 2018 en legden zich er al min of meer bij neer dat ze hun gestelde doel niet meer gingen halen.

Daar werd ik daar eerlijk gezegd een beetje opstandig van en dus ging met hen aan de slag.

We keken naar het verschil tussen hun omzetdoel en de realiteit van vandaag. Dat was voor iedereen al een eyeopener, want zo concreet hadden ze er nog niet eerder naar gekeken. Het bedrag leek lastig te realiseren, totdat we uitrekenden hoeveel keren ze een bepaalde dienst nog moesten verkopen tot het eind van het jaar. Ze gingen rechtop zitten en ik zag de lampjes aangaan: het waren er niet eens zo veel! Het was te doen!

Geestdriftig schreven ze de acties in hun schrift die nodig waren om alsnog die omzet te halen.

De weken erna regende het positieve berichten op Messenger!

“Vandaag 3 opvolg salesgesprekken gepland, morgen 1, volgende week 2. I am here to serve!”

“Net een intake gehad voor mijn individueel 4 maandentraject, de klant was super enthousiast!”.

“Vandaag een tweede salesgesprek met een interessante klant, een voorstel gestuurd voor mijn high end én een offerte de deur uitgedaan voor een reeks behandelingen in een zorginstelling. Kom maar door november!”

Kijk, daar word ik zo blij van!! 🙂

Niet alleen waren de deelnemers van afwachtend & ‘slaapstand’ naar 100% actie gegaan, ze waren ineens een stuk zelfverzekerder en zagen concreet wat ze konden doen om omzet te creëren! En ik weet zeker, zij halen alsnog makkelijk hun doelen voor 2018 (ik denk zelfs nog meer).

“Als je doel helder is, wordt de route erheen een stuk eenvoudiger.”

Wat denk jij. Hoe werkt dit voor jou? Hoe ga jij daar mee om? Laat het me weten onder dit blog, ik ben benieuwd.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties