Hoe zet je je lezer aan tot actie (meer kliks)?
Stop jij veel tijd en aandacht in je nieuwsbrief? Wil jij je lezers raken en in beweging krijgen? Maar lukt dat niet goed? Ik heb een eenvoudige strategie gevonden, waardoor je lezers makkelijker in actie komen. Na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je meer kliks krijgt.
Het doel van je nieuwsbrief: je lezer in actie brengen
Denk even na. Wat wil je met je nieuwsbrief bereiken? Waarschijnlijk zeg je iets als: “Ik wil mijn blog onder de aandacht brengen” of “Ik wil een download weggeven” of “Ik wil een nieuw product verkopen”. Prima. Vertaald naar je lezer, wil je dus “dat hij mijn blog leest”, “dat zij mijn eBook downloadt” of “dat hij mijn nieuwe product koopt”.
Wat ook het doel is van je nieuwsbrief, je wilt dat je lezer: Iets Gaat Doen!
Maar wat als dat niet lukt?
Dat is zonde van je werk. Je voelt je teleurgesteld. Al die moeite voor zo weinig response. Misschien ga je twijfelen: “Zitten ze wel te wachten op mijn product?”, “Kies ik wel de goede onderwerpen?”, “Schrijf ik te pusherig?” of “Ben ik juist te bescheiden?”. Na mijn eerste nieuwsbrieven worstelde ik hier ook mee. Ik ging op onderzoek. Waarom kom ik bij sommige nieuwsbrieven wel actie, en haak ik bij andere al snel af? Wat maakt dat de een me wel ”pakt” en de ander totaal aan me voorbijgaat?
3 belangrijke oorzaken waardoor je lezer niet in actie komt
Uit allerlei voorbeelden, blogs en eigen experimenten, heb ik geleerd wat de 3 meest belangrijke oorzaken zijn van een zwakke response.
Het zijn:
- De nieuwsbrief sluit niet aan bij de ervaringen of belevingswereld van de lezer (de Aansluiting ontbreekt)
- Er is geen vooruitzicht (de Belofte is zwak)
- Er wordt niet gezegd wat de lezer nu moet doen (de Call To Action ontbreekt of is zwak)
De oplossing: volg de ‘ABC strategie’
Door dit inzicht kwam ik tot een eenvoudige oplossing. Ik noemde het: de ABC-Strategie. Een simpel model, waarmee je supersnel ziet waar de zwakke plekken zitten in je nieuwsbrief. Zodat je die kan verbeteren. Het is zo easy, dat je waarschijnlijk denkt: “dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen”. En gelijk heb je!
Stap 1: Aansluiten
Eerst moet de lezer zich herkennen in het onderwerp van je nieuwsbrief. Je moet Aansluiten bij een wens, behoefte of probleem van je lezer. Bijvoorbeeld: “Wil jij leren mediteren op een speelse en makkelijke manier?” Of: “Wil jij weten hoe je met minder stress kan leiding geven?”. Voel je? Door de taal te spreken van je lezer, herkent die er zich makkelijk in en stelt zich open voor wat jij te melden hebt. Zo simpel is het (lastig soms om de juiste woorden te vinden, maar oefening baart kunst!).
Stap 2: Belofte
Dan vertel je de oplossing voor het probleem. Benadruk het voordeel dat het oplevert. Bijvoorbeeld: “Na het lezen van mijn blog ken je de 3 geheimen om snel te ontspannen” of “Bekijk mijn video en je leert 5 eenvoudige strategieën om snel af te slanken”.
Maak je belofte zo laagdrempelig, dat “ja zeggen” onvermijdelijk is. Dus: Makkelijk te downloaden, Te bekijken wanneer je maar wilt, Direct beschikbaar, Met 1 klik inschrijven, Gratis, etc.
Stap 3: Call To Action
En nu … moet de lezer in actie komen. Dit is het moment dat hij/zij iets moet gaan doen! Vertel helder, onomwonden en in de gebiedende wijs, precies wat de lezer nu moet doen om toegang te krijgen tot jouw belofte. Versterk de Call To Action door je lezer te herinneren aan wat zijn beloning is.
Bijvoorbeeld: “Bekijk de gratis video en leer vandaag nog mediteren” of “Download het eBook en ontvang direct mijn 3 tips”.
Benadruk dat de lezer nu actie moet ondernemen. Zodat hij direct zijn beloning ontvangt!
Wees niet bang om voor je gevoel iets te nadrukkelijk of expliciet te zijn. Het gekke is, de ervaring leert dat ze anders niet klikken, vreemd maar waar… 🙂
Samenvatting:
Het doel van je nieuwsbrief is: lezers in actie brengen.
Dat doe je door:
- Aansluiten (bij de ervaringen, behoeften of wensen van je lezer)
- Belofte (vertel jouw oplossing)
- Call To Action (zeg duidelijk wat de lezer moet doen om zijn beloning te krijgen)
Ik ben enorm benieuwd.
Wat doe jij om meer kliks te krijgen? Welke strategie werkt voor jou om meer respons te krijgen op je nieuwsbrieven? Vertel het me in het reactie veld hieronder.
>>>