Waarom delegeren, hoe doe ik dat?

Waarom leuke dingen doen vaak niet slim is (en wat dan wel?)

Eén van de dingen die ik vaak zie bij ondernemers, is de neiging alles zelf te willen doen. Van het plaatsen van teksten op hun website (terwijl ze daar uren mee bezig zijn) tot het doorgronden van de techniek die nodig is om een weggever online te krijgen. Ja, ik weet, sommige dingen zijn best leuk om te doen of te leren, maar zodra je daardoor omzet inlevert, is dat niet bepaald handig.

Dé manier om veel gedaan te krijgen én toch de regie strak in handen te houd is delegeren.

Daarmee:
– houd jij focus op de koers van je bedrijf
– heb je tijd om te doen waar je goed in bent
– word je minder snel afgeleid door details
– krijg je meer rust
– verdien je meer

Zeg eens eerlijk, zou het niet veel en veel effectiever zijn als je je zou beperken tot dat waar je echt super goed in bent? Zodat je alleen nog maar tijd en energie besteedt aan taken die jou ook direct geld opleveren?

In januari blik ik altijd terug op het voorgaande jaar.

Wat ging goed? Wat moet beter? Zo’n evaluatie is altijd een enorme eye-opener en geeft mij snel inzicht in wat er anders moet in het komend jaar.

Ook dit keer heb ik besloten om nog meer taken over te laten aan een VA.

En ik moet zeggen, ondanks dat we amper zijn begonnen, levert het gelijk al meer rust op. 🙂

Een aanrader dus, maar wat kan je nou het best delegeren?

Met deze 3 stappen kom je daar snel achter, zodat je het vandaag nog kan regelen:

1. Verbaas je over wat je allemaal doet: schrijf alle taken voor je bedrijf (groot en klein) op een A4

Denk aan je administratie, posts schrijven op social media, blogs maken + promoten, teksten aanpassen op je website, afspraken plannen met klanten, vragen beantwoorden, materiaal maken voor je online academie en het erin plaatsen, opgenomen filmpjes monteren en voorzien van ondertiteling, nieuwsbrieven maken, testen en versturen, etc.

2. Hak die knoop door: maak een top 3 van taken die je het best kan uitbesteden (en wees eerlijk ;-))

Loop je lijst na en markeer alle taken die je kan afstoten. Zijn het er meer dan 3? Vergelijk ze onderling net zo lang tot er 3 overblijven. Zorg dat die uitbestede taken jou een gevoel van opluchting geven, van comfort en ruimte. ?

Tip. Denk niet te snel: “Die kan ik zelf wel blijven doen, want die kost niet zoveel tijd”. Het gaat er niet om dat je het zelf zou kunnen, maar om dat je het niet moet willen, omdat het jou ervan weerhoudt om tijd te besteden aan taken die wél door jouzelf gedaan moeten worden ?

3. Niet vergeten: vertel het de wereld! (+ durf te vragen)

Laat op je tijdlijn weten dat je iemand zoekt en geef aan waarvoor. Heb je al een concreet iemand in gedachten? Stuur die een kort bericht, vertel dat je iemand zoekt en vraag wanneer je daar even over kan bellen/Skypen.

Bonus tip. De perfecte vraag voor een netwerk bijeenkomst: “Ik ben aan het groeien en ga mijn bedrijf reorganiseren. Ik zoek iemand die me kan ondersteunen met… Wie in jouw netwerk zou me daarbij kunnen helpen?”

En nu jij. Heeft dit je geïnspireerd om je bedrijf anders te gaan organiseren? Welke taken ga jij afstoten? Laat het me hieronder weten als reactie, vind ik leuk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *